Skifte belt selv på en Softail 97-98.

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Skifte belt selv på en Softail 97-98.

Post by Qonrad »

Har nå skiftet belten selv og deler erfaringen her. Dette er en "straight forward" jobb. Er man logisk og en smule praktisk og har basic håndverktøy, er det mange penger spart. Har hørt priser opp til Kr. 16.000,- for denne jobben. Det meste er timer. Hadde jeg rasket på ville jeg ha brukt en god dag.
I tillegg har man muligheten til å få status på alt det andre man lurer på, inne i primæren når man først skal den veien.
DSCF8647.jpg
Deler:
DSCF8623.jpg

Ved siden av verktøy må man ha service manualen. Jeg har bare oppgitt de de store moment tallene.

Få bakhjulet opp i luften og ta det av. Skru av venstre fotbrett hvis man har det og sidestøtten.
Ta av clutchdekslet (det store med 3 skruer) og inspeksjonsdekslet. NB..Insp.dekslet må helt av. Det har 4 skruer, skruen til høyre og den øvre er skrud helt inn i innerprimæren og holder igjen ytterprimærdekslet..
Når man skruer av ytterdekslet er det lurt å lage et system for alle skruene, da de har forskjellige lengder. Jeg tok en papplate og stakk dem i samme form som dekslet.
DSCF8643.jpg
Da er vi inne.
DSCF8701.jpg
DSCF8702.jpg
DSCF8638.jpg
DSCF8604.jpg
Da er alt klart til å tas ut. Clutchen kan føles som den sitter fast, men med litt "hånd-lirking" kommer den seg.
DSCF8634.jpg
DSCF8625.jpg
DSCF8627.jpg
DSCF8584.jpg
DSCF8587.jpg
DSCF8598.jpg
DSCF8594.jpg
DSCF8599.jpg
DSCF8579.jpg
DSCF8621.jpg
DSCF8607.jpg
DSCF8616.jpg
DSCF8613.jpg
Da er det bare å få det sammen igjen i motsatt rekke følge.
DSCF8645.jpg
Når alt er plass er det bare stramming av belten igjen. Her er det mange meninger ute og går.
Jeg kjøpte meg en "Belt Tension gauge" Den gir det riktige resultatet ut i fra manualen. Den er forhåndsstilt på 10 lbs. (4.5 kg.) Når den når det trykket, skal belten ha en oppover bevegelse midt på den øvre belten på 3/8-1/2" (9.5-13 mm)
Min kammerats CVO skal ha 6.4-7.9 mm på den nedre belten i følge boka..Så her varierer det mellom modellene.
DSCF8655.jpg
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
Michelin
Posts: 149
Joined: 09 Mar 2010, 22:58

Re: Skifte belt selv på en Softail 97-98.

Post by Michelin »

Det så veldig bra ut :err: men har du orginal baksving? I hvert fall litt forskjell fra 91 mod. der gikk belten på innsiden av baksvingen så det holdt bare å ta vekk en bolt og mellomstykket. Slapp å ta av baksvingen.
Michelin er bare et dekknavn
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Skifte belt selv på en Softail 97-98.

Post by Qonrad »

Michelin wrote:Det så veldig bra ut :err: men har du orginal baksving? I hvert fall litt forskjell fra 91 mod. der gikk belten på innsiden av baksvingen så det holdt bare å ta vekk en bolt og mellomstykket. Slapp å ta av baksvingen.
Godt poeng Michelin. Jeg tok selvfølgelig ikke høyde for at jeg har breddet bak, så her måtte baksvingen av.
I følge manualen så ser det ut til at belten går rundt hylsen mellom lagerene på svingarmen. Og da må boltene til svingarmen nesten helt ut for å få løsnet hylsen. Da er det mulig man sparer støtdemperne.
Hvis det er tilfelle så blir jobben noe enklere... :D
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Skifte belt selv på en Softail 97-98.

Post by Toro »

Artig og ikke minst nyttig for andre å se gangen i hvordan en må gå til verks når en skal bytte belt :D :thumb:
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
Michelin
Posts: 149
Joined: 09 Mar 2010, 22:58

Re: Skifte belt selv på en Softail 97-98.

Post by Michelin »

Qonrad wrote:Godt poeng Michelin. Jeg tok selvfølgelig ikke høyde for at jeg har breddet bak, så her måtte baksvingen av.
I følge manualen så ser det ut til at belten går rundt hylsen mellom lagerene på svingarmen. Og da må boltene til svingarmen nesten helt ut for å få løsnet hylsen. Da er det mulig man sparer støtdemperne.
Hvis ikke det er tilfelle så blir jobben noe enklere... :D
Høres kjent ut ja... skrur boltene så langt ut at du akkurat får ut hylsen, men at svingen henger igjen :)
Michelin er bare et dekknavn
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Skifte belt selv på en Softail 97-98.

Post by Coldman »

Flott dokumentasjon. Fine bilder. Slike poster må da være gull verdt. :thumb:
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Mareno
Posts: 10
Joined: 20 Mar 2010, 08:50

Re: Skifte belt selv på en Softail 97-98.

Post by Mareno »

Meget bra dokumentasjon du har skrevet
User avatar
Gjest
Posts: 111
Joined: 09 Mar 2010, 23:45

Re: Skifte belt selv på en Softail 97-98.

Post by Gjest »

Dette var en veldig bra DIY! Vi skulle hatt en egen DIY tråd her på forumet,det tror jeg hadde vært til god hjelp for mange her inne. Og når det blir så godt beskrevet som her,med både tekst og bilder,er dette bare helt genialt!
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”