Nybegynnerspørsmål om oljeskift.

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
B.J

Re:

Post by B.J »

Scirocco wrote:Takk Michelin. Nå fant jeg den. Endelig er oljetanken tom.
Men hva med de to skruene under som jeg har lagt ut bilde av. Er det motorolje eller er det noe annet som kommer ut der?
Hei igjen.

Nå ble jeg i tvil, så tok meg en tur ned i furtebua for å se litt på saken. Åpnet også Clymer`s manual og leste litt der. ;)

Michelin har helt rett i det han sier. så her bøyer jeg meg langt ned i støvet :oops: :oops: Drenering av oljetanken utføres så klart igjennom dreneringspluggen som sitter i fremkant av baksvingen. Dvs at det totalt er 5 dreneringsskruer på sykkelen. Ikke rart det går litt i surr. Du har de fire som jeg har nevnt tidligere, samt den som går ned i svingarmen for og tømme oljetanken.

1 for gearkasse, 1 for primær, 1 for oljetank, og de 2 som jeg fikk deg til og åpne.

De to sistnevnte som jeg alltid har åpnet ved oljeskift, er for og tømme veivhuset. Så der har du svaret på ditt siste spørsmål Scirocco. :) Disse er forøvrig ikke nødvendig og drenere ved oljeskift, men det gjør ikke noen skade heller. Bare vær sikker på at du får skrudd de godt på plass igjen, og i følge Clymer`s manual anbefales det og bruke Loctite på de to skruene.

Beklager for de tidligere vrangopplysningene, men håper at de nye opplysningen får deg til å sove godt igjen :) :)
Last edited by B.J on 10 Apr 2010, 22:42, edited 1 time in total.
BJ
Scirocco

Post by Scirocco »

Litt forvirring, men jeg kan trøste meg at jeg har lært en hel del av dette prosjektet som jeg ikke hadde lært uten å spørre.

Til referanse kan jeg informere at det ligger ca en halv liter olje å venter bak disse to skruene som jeg prøvde først. Tok disse og selve dreneringsskruen på den første sykkelen og på den andre tømte jeg kun oljetanken. Når jeg fylte på ny olje gikk det nesten tre liter på første og 2,4 på den andre.

Jeg er i alle fall strålende fornøyd med å ha lært en del nytt om syklene våre i helga. Tusen takk til alle som har bidratt med gode råd og uvurderlig hjelp til en som ikke er så vant med å skru selv :-)
Michelin

Re: Re:

Post by Michelin »

B.J wrote:Michelin har helt rett i det hun sier.
Hmf! Sjekket en ekstra gang nå og er han ennå gitt :lol:
Michelin er bare et dekknavn
B.J

Re: Re:

Post by B.J »

Michelin wrote:
B.J wrote:Michelin har helt rett i det hun sier.
Hmf! Sjekket en ekstra gang nå og er han ennå gitt :lol:
Ooups. Ja har mann først "bærsa på læggen" en gang, så er det like greit å gjøre det en gang til :lol!: :lol!:

Sorry :oops:
BJ
69-Shovel

Re: Nybegynnerspørsmål om oljeskift.

Post by 69-Shovel »

Gammel tråd dette , men alltid aktuell.

På min Shovel er det ikke noen bunnplugg(kan ihvertfall ikke finne noen)
er det nok å tømme oljetanken?
hvor mye er det igjen i motoren? noe må det vel være? eller blir det pumpet tilbake i tanken
når motoren stoppes?
Filteret sitter lavere , det vil vel komme ut derfra , når det kobles fra?
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”