Lekker fra primær

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
Simon

Lekker fra primær

Post by Simon »

Hallois.

Lurer på og kjøpe meg en 1988 model heritage softail.
Men i annonsen på denne sykkelen står det at "det lekker fra primæren når denne blir varm. Ny primærpakning følger med".
Dette er noe jeg ikke vet noe om.
Så det jeg lurer på er om dette er helt vanlig og enkelt og fikse?
Eller bør jeg skygge banen og finne en ny sykkel?

Takker for svar :)
Qonrad

Re: Lekker fra primær

Post by Qonrad »

Er det ytterprimæren er det en kjap sak å skifte. Tappe primæroljen og skru av skruene rundt primærdekslet. Husk å skru av det lille dekslet (inspeksjon) også, da 2 av de 4 skruene i dekslet er lange skruer som også holder primærdekslet på plass.
Er det mellom veivhuset og innerprimæren blir det straks litt mer jobb. Da må clutch, fremre primærdrev, primærkjede vekk samt løsne oljetank og starter. Her trenger man også mer verktøy.

Her har du en liten titt åssen du tar av ytterprimæren.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
Simon

Post by Simon »

Takker for svar.
Skal ta en prat med karen og høre om det er ytter eller inner som lekker :)
Assman

Post by Assman »

Men husk også på at hvis det lekker fra pakningen mellom ytter og innerprimær kan det være at motor/girkasse har vært demontert fra rammen og ikke blitt montert riktig igjen med påfølgende skjeve primærhus som det er umulig å få tette.
Hør om motor/gir har vært demontert. Det kan være at rammen er pulverlakkert og at lakk ikke er fjernet fra motor/girfester før disse er montert i rammen. Etter noen mil er lakken på disse stedene pulverisert og motor/girkasse kan da forskyve seg og ikke lenger stå rett i forhold til hverandre.
Livet er en dans på roser........barbeint
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger

Post by Erlend »

Assman wrote:Men husk også på at hvis det lekker fra pakningen mellom ytter og innerprimær kan det være at motor/girkasse har vært demontert fra rammen og ikke blitt montert riktig igjen med påfølgende skjeve primærhus som det er umulig å få tette.
Hør om motor/gir har vært demontert. Det kan være at rammen er pulverlakkert og at lakk ikke er fjernet fra motor/girfester før disse er montert i rammen. Etter noen mil er lakken på disse stedene pulverisert og motor/girkasse kan da forskyve seg og ikke lenger stå rett i forhold til hverandre.
Faen, man lærer noe nytt hver dag på dette forumet. :mrgreen:
Keep the rubber side down!
Jan-Ivar

Post by Jan-Ivar »

Jeg har slitt med dette problemet nesten i hele sommer. jag hadde motor og girkasse ute i vinter og monterte alt sammen igjen etter boka med nye pakninger. passet nøye på at motor og girkasse havna på linje
men det har vært en lekkasje siden. har skiftet pakningene på inspeksjons og derby coveret 2 ganger siste gang hjalp det noe. alle gamle 4 trinnskasser lekker jo fra Mainshaften så jeg slo meg til ro med det en stund. etter en lengre tur i sommer tok jeg ett oversyn over sykkelen å fant ut at primærkassa var tom for olje. girkassa hadde fortsat samme nivå som en hadde 2 uker tidligere.

tok derfor av den yttre primærlkassa å fjernet papir paknings dritten som satt der
vasket alt skinende rent med avfetting og helt til slutt ble det brukt tynner for å fjerne alt av olje rester.tpok en tur innom jobben å jhente en tube med paknings sement.
smurte så pakning ssement på ytter primørkassa og satt det sammen igjen. brukte samme paknings sement på inspektions og derby coveret men he rbrukte jeg papir pakning i tilegg. har alltid ei pakke med Biltemas paknings papir liggnde så to nye ble laget.
etter denne lilel jobben har jeg bank i bordet ikke hatt olje flekekr under sykkelen som kommer i fra primær kassa.

så her etetr blir primørkassa satt sammmen med paknings sement og ikke papir pakninger med USA kvalitet
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”