Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Hvem forhandler hva, hvem gir god service og hvem tror service er noe du dekker bordet med?
User avatar
Fredrik75
Posts: 46
Joined: 10 Mar 2010, 23:17

Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Post by Fredrik75 »

Hei alle sammen!

Jeg eier en 2013 Dyna Street Bob som jeg dessverre oppdaget en oljelekkasje på rett bak/under bakre sylinder nå rett ved sesongstart. Jeg leverte sporenstreks sykkelen inn til forhandler for mulig utbedring i henhold til garantien på to år. Etter ett par dager be jeg bedt om å hente sykkelen for å kjøre den en stund da en av forhandlerens mekanikere hadde blandet i et sporingsstoff i motoroljen for å kunne finne utgangspunktet for nevnte lekkasje.
I dag hentet jeg sykkelen etter å ha blitt oppringt av verkstedet. Årsaken til lekkasjen finnes i skjøten mellom de to motorhalvdelene, et problem jeg har skjønt flere har slitt med etter å ha gjort noen søk på nettet. Jeg fikk for øvrig beskjed om å ta kontakt med verksmester i neste uke i forhold til neste steg, han viser seg nemlig å være sykemeldt for tiden.
I mellomtiden nevnte jeg problemstillingen for daglig leder ved den autoriserte Harley Davidson forhandleren jeg kjøpte sykkelen ny hos. Han sa mer eller mindre rett ut at jeg bare kunne glemme en garantireparasjon av lekkasjen. da jeg selv har satt på nye potter og luftfilter, det var litt av en beskjed å få fra en som representerer en butikk undertegnede har handlet nye motorsykler hos hele to ganger! Som dere sikkert har skjønt allerede er jeg selv ingen mekaniker, men jeg har vanskelig for å se at nytt luftfilter og potter skal kunne være årsak til nevnte lekkasje, en lekkasje som helst skyldes slett arbeid fra fabrikantens side på samlebåndet skal man tro enkelte fora på nettet.

Så til saken: er det noen av dere som nå leser dette som har en formening om hvordan jeg skal kunne gå frem hvis nå forhandler/verksted nekter å utbedre lekkasjen på garanti mht. mine modifikasjoner? Kan jeg benytte den såkalte reklamasjonsretten - hvordan går jeg frem i så tilfelle? Motorsykkelen ble levert inn første gang innen garantifristens utløp.

Jeg gjør til sist oppmerksom på at jeg avventer med å gå ut med navn på forhandler/verksted før jeg har fått verksmester i tale. Jeg legger også ved et bilde som viser en identisk problemstilling hva lekkasjen angår, bildet er ikke av min sykkel, det er lånt fra et engelskspråklig MC-forum.

Image
2013 Dyna Street Bob
User avatar
Nalle
Posts: 255
Joined: 28 Mar 2010, 17:46

Re: Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Post by Nalle »

hei!
Slik det ser ut til så har du en vei å gå og det er å ta saken inn for forbrukerombudsrådet og eventuelt NMCU hvis du er medlem der.
Slik det er i henhold til Norsk kjøpslov som de plikter å følge er 5 år og eventuelt også få hevet kjøpet da vare ikke er i tilfredsstillende stand mht oljelekasje. 8-)
Ride Safe Ride Free-Nalle
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Post by Jan-Ivar »

du har kjøpsloven å forholde deg til.
dette er deler som bør forventes å holde i mer en 5 år.
at det er byttet eksos og luftfilter har lite med oljelekkasjen å gjøre. hvis forhandleren skal forhodle seg til den teorien må de slev slutte å levere nye sykler med åpent luftfilter og eksosanlegg.

ta kontakt med forbruker rådet du har en sterk sak.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Post by Erlend »

Ser ingen sammenheng mellom de modifikasjonene du har gjort og oljelekkasjen. Ser heller ingen grunn til at daglig leder skal sette seg på bakbeina her - så vidt jeg vet får forhandlerne sine utgifter ved garantireparasjoner dekket av Harley-Davidson om verkstedet på forhånd avklarer reparasjonen med dem. Om dette er et vanlig problem på denne modellen, ser jeg heller ikke at han skal ha særlig problemer med å få HD til å gå med på at dette faller innenfor garantien.

Men: snakk med verkstedsjefen før du evt gjør noe videre med saken. Erfaringsmessig ser mekanikerne ofte ting annerledes enn administrativt ansatte og butikkpersonell. Du skal ikke se bort fra at dette kan løse seg helt av seg selv... ;)
Keep the rubber side down!
User avatar
Fredrik75
Posts: 46
Joined: 10 Mar 2010, 23:17

Re: Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Post by Fredrik75 »

Takk for alle innspill alle sammen!
Jeg er vel selv mer eller mindre overbevist om at jeg har en sterk sak hvis nå dette blir et problem, det gjenstår jo å se hva ansvarlig verksmester til slutt sier i denne saken. Selve forhandleren jeg kjøpte sykkelen hos er en ganske så stor forhandler i mitt distrikt av en rekke merker motorsykler og andre tohjulinger, det var daglig leder i avdelingen som forhandler Harley som ga meg den høyst besynderlige tilbakemeldingen da jeg nevnte problemet for ham nærmest i en bisetning. Jeg må innrømme at jeg ble både forbannet og ikke minst veldig skuffet over ordene som falt fra hans munn.
Men som nevnt er det verkstedet jeg skal forholde meg til og jeg skal selvsagt avvente verkmesters vurdering i sakens anledning. Jeg skal holde dere alle oppdatert!
2013 Dyna Street Bob
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Post by chrissenator »

Du har en ekstremt sterk sak, send forhandleren et brev hvor du ber dem redegjøre for tap av garanti og hvilke hjemler i kjøpsloven og ifht garanti utstedt av HD.
Det er forhandler som har bevisbyrden ifht påstander og de vet utmerket godt at du kan skifte det meste på din egen sykkel uten at det har noe med garantien å gjøre, med mindre de kan bevise at den reparasjon du har utført direkte har forårsaket utløsning av garantikrav.
Husk å benytte deg av skriftlig korrespondanse, da er det betydelig enklere for deg.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Fredrik75
Posts: 46
Joined: 10 Mar 2010, 23:17

Re: Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Post by Fredrik75 »

Jeg har avtalt en samtale med verksmester ved den aktuelle forhandleren/verkstedet i morgen. Jeg har allerede klar et brev som tar hensyn til det Chrissenator nevner i innlegget sitt over. Jeg kommer til å kontakte Forbrukerrådet med en kopi av brevet samt et tillegg som beskriver situasjonen jeg muligens havner i skal man tro den muntlige beskjeden jeg fikk som jeg nevnte for dere alle tidligere. Jeg er også så heldig at jeg har en jurist i familien som vil trø til hvis det viser seg å være nødvendig.
2013 Dyna Street Bob
User avatar
jenst
Posts: 70
Joined: 20 Sep 2010, 15:30

Re: Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Post by jenst »

Lykke til. Desverre ikke første gang jeg hører historier fra den lokale HD sjappa der du bor. Håper det løser seg for deg .
User avatar
Fredrik75
Posts: 46
Joined: 10 Mar 2010, 23:17

Re: Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Post by Fredrik75 »

Nå har jeg hatt en konstruktiv og god samtale med verksmester angående lekkasjen jeg ønsker utbedret i henhold til både garanti og norsk kjøpslovgivning. Denne samtalen resulterte i at feilen med sykkelen min vil bli utbedret innenfor garantien til fabrikanten, jeg anbefalte for øvrig verksmester å sørge for en samtale med daglig leder av Harley-avdelingen i forhold til både generell kundebehandling og ikke minst konkrete uttalelser innenfor et område sistnevnte ikke har noen som helst kompetanse på.
2013 Dyna Street Bob
User avatar
Falken
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 151
Joined: 09 Mar 2010, 19:42

Re: Mulig problemstilling i forhold til garantireparasjon

Post by Falken »

Hei
Da får vi håpe det løser seg til det beste for deg og Bobben din
Mvh
Falken
Street Bob 07

"Kjør pent, det finnes nok tullinger der ute..."
Post Reply

Return to “Forhandlere og verksteder”