jeg har fått et problem etter vinterlagringen, med at blandingsforholdet ikke er som det skal.
Det er en shorty forgasser. Jeg har ingen erfaring med å stille dette.
Er det noen i Oslo som har mulighet for å assistere? "ring en venn"
Vet ikke om du har fått fikset dette problemet ditt men ellers så kan du jo gjøre som her ang justeringer på S&S
Först kontrolleras flottörnivån. När nålen tätar ska den övre kanten på flottören ligga 3-4mm under packningsytan på flottörhuset.
· Innan alla inställningar görs, varmkör motorn ordentligt och ställ tomgången på ca 1000 varv.
· Blandningsskruven "bottnas" mycket försiktigt och ställs till en början 1 ½ varv ut.
· Sedan skruvas blandningsskruven in tills varvtalet börjar sjunka (magrare blandning).
· Skruva sedan ut den tills varvtalet åter sjunker (fetare blandning).
· Ställ sedan blandningsskruven mitt i mellan dessa ändlägen och då ska den vara 1 ½ varv utskruvad +/- 1/4 varv.
· Om skruven hamnar längre in så är lågfartsmunstycket för stort och hamnar den längre ut är lågfartsmunstycket för litet.
· Med blandningsskruven max inskruvad (försiktigt) ska motorn stanna.
· Högfartsmunstycket, från 3000-3500 varv, provas ut genom att mäta accelerationen. Bluddrar motorn eller verkar svag är munstycket för stort, nyser eller poffar den i luft-filtret är det för litet.
· OBS! Använd ett 1 3/4" avgassystem. 2" system ska bara användas till mycket stora racemotorer annars är det svårt att justera förgasaren.