Etter at jeg fikk satt på v&h+++ på lazy, merker jeg nå en reell effektøkning i form av en turtallsvillig motor på sportsteren. Kommer over et viss turtall så setter "turboen" inn, og sykkelen skyter fart.
Men når i huleste vet jeg når sperregrensen er nådd? Når jeg er på 6000 o/min?
Hva er forresten turtallet på en 883 v/100 km/t?
Turtallsvillig sportster og rød-streken
Turtallsvillig sportster og rød-streken
2001 1550 Deuce.
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Du merker når turtallsperren slår inn.... den vil bare ikkje mer.... 

883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Fnis ja, jeg hilste på min engang. Hvorpå selgeren på HD-Bergen på Torget etterpå kunne fortelle meg at R'en min IKKE stod for Racing.
Hvorpå en japsekjørende kompis sa "Hæææ??" :err:
Hvorpå en japsekjørende kompis sa "Hæææ??" :err:
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
2006 modeller er fabrikkinnstilt på 6,000rpmkkanst wrote:aha, ok.. så det ER turtallsperre??!!
Har du tenkt deg over 7000rpm så bør du begynne med litt heftigere topper...
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
JA med litt omprogramering får du an opp i underkant av 7000 rpm har max registrert 6850 på dakotaen min per nå og jeg har ikke hatt fokus på å dra den helt ut (ennå)chrissenator wrote:2006 modeller er fabrikkinnstilt på 6,000rpmkkanst wrote:aha, ok.. så det ER turtallsperre??!!
Har du tenkt deg over 7000rpm så bør du begynne med litt heftigere topper...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Det lønner seg vel ikke å dra mototoren helt ut til turtallssperra? Hvis man har det travelt altså.
Jo, på høyeste gir selvfølglig - men for å akse kjappest mulig bør man vel gire opp litt før fordi motoren gjerne mister en del kraft noe før max RPM. Stemmer ikke det?
Jo, på høyeste gir selvfølglig - men for å akse kjappest mulig bør man vel gire opp litt før fordi motoren gjerne mister en del kraft noe før max RPM. Stemmer ikke det?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Det er sant... Man trenger ikkje alltid makse turtall i alle gir...... alltid..... Men av og til går det.... Spesielt når man har fått dakota digital og kan se hvor høyt turtall man oppnådde... :err:Coldman wrote:Det lønner seg vel ikke å dra mototoren helt ut til turtallssperra? Hvis man har det travelt altså.
Jo, på høyeste gir selvfølglig - men for å akse kjappest mulig bør man vel gire opp litt før fordi motoren gjerne mister en del kraft noe før max RPM. Stemmer ikke det?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS