Squish, måle og justere

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Squish, måle og justere

Post by chrissenator »

What is a Squish Clearance and Why Do I Care?

How would you like a little free power, better mileage, and more resistance to detonation all rolled into one? Yes?

Well, you have the opportunity. In all likliehood, the combustion chamber in your Harley can be fine-tuned, during assembly, to give you all these things, and the only thing it'll cost you is a little bit of your time.

Nyfiken? Les videre her: http://www.hammerperf.com/ttcheckingsquish.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Squish, måle og justere

Post by tutte »

Interesant lesning. Da lærte jeg noe nytt i dag ogspå. Takk,takk.
Men hva kalles dette på norsk?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: Squish, måle og justere

Post by trøndertore »

tutte wrote:Interesant lesning. Da lærte jeg noe nytt i dag ogspå. Takk,takk.
Men hva kalles dette på norsk?
Klemspalte er den norske betegnelsen.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Squish, måle og justere

Post by chrissenator »

Det er som trøndertore sier klemspalte, klemspalte åpning og klemspalte klaring, jeg spurte på avd for maskin ingeniører og de brukte betegnelsen squish(band, clearing, pressure, dome etc) konsekvent av den enkle grunn at det var for å unngå forveksling med flere andre varianter av "klemspalte" ... Så da har du fagterminologien også.

Det er interresang lesning og det er nok en overraskelse for mange at bare det å velge rette høyden på pakninger, ifht squish og stempler kan utgjøre litt i effekt..

Image
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: Squish, måle og justere

Post by trøndertore »

Problemet med Harley-motorer er de lange sylindrene som vokser ganske mye når de blir varme (opptil 1mm/ .040" har jeg lest).
Dette tilsier at man burde ha 0-klaring med kald motor, noe som selvfølgelig ikke lar seg gjøre.
På min kjørte jeg før da den var 1200 med .027" og det er det minste som blir anbefalt for gatebruk. Da bør man unngå de høyeste turtall før motoren blir varm, viktig å tenke på at det vil bygge seg opp sot over tid så marginene blir mindre og mindre.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”