Nybegynnerspørsmål om oljeskift.

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Scirocco

Nybegynnerspørsmål om oljeskift.

Post by Scirocco »

Jeg har to Night Train jeg skal bytte olje på. Mener jeg har funnet bunnpluggen men det kom bare noen dl ut når jeg åpnet denne. Har jeg tatt helt feil eller er det den du ser på bildet her?
Det er fortsatt fullt på oljetanken...
B.J

Re: Nybegynnerspørsmål om oljeskift.

Post by B.J »

Hei Scirocco.

Ved og skru ut den pluggen som du har tatt bilde av, får du tømt bare den oljen som ligger i sumpen på motor. Om du legger deg omtrent under sykkel, og ser opp under vil du finne en tilsvarende plugg som ligger oppe i mellom rammen og siden på sumpen. Skru ut den pluggen, og du får tømt oljetanken din :)

I tillegg har du egen dreneringsplugg for primær, men den har du kanskje kontroll på. Lykke til.

Ps. lurt og ha litt temp på oljen, samt ha sykkelen stående på en jekk eller midtstøtte. Da kommer oljen så mye lettere ut. :)
BJ
Scirocco

Post by Scirocco »

Tusen takk. Nå fant jeg den.
men kan du forklare primær?
Toro

Post by Toro »

B.J wrote:Hei Scirocco.

Ved og skru ut den pluggen som du har tatt bilde av, får du tømt bare den oljen som ligger i sumpen på motor. Om du legger deg omtrent under sykkel, og ser opp under vil du finne en tilsvarende plugg som ligger oppe i mellom rammen og siden på sumpen. Skru ut den pluggen, og du får tømt oljetanken din :)

I tillegg har du egen dreneringsplugg for primær, men den har du kanskje kontroll på. Lykke til.

Ps. lurt og ha litt temp på oljen, samt ha sykkelen stående på en jekk eller midtstøtte. Da kommer oljen så mye lettere ut. :)
Er det altså mulig å tømme sumpen fra en tappeplugg :?: Har tidligere lest på forumet at den eneste muligheten å tømme sumpen på er å skifte oljen. Deretter koble i fra retur slangen til oljetanken og starte motoren. Så kjøre den til det kommer rein olje for så å fylle etter med riktig mengde olje. :?
01 Fat Boy stage 1 SEST
B.J

Post by B.J »

Hei igjen Scirocco.

På sykkelen din, så er det 3 forskjellige steder du skifter olje. Det er da på motoren, primæren. og gearkasse. I alt så har du 2 dreneringsplugger på motor, 1 på primær & 1 på gearkasse om jeg ikke husker feil.

Dreneringsplugg for gearkasse finner du midt under gearkassen, oppe i mellom støtdemperne på sykkelen.

Drenneringsplugg for primær finner du helt bakerst på primærkassa. Den pluggen er konisk, og har selvtettende gjenger. (fingjenget) Etter at du har tappet oljen, og skal på plass med pluggen igjen, så skal den skrues inn til du ligger ca et par mm innenfor ytterside primærkasse. Dette er viktig, da denne skruen ikke bunner i noe. Gjerne ha på noe gjengelåsing på skruen når du skal på plass med den igjen, men da må du huske å gjøre skru og hull ordentlig rent først. Primæren er da den store kassa på venstreside av sykkelen, der et kjede surrer og går mellom motor og gearkasse. Det var kanskje den enkleste forklaring jeg kom på i farta :lol!: :lol!:

:goodluck: :goodluck: :goodluck:
Last edited by B.J on 09 Apr 2010, 21:35, edited 1 time in total.
BJ
B.J

Post by B.J »

Toro wrote:
B.J wrote:
Er det altså mulig å tømme sumpen fra en tappeplugg :?: Har tidligere lest på forumet at den eneste muligheten å tømme sumpen på er å skifte oljen. Deretter koble i fra retur slangen til oljetanken og starte motoren. Så kjøre den til det kommer rein olje for så å fylle etter med riktig mengde olje. :?
Hei Toro.

Nå skal ikke jeg fortelle deg hvordan det er på alle de forskjellige HD motorene, men på min sykkel er det en egen drensplugg for og tømme sump på sykkelen. Men jeg vil tro at du uansett ikke får renset motoren 100% for gammel olje ved og tappe oljen fra sump. Det er vel her det kommer inn dette trikse med og kjøre oljen igjennom omkoblede slanger. Da er det jo bare og kjøre på, til du har like ren olje på tur ut, som det du kjører inn.

Som sagt så vet jeg heller ikke hvordan det er på andre modeller, så det kan godt være at det er sykler uten denne drenspluggen.

Om det er noen der ute som mener jeg er helt på jordet, så må dere rette meg. Jeg er kun en selvlært hobbymekker, så er det sagt. :) :)
BJ
Scirocco

Post by Scirocco »

Føler meg ganske grønn her nå. Men dette er første året jeg har syklene hjemme over vintern så jeg har altid fått dem fiks ferdig til sesongen. Jeg kjøpte tre liter olje og oljefilter til begge på Hamar Bike Store. Fikk ikke med meg at det var flere oljer som skulle byttes (Selv om jeg selvfølgelig skjønner at motorolje og girolje er to forskjellige ting)

Det jeg da lurer på er om det er sånn at alle tre skruene skal ut for å få ut motoroljen. Jeg skrudde ut de to som B.J tipset om. Men det kom kanskje ut til sammen to dl. Og ettersom det begynte å bli mørkt ute ga jeg meg for kvelden.
Toro

Post by Toro »

B.J wrote:
Toro wrote:
B.J wrote:
Hei Toro.

Nå skal ikke jeg fortelle deg hvordan det er på alle de forskjellige HD motorene, men på min sykkel er det en egen drensplugg for og tømme sump på sykkelen. Men jeg vil tro at du uansett ikke får renset motoren 100% for gammel olje ved og tappe oljen fra sump. Det er vel her det kommer inn dette trikse med og kjøre oljen igjennom omkoblede slanger. Da er det jo bare og kjøre på, til du har like ren olje på tur ut, som det du kjører inn.

Som sagt så vet jeg heller ikke hvordan det er på andre modeller, så det kan godt være at det er sykler uten denne drenspluggen.

Om det er noen der ute som mener jeg er helt på jordet, så må dere rette meg. Jeg er kun en selvlært hobbymekker, så er det sagt. :) :)
Jeg har en 01 Fat Boy og har vel da samme motoren som deg :?:
01 Fat Boy stage 1 SEST
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger

Re:

Post by Erlend »

Scirocco wrote:Føler meg ganske grønn her nå. Men dette er første året jeg har syklene hjemme over vintern så jeg har altid fått dem fiks ferdig til sesongen. Jeg kjøpte tre liter olje og oljefilter til begge på Hamar Bike Store. Fikk ikke med meg at det var flere oljer som skulle byttes (Selv om jeg selvfølgelig skjønner at motorolje og girolje er to forskjellige ting)

Det jeg da lurer på er om det er sånn at alle tre skruene skal ut for å få ut motoroljen. Jeg skrudde ut de to som B.J tipset om. Men det kom kanskje ut til sammen to dl. Og ettersom det begynte å bli mørkt ute ga jeg meg for kvelden.
To dl hørtes da veldig lite ut. Er du sikker på at det er olje på sykkelen - og at det er motorolja du driver og tapper ut? Og tapper du den kald eller varm? Det er som sagt tre separate oljesystemer på sykkelen; Motorolje, gearolje og primærolje. Greit å holde disse fra hverandre. En servicemanual og/eller en Haynes-bok anbefales på det sterkeste om du er usikker på hva som er hvor og hvordan det skal vedlikeholdes.
Keep the rubber side down!
B.J

Re:

Post by B.J »

Scirocco wrote:Føler meg ganske grønn her nå. Men dette er første året jeg har syklene hjemme over vintern så jeg har altid fått dem fiks ferdig til sesongen. Jeg kjøpte tre liter olje og oljefilter til begge på Hamar Bike Store. Fikk ikke med meg at det var flere oljer som skulle byttes (Selv om jeg selvfølgelig skjønner at motorolje og girolje er to forskjellige ting)

Hei igjen.

Du tapper ojle fra tre steder, og fyller på igjen på tre steder. Det du kan sjekke, er om du har fått tømt oljen i fra oljetanken din. Det er vel der det meste av motoroljen ligger.

Oljen på primæren fyller du på igjen via inspeksjonscoveret på primæren. Olje for gearkasse fylles via en umbrakoskru som sitter i framkant oppe på gearkasse. Høyre side av sykkelen.
BJ
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”