Skifte belt selv på en Softail 97-98.
Posted: 17 Feb 2011, 02:26
Har nå skiftet belten selv og deler erfaringen her. Dette er en "straight forward" jobb. Er man logisk og en smule praktisk og har basic håndverktøy, er det mange penger spart. Har hørt priser opp til Kr. 16.000,- for denne jobben. Det meste er timer. Hadde jeg rasket på ville jeg ha brukt en god dag.
I tillegg har man muligheten til å få status på alt det andre man lurer på, inne i primæren når man først skal den veien.
Deler:
Ved siden av verktøy må man ha service manualen. Jeg har bare oppgitt de de store moment tallene.
Få bakhjulet opp i luften og ta det av. Skru av venstre fotbrett hvis man har det og sidestøtten.
Ta av clutchdekslet (det store med 3 skruer) og inspeksjonsdekslet. NB..Insp.dekslet må helt av. Det har 4 skruer, skruen til høyre og den øvre er skrud helt inn i innerprimæren og holder igjen ytterprimærdekslet..
Når man skruer av ytterdekslet er det lurt å lage et system for alle skruene, da de har forskjellige lengder. Jeg tok en papplate og stakk dem i samme form som dekslet.
Da er vi inne. Da er alt klart til å tas ut. Clutchen kan føles som den sitter fast, men med litt "hånd-lirking" kommer den seg.
Da er det bare å få det sammen igjen i motsatt rekke følge.
Når alt er plass er det bare stramming av belten igjen. Her er det mange meninger ute og går.
Jeg kjøpte meg en "Belt Tension gauge" Den gir det riktige resultatet ut i fra manualen. Den er forhåndsstilt på 10 lbs. (4.5 kg.) Når den når det trykket, skal belten ha en oppover bevegelse midt på den øvre belten på 3/8-1/2" (9.5-13 mm)
Min kammerats CVO skal ha 6.4-7.9 mm på den nedre belten i følge boka..Så her varierer det mellom modellene.
I tillegg har man muligheten til å få status på alt det andre man lurer på, inne i primæren når man først skal den veien.
Deler:
Ved siden av verktøy må man ha service manualen. Jeg har bare oppgitt de de store moment tallene.
Få bakhjulet opp i luften og ta det av. Skru av venstre fotbrett hvis man har det og sidestøtten.
Ta av clutchdekslet (det store med 3 skruer) og inspeksjonsdekslet. NB..Insp.dekslet må helt av. Det har 4 skruer, skruen til høyre og den øvre er skrud helt inn i innerprimæren og holder igjen ytterprimærdekslet..
Når man skruer av ytterdekslet er det lurt å lage et system for alle skruene, da de har forskjellige lengder. Jeg tok en papplate og stakk dem i samme form som dekslet.
Da er vi inne. Da er alt klart til å tas ut. Clutchen kan føles som den sitter fast, men med litt "hånd-lirking" kommer den seg.
Da er det bare å få det sammen igjen i motsatt rekke følge.
Når alt er plass er det bare stramming av belten igjen. Her er det mange meninger ute og går.
Jeg kjøpte meg en "Belt Tension gauge" Den gir det riktige resultatet ut i fra manualen. Den er forhåndsstilt på 10 lbs. (4.5 kg.) Når den når det trykket, skal belten ha en oppover bevegelse midt på den øvre belten på 3/8-1/2" (9.5-13 mm)
Min kammerats CVO skal ha 6.4-7.9 mm på den nedre belten i følge boka..Så her varierer det mellom modellene.