Noen spørsmål om Sportster..
- TrueBeliever
Noen spørsmål om Sportster..
Har hatt noen turer med sportsteren min forrige uke. I og med at jeg aldri før har eid eller kjørt en hd før, er jeg litt usikker på hvordan sykkelen skal oppføre seg og hva som eventuelt er unormalt. Når sykkelen står i ro på tomgang lukter det uforbrent bensindamp av eksosen. Det virker også som at sykkelen drikker litt mye (hva er normalforbruk på blandet kjøring?). Regner med at disse to punktene henger sammen på en eller annen måte, men at det sikkert kan justeres. Noen som har peiling på hvordan?
I tillegg føles sykkelen litt dau i akselerasjon og toppfart. Mine forrige sykler var racing, så dette punktet kan gjerne bare være meg. Er fullt klar over at dette ikke er noe fartsmonster, men hva bør egentlig egentlig toppfarten på en 1200 eller en 883 maskin være? Det står jo 883 i vognkortet, men forrige eier hevdet den var 1200...
I tillegg føles sykkelen litt dau i akselerasjon og toppfart. Mine forrige sykler var racing, så dette punktet kan gjerne bare være meg. Er fullt klar over at dette ikke er noe fartsmonster, men hva bør egentlig egentlig toppfarten på en 1200 eller en 883 maskin være? Det står jo 883 i vognkortet, men forrige eier hevdet den var 1200...
Last edited by TrueBeliever on 14 Apr 2010, 22:08, edited 1 time in total.
Live to Fight - Fight to Live
Re: Hva er vanlige specs på Sportster?
Når det gjelder hva som er vanlig forbruk så er ikke det lett å si når sykkelen er ombygd/tunet...Alt kommer an på hva som er gjort/skiftet. Det kan dreie seg om sylindere/kam-er/forgasser/eksos osv...... Det går selvfølgelig an å få justert forgassermotorene men jeg har inj. og har derfor ikke peil hvordan. Det er helt noen her på forumet som sikkert vet mer om dette og sikkert noen som klarer å hoste opp noen fabrikktall i forhold til forbruk også...
Har selv kjørt r-sykkel i mange år og det sparker naturligvis mer fra.... Hadde 100 hk på bakhjulet på r-en og en standard 883 har vel ca 40 hk... Jeg har i overkant av 66 på min 883/1200.... Irriterte med over dårlig aks som 883 men etter konverteringen kjører jeg sykkelen som en r-sykkel i forhold til for.eks. spontane forbikjøringer....
Toppfart er selvfølgelig også individuelt i forhold hva som er gjort.... Jeg har ikke for vane å teste den men jeg anslår at rundt 200 burde være oppnåelig for min iallefall. Men å kjøre i slike hastigheter med Harley er etter min mening BARE for "spesielt interesserte"
Har selv kjørt r-sykkel i mange år og det sparker naturligvis mer fra.... Hadde 100 hk på bakhjulet på r-en og en standard 883 har vel ca 40 hk... Jeg har i overkant av 66 på min 883/1200.... Irriterte med over dårlig aks som 883 men etter konverteringen kjører jeg sykkelen som en r-sykkel i forhold til for.eks. spontane forbikjøringer....
Toppfart er selvfølgelig også individuelt i forhold hva som er gjort.... Jeg har ikke for vane å teste den men jeg anslår at rundt 200 burde være oppnåelig for min iallefall. Men å kjøre i slike hastigheter med Harley er etter min mening BARE for "spesielt interesserte"
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Her står det noe om forbruk... Du får regne om til liter selv 
http://www.harley-davidson.com/wcm/Cont ... cale=en_US" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.harley-davidson.com/wcm/Cont ... cale=en_US" onclick="window.open(this.href);return false;
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
- TrueBeliever
Omregnet til liter blir det i overkant av 0,5 på mila. Må få tatt meg en skikkelig langkjøring for å teste ut dette, det virker som den bruker det dobbelte nå i hvert fall..
Noen andre ting jeg glemte å spørre om:
Hva bør tomgangsturtallet på sykkelen være, og hva regner dere som vanlig marsjturtall?
Hva kan jeg rense et KN-luftfilter med? (det ser ikke skittent ut, men da eliminerer jeg i hvert fall èn mulighet til at blandinga kan være for feit) Jeg vet det finnes rensevæske, men funker det med bensin e.l. også?

Hva bør tomgangsturtallet på sykkelen være, og hva regner dere som vanlig marsjturtall?
Hva kan jeg rense et KN-luftfilter med? (det ser ikke skittent ut, men da eliminerer jeg i hvert fall èn mulighet til at blandinga kan være for feit) Jeg vet det finnes rensevæske, men funker det med bensin e.l. også?
Re: Noen spørsmål om Sportster..
Du får mange treff hvis du googler "rens av KN-filter"... For.eks. dette: http://www.bike.no/forum/thread.php?t=9445" onclick="window.open(this.href);return false; og denne: http://www.theultralightplace.com/air_f ... ervice.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Ser at det er endel som er skeptisk til bensin....
Jeg synes det høres alt for mye ut med en liter på milen...
Har ikkje turteller så eksakt turtall må noen andre evt. si noe om, men et kjent "problem" med sportsteren er at den "mangler" et gir... Altså man (føler at man) kjører med et for høyt turtall på landeveien... Det er noen som endrer drevingen for å bøte på "problemet"
Jeg synes det høres alt for mye ut med en liter på milen...

Har ikkje turteller så eksakt turtall må noen andre evt. si noe om, men et kjent "problem" med sportsteren er at den "mangler" et gir... Altså man (føler at man) kjører med et for høyt turtall på landeveien... Det er noen som endrer drevingen for å bøte på "problemet"
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
1 liter er altfor mye ja...
Var den sånn tidligere ? Noe du har rørt av forgasser,luftfilter,coil? etc ?
Kan det ikke være at en av dysa har skrudd seg ut ? Eller potte tett luftfilter?
En plugg som ikke henger med ?
http://www.harley-performance.com/harle ... retor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Min bruker i underkant av 0,5 l mila. Kjører med 45 lavfartsdyse og 180 hoveddyse.
Har regulerbar nål, som står på midterste hakket med en shims under..
Sliden i forgasseren har ørlite større hull, for hurtigere respons..
Mulig det er årsaken til litt luggende gange i jevn fart til meg.
Dette er med 1200 sylindre/topper og såkalt effekt-filter og effekt-potter.
justerings-skruen er 3 omdreininger ut.
Min går litt for magert på jevn kjøring i 70-80, da den nykker litt,og har litt for lyse plugger
Ellers synes jeg aksen/gassrespons er bra.
Var den sånn tidligere ? Noe du har rørt av forgasser,luftfilter,coil? etc ?
Kan det ikke være at en av dysa har skrudd seg ut ? Eller potte tett luftfilter?
En plugg som ikke henger med ?
http://www.harley-performance.com/harle ... retor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Min bruker i underkant av 0,5 l mila. Kjører med 45 lavfartsdyse og 180 hoveddyse.
Har regulerbar nål, som står på midterste hakket med en shims under..
Sliden i forgasseren har ørlite større hull, for hurtigere respons..
Mulig det er årsaken til litt luggende gange i jevn fart til meg.
Dette er med 1200 sylindre/topper og såkalt effekt-filter og effekt-potter.
justerings-skruen er 3 omdreininger ut.
Min går litt for magert på jevn kjøring i 70-80, da den nykker litt,og har litt for lyse plugger

Ellers synes jeg aksen/gassrespons er bra.
Har planen klar,men skal bare først :)
- TrueBeliever
Har selv svært lite peiling på motor og innstillinger, men i følge forrige eier har sykkelen 1200 sylindre og 1200 høykompresjonsstempler og ny dyse. Ser selv at det er KN filter som står på nå, og pottene lager i hvert fall mye mer lyd enn de originale 
Får starte med å rengjøre luftfilteret skikkelig med KN rensemiddel og olje, så a en tur og sjekke.. men først må det slutte å snø!!!
Børson: har rørt på mye i løpet av mekkingen i vinter, men aldri justert på noe som helst..

Får starte med å rengjøre luftfilteret skikkelig med KN rensemiddel og olje, så a en tur og sjekke.. men først må det slutte å snø!!!
Børson: har rørt på mye i løpet av mekkingen i vinter, men aldri justert på noe som helst..
Ja, faens snø.......
Farge på pluggene kan jo avsløre litt da...
Farge på pluggene kan jo avsløre litt da...
Har planen klar,men skal bare først :)
- Bamblingen
Sjekka jernsportsteren til en kompis her om dagen. Den brukte over en liter på mila, og hadde en rar gange. Skrudde av dekselet på høyre side av motoren (det lille runde) for å sjekke tenningsinnstillingen. Da fant vi ut at hele plata til pickupen (elektronisk tenning) hadde løsna og vridd seg ganske mye. Fikk satt den på plass og stillt inn riktig. Sykkelen går nå som en drøm, høres ut som en Harley og bruker mye mindre bensin 

- TrueBeliever
Hei igjen folkens..
Luftfilteret ble renset; ingen endring i sykkelens oppførsel. Jeg stilte på forgasser/blandinga (stod på 3 og 1/4 omdreining fra før) stilte den ned til 2, og forsøkte flere hakk opp mot 3 omdreininger uten noen endring i oppførsel/ytelse.. Klarte faktisk å kjøre greit selv om jeg skrudde blandingsskrua helt inn.. Er dette normalt?? (den gikk bare litt dårligere på tomgang med denne innstillingen)
Merket ikke noe forskjell ift. sykkelens akselerasjon eller toppfart. Akkurat nå akselererer den ca like bra som Primaraen min, dvs ikke det helt store.. Toppfarten er på ca 110 km/t, da får jeg motoren opp i ca 3000 rpm i 4. giret uten at den klarer å dra på mer.. Fant ut at forbruket ligger på 1,5 liter mila (dette var med den gamle blandingssinstillinga, har ikke rukket å måle forbruket på andre instillinger..) Det er jo ca 3 ganger mer enn hva som er normalt..
Nå begynner jeg virkelig å bli nervøs for at jeg har kjøpt katta i sekken.. Var innom et verksted i dag, der en kar mente feilen ikke nødvendigvis ligger i forgasserinnstillingen men at en ekspert burde gå over sykkelen (måle kompresjon osv...) og gjøre ting jeg ikke har peiling på... Det kan fort bli dyrt for en allerede slank lommebok..
En siste ting.. Selger sier det er satt på 1200 sylindre og stempler.. Men helt nederst på fremre høyre hjørne av bakre sylinder står det 883. Er jeg blitt lurt??
Noen som har peiling eller kan komme med tips?
Luftfilteret ble renset; ingen endring i sykkelens oppførsel. Jeg stilte på forgasser/blandinga (stod på 3 og 1/4 omdreining fra før) stilte den ned til 2, og forsøkte flere hakk opp mot 3 omdreininger uten noen endring i oppførsel/ytelse.. Klarte faktisk å kjøre greit selv om jeg skrudde blandingsskrua helt inn.. Er dette normalt?? (den gikk bare litt dårligere på tomgang med denne innstillingen)
Merket ikke noe forskjell ift. sykkelens akselerasjon eller toppfart. Akkurat nå akselererer den ca like bra som Primaraen min, dvs ikke det helt store.. Toppfarten er på ca 110 km/t, da får jeg motoren opp i ca 3000 rpm i 4. giret uten at den klarer å dra på mer.. Fant ut at forbruket ligger på 1,5 liter mila (dette var med den gamle blandingssinstillinga, har ikke rukket å måle forbruket på andre instillinger..) Det er jo ca 3 ganger mer enn hva som er normalt..
Nå begynner jeg virkelig å bli nervøs for at jeg har kjøpt katta i sekken.. Var innom et verksted i dag, der en kar mente feilen ikke nødvendigvis ligger i forgasserinnstillingen men at en ekspert burde gå over sykkelen (måle kompresjon osv...) og gjøre ting jeg ikke har peiling på... Det kan fort bli dyrt for en allerede slank lommebok..
En siste ting.. Selger sier det er satt på 1200 sylindre og stempler.. Men helt nederst på fremre høyre hjørne av bakre sylinder står det 883. Er jeg blitt lurt??
Noen som har peiling eller kan komme med tips?