Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

Post by Ronin73 »

Har akkurat gått til innkjøp av min aller første Harley Davidson. En drøm gikk i oppfyllelse forrige uke med en 1996 Sportster 1200 XL. Har så langt byttet ut til dragbar styre og ny lavprofil sadel. Ble veldig fin. På sykkelen sitter det Cycle Shack slip on potter som lager grom lyd:) Men leser at jeg vil kunne få en merkbar forskjell med oppgradering av nytt luftfilter. Sitter nå stock filter på. Så hvilket skal jeg velge? SE Stage 1 kit eller SE Heavy Breather? Utseendemssig er jeg jo ikke i tvil om at Heavy Breather en mye fetere.

Så jeg trenger noen tips her og meninger på hvilket filter jeg bør gå for. På ebay er det ca $110 forskjell på de to filtrene.

Setter pris på alle svar som måtte komme! :shit:
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

Post by DaddyCool »

Hvis det bare er filtrene det står om så: Heavy Breather. Men er pottene dine åpnere enn orginalt? Kjenner ikke til Sporstere så godt, men det kan tenkes du nå (kombinasjon åpne potter og mer luft til motor) også trenger en tuningboks for å få det rette forholdet luft/bensin, evt. få satt sykkelen i Dynobenk.
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

Post by Ronin73 »

Ja Cycle Shack er de som lagde de opprinnelige Screamin Eagle pottene, sånn jeg har skjønt det. De er vel temmelig åpne, tror jeg. Regner med at jeg må en tur til Harley-butikken (Big Twin Sarpsborg) for justering. Samtidig med meninger rundt luftfilteret, er det noen som kan si litt om hva slik justering innebærer og ca pris på dette?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

Post by Coldman »

Du trenger ikke noen tuningboks. Bare en annen dyse til ca 15 kr.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

Post by Ronin73 »

Oi det var gledlig pris! Men dette gjøres på verksted? Da tror jeg det blir en SE Heavy Breather. Men kom gjerne med noen erfaringer. Hva kommer til å merkes mest med en oppgradering fra org. luftfilteret??
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

Post by Coldman »

Ronin73 wrote:Oi det var gledlig pris! Men dette gjøres på verksted? Da tror jeg det blir en SE Heavy Breather. Men kom gjerne med noen erfaringer. Hva kommer til å merkes mest med en oppgradering fra org. luftfilteret??
Nei, man må ikke på verksted, men man bør jo ha en viss peilig og være villig til å prøve og feile litt - og ikke minst google litt. Derfor kjøper du gjerne flere dyser av ulik størrelse. Det finnes også utall av såkalte "jetting kit".... syser, nåler og gudene vet hva. Ta deg tid og les litt. Tror greia er enkel, men det er nok en del som har slitt med å få det riktig også. Du vil nok heller ha en sykkel som går fint enn en med litt mer gamp, men går som ei vingeskutt kråke.

Saken er jo den at med mer luft (åpnere luftfilter), så trengs det mer bensin for å riktig forhold mellom de to. Da trenger du en annen dyse og antakelig justering av blandingsskruen. Skal du ha det optimalt, er det kjøring i benk som er tingen. Hvilket filter som gir mest, aner jeg ikke. Tviler på at det merker særlig forskjell (om noen) fra det ene til det andre.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

Post by Ronin73 »

Takk for utfyllende svar. Tipper jeg lar Big Twin Sarpsborg gjøre det, så bytter jeg filteret sjøl. Påfører det motor slitasje eller skade dersom jeg bytter luftfilter, men kjører 1,5 mil til verkstedet for tuning og justering? Eller må jeg la verkstedet montere luftfilteret også? Sparer jo en del på å montere det sjøl.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

Post by Ronin73 »

Har vel bestemt meg for en Heavy Breather. Bare så synd det koster så mye for å kjøre sykkelen i dynobenk etterpå. Men jeg har jo skjønt at dette er et must.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

Post by DaddyCool »

Koster vel ikke mer enn maks 1000,- å sette sykkelen i benk vel?!? Hvor mye betaler du for Breatheren i sammenligning?!?
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Screamin Eagle Stage 1 kit eller SE Heavy Breather?

Post by Ronin73 »

Betaler vel rund 1600 kr for Screamin Eagle Heavy Breather. Jeg har nær familie i USA og satser på å handle på ebay, og få varene sendt som julegaver og bursdagsgaver:) Hos Big Twin Østfold sa de 1000 kr pr time, men at det fort kunne bli 3000 kr for justering av forgasseren, da det ikke var sikkert at det kun tok en time!?. Det syntes jo jeg var relativt stiv pris ja.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Post Reply

Return to “Sportster”