K-faktor, speedo

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
freeflyer
Posts: 23
Joined: 13 Mar 2010, 19:16

K-faktor, speedo

Post by freeflyer »

Jeg sliter noe sykt med å finne rett speedometer til girkassa på min 1974 FXE. Er det noen som kan hjelpe?
Først så aner jeg ikke årsmodell, modell e.l. på kassa bortsett fra at den er 4-trinns. Denne sykkelen skal også egentlig ha speedo på fremhjulet, men det hjulet er borte for lenge siden :shock:

Her er hva jeg har forsøkt til nå:
Nåværende speedo: K=0,7. Den viser 70km/t når jeg kjører i ca 100km/t. Gange med 0.7 så treffer jeg ganske bra med andre ord. Det førte til at jeg, med god tro på egne mattekunnskaper forventet å måtte bruke...

1. test: 1:1, k=1. Den viste 30 km/t når jeg kjørte i 60 km/t, osv. Altså akkurat halvparten av faktisk hastighet. Hrmph...igjen feil. Så, da tenkte jeg at det ihvertfall burde det være enkelt å finne speedometeret jeg trenger. Bare å gange med to, og kjøre på med...

2. test: 2:1, k=1.4 (obs, også fått tilsendt 2240:60, som viste k=1.4?!?). Jippi, dobbelt så stort skal vise dobbelt så mye...Å nei! Her beveger knapt nåla seg, og viser noe sånt som 25km/t når jeg kjører i 70-80. Enda lenger vekk fra målet, som er å få et forbanna speedometer til å vise hvor fort jeg kjører!

Så, etter flere nøye utregninger (eller, logikk som tilsier at dersom oppover er feil vei, må nedover være riktig vei) jeg regner med at jeg er på utkikk etter et speedometer med k=0.5. I henhold til folket på CBP finnes derimot ikke dette. Det finnes kun de jeg har forsøkt, i tillegg til 2240:60 (k=1.4) som skal være så nærme 2:1 (også k=1.4) at det ikke er verdt å nevne forskjellen engang.

Er det noen som har samme erfaring som meg med dette? Eller kan peke meg i riktig retning? Jeg har selvfølgelig mest lyst på samme speedo som jeg har, MMB 48mm, men dersom det ikke er mulig har jeg ikke så mye valg å finne noe annet :(

Hjelp!
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: K-faktor, speedo

Post by harleyhaug »

Hallo!
Vet ikke om dette hjelper deg så mye ,men her er iallefall noen opplysninger...:

Ant tenner på drev til speedometerwire i gearbox:

36-61 mod: 11 stk
62-67 mod: 13 stk
68-80 mod: 23 stk

Utvekslinger på drevene:

FL 1947-67, FX 1973-83 og alle med framhjulsdrivning : 2:1
FL 1968-80 og FX 1970-72. 1:1


Mvh
Tommy
User avatar
freeflyer
Posts: 23
Joined: 13 Mar 2010, 19:16

Re: K-faktor, speedo

Post by freeflyer »

Takk Tommy, men de tallene var jeg dessverre klar over. Jeg tenker at jeg må ha ett av disse drevene, men hverken 2:1 (k=1.4) eller 1:1 (k=1) viser riktig :(

Kan forresten noen som vet de har et 2:1 speedometer kikke på baksiden og se om det står k=1.4 på det? Jeg synes det høres rart ut at 2240:60 og 2:1 skal ha samme k-faktor. Hvis de skal det, hvorfor ikke kalle dem for det samme? Skjønner liksom ikke denne k-faktoren, når 1:1 har k=1, mens 2:1 har k=1.4. Det ville liksom vært naturlig at sistnevnte var k=2, eller k=0.5. Huff!
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: K-faktor, speedo

Post by harleyhaug »

Spør litt dumt jeg... :) :
Hva "gjør" k-faktoren....? har kikka på div. sider som selger speedometer men ingen nevner denne i beskrivelsen av produktet.., bare om det er 2:1 el 1:1.....er det for miles til km/t eller?




Tommy
User avatar
freeflyer
Posts: 23
Joined: 13 Mar 2010, 19:16

Re: K-faktor, speedo

Post by freeflyer »

k-faktoren er, såvidt jeg forstår, det som forklarer overføringen i speedometeret. Altså ratio fra bakhjul/girkasse til nåla. På http://www.mmb-messtechnik.de/index.php ... n&vmcchk=1" onclick="window.open(this.href);return false; kan du regne ut k-faktoren selv, dersom du skjønner hva "Radumfang " og "Umdrehungszahl Vierkant" er :) Jeg forstår ikke hvilken firkant de prater om, så jeg har sendt dem mail i stedet ;)

Hva 1:1 og 2:1 osv står for, vel jeg fikk dette svaret fra folkene på MMB:
"Unfortunately I can’t confirm, that the k=1,4 are labeled with 2:1. When these devices leave our house, they have a label with the k-factor and no ratio. We don’t know what kind of labels our distributors use for sale."
Så de som lager speedometerene aner ikke hva eks 2240:60 eller 2:1 står for, siden de selv bruker en k-faktor for å fortelle overføringsratioen. Mulig det er noe metrisk vs tommer ute og går? Jeg aner ikke.

Og det jobbes fortsatt med problemet... :)

PS: Noen som har hørt om 1:2 på speedo? Når 2:1 er feil vei ifht 1:1, så er det kanskje 1:2 som er veien å gå?
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: K-faktor, speedo

Post by harleyhaug »

Uff å Uff en hel vitenskap dette jo......... :D for å se humoren i det da så har jeg drivinga på bakhjulet som egentlig er ment for fremhjul, knall-lang speedowire og et bittelite speedometer som viser miles.......( kjører etter at jeg vet når nåla er ca i 80 km/t).......

Men for å være seriøs så er dette helt klart et problem med den urskogen av forsjellige forhold mellom ditt og datt og tall.., i tillegg så er ikke forhandlerene så inne på det heller......


Lykke til videre ,plutselig er det nok en/ei her som kommer med gode forklaringer og råd..



Tommy
User avatar
freeflyer
Posts: 23
Joined: 13 Mar 2010, 19:16

Re: K-faktor, speedo

Post by freeflyer »

Håper noen kan belyse (belære?) meg litt om dette ja. Har sendt mail til både MMB (oppfølging) og Custom Chrome (som setter ratio 2:1 o.l på dem før de havner hos gutta her i landet). Spent på svar og skal videreformidle dem hit når jeg får dem.

Ellers har "beste" forklaringen til nå vært at siden hverken 1:1 eller 2:1 viser riktig så er overføringen eller kabelen min gåen. Det nekter jeg å tro all den tid et 1:1 speedo viser eksakt halvparten av faktisk hastighet. Men hva vet vel lille meg ;)
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
User avatar
Lasseliten
Posts: 61
Joined: 10 Mar 2010, 09:30

Re: K-faktor, speedo

Post by Lasseliten »

Her er det andre som sliter med det samme , men i bilverden http://freak.no/forum/showthread.php?t=155164" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
freeflyer
Posts: 23
Joined: 13 Mar 2010, 19:16

Re: K-faktor, speedo

Post by freeflyer »

Da har jeg fått et godt svar fra MMB i hvert fall.
Kalkulatoren på deres sider trenger omkrets på hjulet og antall omdreininger på speedokabelen per 10. omdreining på hjulet. Disse tallene bruker den til å finne k-faktoren.
K-faktoren i seg selv beskriver antall omdreininger på speedokabelen per kjørte km. k=1.4 gjør 1400 omdreininger/km, imens k=0.7 gjør 700 omdreininger/km.

Så gode svar derfra i hvertfall. Lærer noe nytt hver dag ;)
Nå venter jeg i spenning på svar fra Custom Chrome om hvilke ratio som tilsvarer hvilke k-faktorer. Det jeg er ute etter er nok hvilken ratio som tilsvarer k=0.5.
Skal forresten finne tallene til kalkulatoren på sykkelen min i kveld, så får jeg se hvilken k-faktor jeg må ha.

Det føles deilig å bli litt opplyst :D
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: K-faktor, speedo

Post by Jan-Ivar »

jeg har speedometer koblet på girkassa på min 73 mod FX.
du må huske på at utveksinga til speedometeret er beregnet på 5,10x16 eller 130/80x16 som er dne originale dimensjonen.
byttet fra 130/80x16 til 150/80x16 på min sykkel å da viser speedometeret 50 km/t når jeg kjører i 60 km/t
det vil også avhenge av utvekslinga mellom girkasse og bakhjul.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”