62 hk på bakhjulet for en org. 883 med kun filter og potter høres i overkant mye ut...Superbeetle wrote:er ikke sikker på om jeg ville byttet fordrevet. De 883/1200 efi-sportsterne jeg har kjørt med slik dreving og 1200sylindre + 883 topper har hatt en veldig nykkete gange på lave turtall.. Orginal 1200 er jo også litt slik kontra en org 883, men ikke så gale som de som er bygget om..
Med 1200sylindre, V&H slipons, SE filter og SE SuperTuner så burde du få rundt 70hk på bakhjulet. En org 883 med disse V&H pottene og SE filter eller heavy breather bremser mellom 57 og 62hk på bakhjulet.
Jeg har dynokjørt mange nyere sportstere og både 1200 og 883 har jeg fått best effekt med V&H slipons (med org innsats) og SE Heavy Breather luftftilter.. Tilsammenligning har jeg tunet sykler med Supertrapp 2-1, RSD 2-1, V&H Shortshots(med og uten andre innsatser), Rush Slipons, SE Slipons med flere..
ang lyd: V&H slipons med org baffles lager mye lyd, men ikke FOR mye.. Om du bytter til quiet baffles så får du en litt dypere og hulere lyd som ikke er like "raspete".. Jeg har selv shortshots med noen innsatser som jeg lagde selv med bakgrunn i noen til V&H bigshots.. Min 1200 har lavere lyd på tomgang enn en 883 med V&H Slip-ons, men lager nok litt mer lyd ved pådrag.. Jeg er kjempe fornøyd med lyden, syntes den er akkurat slik den skal være. Jeg bremset 72hk og 100nm på bakhjulet.. Kunne ønske litt mer effekt samt en litt jevnere gange på turtall under 2000, men det er vanskelig og ganske tidkrevende å få bra til..

Når det gjelder omdreving så er jeg uenig. Det er en av de beste oppgraderingene jeg har gjort i tillegg til 1200 konvertering og fork brace.... Har ingen problemer med nykking på lav turtall. Som kjent "mangler" Sportsteren et gir. De aller fleste irriterer seg over alt for høyt turtall i øverste gir. Ved å gå opp 2 tenner er problemet løst. Har minimalt/ingenting å si på aks vil jeg påstå... Iallefall hvis man har 1200-konvertert. Jeg har forøvrig problem (som jeg har hørt andre også ha fått etter konvertering) med at clutsjen glipper hvis jeg trekker sykkelen opp i max turtall. Det blir vel en SE racing-clutsj når clutsjen blir utslitt. :err: Potter vil alltid bli en smakssak og som nevnt tidligere kunne jeg nok dratt ut endel hester til ved et annet valg... Men som det har blitt sagt så mange ganger før: Man kjøper ikkje Harley for å bli den kjappeste i gaten... Da har man definitivt bommet... Mitt råd i forhold til potter: Velg ut i fra ønsket design og lydnivå...