Det er jo et sprang mellom det å kjøpe en sykkel for å bruke delene (f.eks. bytte til en identisk motor) og det å kjøpe en sykkel for å bruke den i et bygg... i alle fall hvis bygget skal bli registrerbart. Men det er klart - man kan jo kjøpe en sykkel fra USA, få den registrert og deretter bruke den som donor-sykkel. Men det kan jo godt hende at det lønner seg å kjøpe en hel sykkel i stedet for bare en motor. Da får man jo med noen andre reservedeler i tillegg.
Hvilke planer er det du har, Harlex?
Eller er det bare litt sondering og sånn?
Importere nyere HD fra USA til delebruk.
Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.
Jeg har nok vært litt hemmelighetsfull ja….Coldman wrote:Det er jo et sprang mellom det å kjøpe en sykkel for å bruke delene (f.eks. bytte til en identisk motor) og det å kjøpe en sykkel for å bruke den i et bygg... i alle fall hvis bygget skal bli registrerbart. Men det er klart - man kan jo kjøpe en sykkel fra USA, få den registrert og deretter bruke den som donor-sykkel. Men det kan jo godt hende at det lønner seg å kjøpe en hel sykkel i stedet for bare en motor. Da får man jo med noen andre reservedeler i tillegg.
Hvilke planer er det du har, Harlex?
Eller er det bare litt sondering og sånn?


883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.
Hvis du tar inn en hel sykkel og betaler moms for den, så kan du dokumentere hvor den nye motoren kommer fra. Hvis du oppgir at den er ombygd med diverse trimdeler, kan du komme ut for at staten vil ha mere avgifter. Kjøpte en Chevrolet 383 Cu V8 fra USA på ca 427hk, og dama på tollkontoret begynte å regne ut HK avgift på den på nesten 100.000kr. Fikk forklart henne at det var en delemotor og jeg slapp unna med skrekken den gangen. Så hvis det står noen merker på toppene eller andre plasser når du skal på kontroll, så prøv å lim et Harley merke over. Tror ikke du kan øke HK på et godkjent kjøretøy uten å ha godkjenningspapirer fra fabrikken på at de endringene som gjøres tilfredstiller dere krav eller tester. Dette har vel med bremser, rammestyrke og andre ting å gjøre. Og i USA blir det rettsaker av den minste ting hvis noen skader seg.