
Åpnere potter og luftfilter
Åpnere potter og luftfilter
Vil dreimomentet gå opp eller ned når en monterer åpnere potter og luftfilter 

01 Fat Boy stage 1 SEST
Re: Åpnere potter og luftfilter
Max dreiemoment og HK vil normalt gå opp.
Det jeg har hørt er at helt åpne potter reduserer dreiemomentet på lave turtall, men tar det igjen på høyere. Turtallskurven vi altså variere med hva slags type potter, luftfilter, kammer mm man bruker. Så spørs det hva man vil oppnå. Harley har nok i utgangspunktet forsøkt å finne en optimal kombinasjon av dreiemoment, HK og bensinforbruk (langt på vei styrt av EPA og fler).
Det jeg har hørt er at helt åpne potter reduserer dreiemomentet på lave turtall, men tar det igjen på høyere. Turtallskurven vi altså variere med hva slags type potter, luftfilter, kammer mm man bruker. Så spørs det hva man vil oppnå. Harley har nok i utgangspunktet forsøkt å finne en optimal kombinasjon av dreiemoment, HK og bensinforbruk (langt på vei styrt av EPA og fler).
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Åpnere potter og luftfilter
Grunnen til at jeg lurer er at jeg i går hadde sykkelen hos LB for å legge inn SEST som jeg kjøpte i vinter. Sykkelen ble kjørt i benk i ca 1,5 time med justeringer på forskjelling tutall + maks med det resultat at jeg fikk 72 HP og 103Nm på bakhjulet på 1450`n. HK på 72 er bra men syntes dreimomentet på 103 var lite etter som den har 110 Nm original (målt på bare motor). Lurer da i sammen slengen på hvor mange prosent med HK og Nm som forsvinner på turen til bakhjulet (girkasse - pulleyer - belt - bakhjul) 

01 Fat Boy stage 1 SEST
Re: Åpnere potter og luftfilter
Mener Viking nevnte at man mister 10%.
Og da tar vi litt enkel matematikk :err:
x = motorkraft i HK
x - 10% = HK på bakhjulet = 72
x - x/10 = 72
10x - x = 720
x = 720/9
x = 80.
For dreiemomentet: 110 Nm - 10% er jo 99, så da er det sikkert helt ok at du ender opp med 103.
Syklene vår går vel godt nok (eller dårlig om man vil). Synes det er mer viktig at motoren har det fint enn om den har 80 eller 85 HK, men jeg regner vel med at en motor som er tunet for "å ha det fint" og er den som yter mest.
Og da tar vi litt enkel matematikk :err:
x = motorkraft i HK
x - 10% = HK på bakhjulet = 72
x - x/10 = 72
10x - x = 720
x = 720/9
x = 80.
For dreiemomentet: 110 Nm - 10% er jo 99, så da er det sikkert helt ok at du ender opp med 103.
Syklene vår går vel godt nok (eller dårlig om man vil). Synes det er mer viktig at motoren har det fint enn om den har 80 eller 85 HK, men jeg regner vel med at en motor som er tunet for "å ha det fint" og er den som yter mest.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Åpnere potter og luftfilter
Coldman wrote:Mener Viking nevnte at man mister 10%.
Og da tar vi litt enkel matematikk :err:
x = motorkraft i HK
x - 10% = HK på bakhjulet = 72
x - x/10 = 72
10x - x = 720
x = 720/9
x = 80.
For dreiemomentet: 110 Nm - 10% er jo 99, så da er det sikkert helt ok at du ender opp med 103.
Syklene våre går vel godt nok (eller dårlig om man vil). Synes det er mer viktig at motoren har det fint enn om den har 80 eller 85 HK, men jeg regner vel med at en motor som er tunet for "å ha det fint" og er den som yter mest.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Åpnere potter og luftfilter
Takk for info Coldman. Er veldig fornøyd med tuninga så langt, men var litt usikker på om 4 Nm var en ok økning når den har økt med 12-15 Hk i forhold til standard motor. Er heller ikke sikker på om 110Nm er det riktige tallet. Er det noen noen som kan hjelpe meg med å finne de riktige tallene når det gjelder Hk og Nm for en 01 1450 EFI 

01 Fat Boy stage 1 SEST