Etter jeg byttet fra den trofaste Keihin CV-gasseren har jeg hatt et problem med å få justert inn en tilfredstillende tomgang, og også fått et problem med hengende gass.
Jeg hadde en fin og rytmisk tomgang på ca 5-600 rpm (noen vil kalle det for lavt, andre for "ikke lavt nok"), men etter jeg monterte en fabrikkny Mikuni HSR 42 har jeg hatt lettere tilgang til tomgangsjusteringen og også fått justert "on the go". Jeg justerte tomgangen til ca 5-600 rpm, og fikk et greit resultat. Inntil jeg kom til et lyskryss under neste tur, med gjennomvarm motor. Da hang motoren igjen på ca 1000-1100 rpm, og ble hengende der inntil jeg satt sykkelen i gir og kvalte den ned til tomgangsturtall. Først da la den seg på det jeg i utgangspunktet justerte den til.
Når jeg kom hjem lot jeg sykkelen stå på å gå foran garasjen på turtallet den hang igjen på, og den sto slik i nesten 4 minutter før den plutselig gradvis datt ned til 600 rpm. Jeg justerte på tomgangskruen og fant ut at om motoren ikke skulle henge igjen på 1000 rpm umiddelbart etter gassreduksjon, legger den seg på knappe 300 rpm (eller mindre), nesten så motoren "stall'er". Det er ganske så slitsomt å kjøre med en sykkel som må kveles ned ved lyskryss, eller har en tomgang så lav at oljetrykkslampen blafrer..
Og ja, jeg har forsøkt "alt" i forhold til faktorer jeg kan komme på: Sjekket om gasswire drar seg ordentlig av, at stemplet faller ordentlig ned på plass, skiftet nok et sett med innsugspakninger, demontert og renset gasseren.
Jeg har et par CV-gassere liggende jeg kan leke med, så det jeg er ute etter er innspill, erfaringer, synspunkter, fordeler, ulemper, oppsett osv både når det kommer til CV, HSR 42 og CV vs. HSR 42

Sykkelen er en 96' 1340 Evo med standard stempler, Andrews EV-27 kamaksel, Crane Hi 4-N singlefire tenning med operativ VOE-switch.
Håper virkelig på at det er visdom der ute som kan svare meg, for jeg har ingen flere forslag til hva som kan være galt. Vil nødig kvitte meg med min showpolished HSR 42 (syns den er langt penere enn CV-gasseren), men gjør det om det er fordelsaktig for bruken. Noe av årsaken til byttet i utgangspunktet er at den har større kapasitet enn CV-gasseren (på papiret).
Mr. E