Halla
Nå er jo Sportsteren kjent for å være litt hard på gearinnsettingen, og den saken er grei. Men er en annen ting som bekymrer meg; Ved krypkjøring så går det stort sett fint, og gearkassen kobler fint og slurer pent ved igangsetting.. Men av og til så kommer det en slags "klank"-lyd. Akkurat som om det er noe som innhenter seg (slark). Er dette normalt?
Sykkelen har vært hos LB for dette, men de kunne ikke finne noe galt. Er det slik sportsteren er?
Dette er spesielt ved krypkjøring og igangsetting.. Men er ikke hele tiden..
Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
2001 1550 Deuce.
Re: Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
Svaret er nei...kkanst wrote:
Er det slik sportsteren er?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Re: Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
Kan det være at primærkjeden må strammes?
2001 1550 Deuce.
Re: Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
Hvis jeg kobler før jeg gasser så er det ikke noe lyd i det hele tatt.. Men jeg liker å jage litt gass i kryssene. Kjørt en lang tur hvor jeg ikke jaget opp motoren i kryssene. Merket ikke noe til det da..
Likevel skal jeg se litt på primæren..
Likevel skal jeg se litt på primæren..
2001 1550 Deuce.
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
Du kan prøve å trille litt frem før du setter den i første, smeller den da også?.
Primærjustering er et must og bør taes sånn ca hver 10K
Primærjustering er et must og bør taes sånn ca hver 10K
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
Skal prøve det i morgen.. Samtidig skal jeg kikke litt på kjeden. Har diagnostisert litt og funnet ut at det den samme "slarken" jeg kjenner ved igansettelse som jeg kjenner i nedoverbakker hvor man bremser på motor, og gir gass for å vedlikeholde farten.. En normal slark som alle motorsykler har.. Men kanskje litt mer enn nødvendig..
Det er forresten ikke noe smelling i den forstand.. bare en typisk høyfrekvent løs "klank"-lyd..
Det er forresten ikke noe smelling i den forstand.. bare en typisk høyfrekvent løs "klank"-lyd..
2001 1550 Deuce.
Re: Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
Tre ting jeg ville gjort:
1) tapp gammel primærolje og fyll på ny. 1 flaske. Sjekk samtidig bunnpluggen for metallrester.
2) juster slakk på clutch i primær. Jeg gjør det hver gang jeg bytter primærolje.
3) juster primærkjede.
Lykke til:)
1) tapp gammel primærolje og fyll på ny. 1 flaske. Sjekk samtidig bunnpluggen for metallrester.
2) juster slakk på clutch i primær. Jeg gjør det hver gang jeg bytter primærolje.
3) juster primærkjede.
Lykke til:)
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Re: Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
Har hatt oppe og sett på primærkjeden (på kald motor).. Kjeden virker umiddelbar tight og fin og slarken / vandringen ligger nok der den skal være..
Har kjørt endel siden da, og jeg ser at det er nok bare den generelle slarken som skal være der- jeg kjenner. Ved vanlig kjøring hadde man ikke merket noe som helst om man ikke satt der og tenkte på det.
Hvis jeg jager på gassen og leker meg med å ruse opp motoren- kan det komme en mer tydelig koblingslyd i det jeg slipper ut clutchen. Men kun hvis jeg slipper den ut veldig fort (noe jeg tror jeg gjør).
Ved vanlig kjøring som normale folk gjør, så merker jeg ikke noe som helst.
Bare lurer på om det ikke er jeg som gjør fem fjær til en hel vinter-dyne :p
Sykkelen er jo en 2006. Og min aller første. Jeg aner ikke hva jeg driver på med.. :p Ikke har den rundet 7.000 km heller.
Lazyboys har hatt den inne 2 ganger, men de konkluderte med at de ikke kunne finne noe som ikke var normalt.
Har kjørt endel siden da, og jeg ser at det er nok bare den generelle slarken som skal være der- jeg kjenner. Ved vanlig kjøring hadde man ikke merket noe som helst om man ikke satt der og tenkte på det.
Hvis jeg jager på gassen og leker meg med å ruse opp motoren- kan det komme en mer tydelig koblingslyd i det jeg slipper ut clutchen. Men kun hvis jeg slipper den ut veldig fort (noe jeg tror jeg gjør).
Ved vanlig kjøring som normale folk gjør, så merker jeg ikke noe som helst.
Bare lurer på om det ikke er jeg som gjør fem fjær til en hel vinter-dyne :p
Sykkelen er jo en 2006. Og min aller første. Jeg aner ikke hva jeg driver på med.. :p Ikke har den rundet 7.000 km heller.

Lazyboys har hatt den inne 2 ganger, men de konkluderte med at de ikke kunne finne noe som ikke var normalt.
2001 1550 Deuce.
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
Hadde det litt sånn som du i begynnelsen og det var litt irriterende, jeg har lagt meg til å trille litt på frem når jeg løser sykkelen og da blir det betydelig mindre klank og klakk...
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Sportster; Krypkjøring; "Klang-lyd" v/tilkobling
Tror ikke det er noe galt med sykkelen din du kunne prøvd en gamel jernsportser så ville du ikke lagt merke til den lille klakkelyden på din lengre lol 

GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%