Vanskelig og gire 1983 HD sportster

Sportster
Post Reply
d3viluz87

Vanskelig og gire 1983 HD sportster

Post by d3viluz87 »

Hei!

Jeg har en 1983 modell Harley Davidson Sportster.
Eller Roadster, har aldri helt lært meg forskjellen. Kanskje noen kan informere meg mer rundt det? :-)

Uansett, jeg har litt problemer med og gire fra 1 til 2 gir på den, hva kan være feilen her mon tro?
Er det clutch eller selve girkassen jeg bør kikke på?
Er litt ny på hele MC greiene, så dere får gi beskjed om dere vil ha noe mer info :-)

Takk!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Vanskelig og gire 1983 HD sportster

Post by tutte »

Når er det clutchen tar? Langt inne eller ute? Hvis du ikke har verksted håndbok søk på nettet om hva som er optimalt.
Er det riktig olje og stramming på primæren?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Vanskelig og gire 1983 HD sportster

Post by Hanlucky »

Her finner du servicemanual til din sykkel.... GRATIS :P

http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/t ... ker_online
Raskere enn sin egen.....
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Vanskelig og gire 1983 HD sportster

Post by Jan-Ivar »

Hvis problemet bare er mellom 1. og 2. gir tviler jeg stertkt på at problemet ligger i clutchen.
det kan være en slitt eller skjev skiftegaffel i girkassa som er problemet.
siden du har en 83 mod har du en Jernsportster eller ironhead på Engelsk.
det finne gode forumer og sider på facebook for ironhead eiere og entusiaster. finner masse nyttig info der.
du finner flere guruer på www.shovelhead.us også
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
d3viluz87

Re: Vanskelig og gire 1983 HD sportster

Post by d3viluz87 »

Supert!

Jeg takker så mye for alle svar :-)
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Vanskelig og gire 1983 HD sportster

Post by kane »

Det er mest sannsynlig skiftergaffel og/eller de tappene som sitter der som er utslitt. Skal ikke male det svart men jeg ville tatt det umiddelbart, ikke når sesongen er ferdig. Et girkasseras, en ødelagt shifter door eller vibrasjonssprekker i blokka er innen rekkevidde når den begynner å krangle sånn. Men tar du det med en gang er det under en tusenlapp. Ei brukt kasse kan komme opp i 14 på ebay så...

Jeg har kjørt i stykker stort sett det som kan kjøres i stykker på 2 stk. Jernsporstere i løpet av de siste 15 årene nå så jeg svarer av den tunge typen erfaring :cry:
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”