Page 1 of 2
Batteri
Posted: 02 Mar 2011, 21:42
by Harlex
Skulle fyre opp idag med møtte flatt batteri

Det er ikke lange stunden siden jeg hadde meg en bra tur

og har forsåvidt følt at batteriet har slitt litt helt siden 1200- konverteringen
Er det forskjell på batteriene på 883 og 1200? Er det vanlig/mulig/anbefalt å bytte til et kraftigere batteri ved 1200 konvertering? Isåfall til hvilken size?
En annen sak: Leser i instruksjonsboken om starting med startkabler. Frister jævlig ettersom det er litt "kontete" å ta batteriet ut for lading. Oppskift startkabler: pluss på pluss, minus på oppladetbatteri sin minus pol og andre enden av minuskabelen på "sikker jord" Tips om hvor jeg fester den da for å oppnå såkalt "sikker jord?" På støtten eller rammen eller?
Og det går greit å bruke bilen som "strømvert??"
Re: Batteri
Posted: 02 Mar 2011, 21:58
by shovel78
"Sikker jord" må jo nesten være en dings som henger fast i ramma eller motor`n, som ikke er lakkert.
Klem startkabelen på en bolt eller noe.
Bilens strøm funker vel fett som f'*** det, 12 volt er 12 volt.....
Re: Batteri
Posted: 02 Mar 2011, 22:09
by BikerEva
På gamlesykkelen min hadde jeg ledning fra plussen så det var lett å koble seg på med bilen, minusen satt jeg på en sylinder.
Det hjalp jo veldig å bytte batteri da

Re: Batteri
Posted: 02 Mar 2011, 22:28
by Harlex
BikerEva wrote:På gamlesykkelen min hadde jeg ledning fra plussen så det var lett å koble seg på med bilen, minusen satt jeg på en sylinder.
Det hjalp jo veldig å bytte batteri da

Nytt batteri ja... Men samme sort som du hadde eller kraftigere?
Re: Batteri
Posted: 02 Mar 2011, 22:56
by Svima
Jeg kjøpte et kraftigere batteri i fjor. Husker ikke hva det heter lenger, men ble forsikret om at det var bra saker. Gelebatteri.
Ble starteren din byttet sammen med konverteringen? Det skal også hjelpe.
Min har sterkere starter enn originalt, men drar litt tungt og sluker strøm på det. Men med nytt og friskt batteri var det en ganske forbedret opplevelse å starte sykkelen.
Hvis du har CeTek lader kan du få kjøpt en liten kobling som kan sitte på batteripolen hele tiden så slipper du å ta ut batteriet for lading. Jeg så denne koblingen hos Bil-xtra.
Re: Batteri
Posted: 02 Mar 2011, 23:20
by Tom Eikemo
Vær litt forsiktig med å bruke bilen som "strømvert" så du ikke blåser sikringene på sykkelen. Er litt mer amp i bilens batteri/dynamo enn sykkelens. Har selv vært ute for det på en "plastsykkel" der hovedsikring lå så jæ...g teit til at jeg måtte demontere halve sykkelen. Bare ett tips

Re: Batteri
Posted: 02 Mar 2011, 23:27
by BikerEva
Kjøpte et gelbatteri og trengte aldri mer startkabler, bare redningsbil av andre årsaker :err:
Re: Batteri
Posted: 03 Mar 2011, 00:14
by Harlex
Svima wrote:Jeg kjøpte et kraftigere batteri i fjor. Husker ikke hva det heter lenger, men ble forsikret om at det var bra saker. Gelebatteri.
Ble starteren din byttet sammen med konverteringen? Det skal også hjelpe.
Min har sterkere starter enn originalt, men drar litt tungt og sluker strøm på det. Men med nytt og friskt batteri var det en ganske forbedret opplevelse å starte sykkelen.
Hvis du har CeTek lader kan du få kjøpt en liten kobling som kan sitte på batteripolen hele tiden så slipper du å ta ut batteriet for lading. Jeg så denne koblingen hos Bil-xtra.
Ikke skiftet starter nei... Har en slik lader ja og tror jeg har de koblingene også

Re: Batteri
Posted: 03 Mar 2011, 00:15
by Harlex
Tom Eikemo wrote:Vær litt forsiktig med å bruke bilen som "strømvert" så du ikke blåser sikringene på sykkelen. Er litt mer amp i bilens batteri/dynamo enn sykkelens. Har selv vært ute for det på en "plastsykkel" der hovedsikring lå så jæ...g teit til at jeg måtte demontere halve sykkelen. Bare ett tips

Jeg har 2 andre sykler i garasjen så da bruker jeg vel en av dem tenker jeg....

Re: Batteri
Posted: 03 Mar 2011, 00:16
by Harlex
BikerEva wrote:Kjøpte et gelbatteri og trengte aldri mer startkabler, bare redningsbil av andre årsaker :err:
Blir vel et gel-batteri på meg då?

Husker du hvilket og kor kjøpte du det?