Page 1 of 1

Drev til Sportster

Posted: 24 Oct 2014, 20:22
by Sportster89
Hei!
Jeg har en sporster 89 mob, som er borret opp til 1200. Jeg er superfersk i dette, og har så vidt begynt en liten restaurering av sykkelen. Derfor trenger jeg litt hjelp til og finne ut av ting:)
Jeg ønsker å bytte til større drev, i dag sitter det orginale drev på. Vil øke med 2 - 3 tenner, og lurer på hvor sort drev jeg må kjøpe da, både fremme og bak. Og lengden på nytt kjede?
Tusen takk - Nina:)

Re: Drev til Sportster

Posted: 24 Oct 2014, 23:31
by Jan-Ivar
Hva tenker du å oppnå ved å bytte drev.
skal du ha laverer turtall i motorvei hastighet eller vil du ha en sykkel som akselererer fortere.

ved å sette på 2-3 tenner større drev foran vil utvekslingen bli høyere (numerisk Lav) det samme skjer om du setter på mindre drev bak
ved å sette på 2-3 tenner større bak vil utvekslingen bli lavere ( Numeriks Høy) det samme skjer om du setter på mindre drev foran

3 tenner forandring på drevet bak tilsvarer omtrent 1 tann forskjell foran.

Re: Drev til Sportster

Posted: 25 Oct 2014, 01:20
by Sportster89
Jeg vil ha lavere turtall på landeveiskjøring.
Takk for hjelpen, da fikser det seg:))

Re: Drev til Sportster

Posted: 25 Oct 2014, 01:28
by jenst
Jeg gjorde det med min , opp til 23 t foran og ned bak . Utfordringen ble at jeg måtte modifisere inni dekslet foran drevet . Slipte vekk en del gods for å få plass , men var verdt jobben .Turtallet er ca 1800-2000 rmp ved 100 km/ t , og det er behagelig . Kjøpte både drev og nytt kjede på Ebay , men husk at det er viktig med rett valg . Tror det er 530 på din . Vil osgå anbefale å sette på progresive fjærer i gaffel , mye bedre å kjøre . Lykke til , og kos deg :-)

Re: Drev til Sportster

Posted: 25 Oct 2014, 13:08
by kane
Jeg tror det er 23/48 som sitter på den ene min og det er en behagelig utveksling. Ihvertfall i forhold til den andre som har 19/51. Der skulle jeg hatt minst 2 gir til :p
Kjøpte et 24 drev til den for mange år siden men fikk ikke plass innafor dekselet. Siden det er en -70 er det heller ikke mye å karve ut inni der siden clutchen går inn på den siden.

Re: Drev til Sportster

Posted: 26 Oct 2014, 10:00
by Vigdilan
jenst wrote:Jeg gjorde det med min , opp til 23 t foran og ned bak . Utfordringen ble at jeg måtte modifisere inni dekslet foran drevet . Slipte vekk en del gods for å få plass , men var verdt jobben .Turtallet er ca 1800-2000 rmp ved 100 km/ t , og det er behagelig . Kjøpte både drev og nytt kjede på Ebay , men husk at det er viktig med rett valg . Tror det er 530 på din . Vil osgå anbefale å sette på progresive fjærer i gaffel , mye bedre å kjøre . Lykke til , og kos deg :-)
Nå er vel din "litt" mer ennbare 1200 kit...... :shock:

Re: Drev til Sportster

Posted: 03 Jan 2015, 08:18
by hoangbaoyen0304
ved å sette på 2-3 tenner større drev foran vil utvekslingen bli høyere (numerisk Lav) det samme skjer om du setter på mindre drev bak :roll:

Re: Drev til Sportster

Posted: 06 Jan 2015, 21:36
by Sportster89
Tusen takk for svar, da skal jeg se litt på dette :)