Går på en sylinder på tomgang

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Erlend K
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2014, 00:04

Går på en sylinder på tomgang

Post by Erlend K »

Jeg har en 1985 EVO 1340. Den ene sylinderen (fremre) stopper når motoren får lavt turtall. Jeg har prøvd følgende:

- Byttet pluggkabler og plugger
- Byttet om på coiler for å se om det løste det, samme sylinder stopper.
- Forgasser og tenning er justert av HD verksted

Den går greit når jeg har litt turtall. Den stopper feks i ett lyskryss, når jeg gir på starter den å gå igjen etter 50 til 100 meter.

Den har Dyna single fire med to stk 5 ohms coiler.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Går på en sylinder på tomgang

Post by Jan-Ivar »

Høres nesten ut som om problemet ligger i tennings plata.
DYna singel fire har en Pick up til hver sylinder. som gir signal til sin bestemte coil.
Du kan bytte plass på coilene men må da flytte over signal ledningene. dermed vil problemet være på samme sted.
jeg kan ta feil her uten tvil.
du har byttet plugger og ledninger uten at det hjap.
når du sier byttet om på coiler regner jeg med du har byttet plass på både pluggledning og signal ledning.
å bare bytte plass på pluggledning vil gi deg feil tennings tispunkt på begge sylindre og motoren ville ikke ha gått.

Har du tatt en kompresjon test? lav kompresjon kan få sylindren til å slukke på tomgang, når turtallet øker økertrykket nok til at den fungere igjen.

har du sjekket ventil justeringen? du kan kun justere ventileen om du har justerbare støtstenger. hvis motorren har vært demontert kan du ha bytte plass på støstengene. de originale støtstengene er farge merket og av forskjellig lengde.

forgasser justering kan du glemme da den fore begge sylinderne, ved feil på denne vilel begge sylindere slukke. du kan sjekke for falsk luft.
siden du har en 85 mod har du så vidt jeg husker gummibelger som tettnng mellom innsug og topper en sorekk her tilater motoren å trekkefalsk luft.
normalt vil den da skyte og smelle i innsug eller eksos.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Går på en sylinder på tomgang

Post by Nostalgia »

Holder en finger på falskluft på fremre sylinder, da i pakningen mellom innsug og sylinder.
Hadde identiske symptomer på en 96' Evo, mistet en sylinder på tomgang og gikk fint ellers. Verdt en titt, billigste delebehovet om det er tilfellet.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Erlend K
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2014, 00:04

Re: Går på en sylinder på tomgang

Post by Erlend K »

Jan-Ivar:
Jeg byttet om coilene slik du har beskrevet, og eliminert bort problem med coilene.

Jeg har ikke tatt en kompresjonstest, men tap av kompresjon skyldes vel i hovedsak slitte ringer eller pakninger? De er nylig skiftet, og det er heller ingen svetting/lekkasje fra noen pakninger.

Motoren har vært demontert av tidligere eier, så problemet kan ligge i at det er byttet om på støtstengene. Det jeg opplever noen ganger når jeg skal starte er at det kommer eksos ut fra luftfilteret, noe som i mitt hode forteller meg at problemet ligger i ventiljusteringen, mulig jeg tar feil der. Kan de også være ventilfjærer som er slitt/defekte?

Jeg har tendens til smell slik du beskriver, så falskluft er absolutt en mulighet. Jeg mener å huske at det kun er en pakning i innsuget og opplevde att det "manglet" en, men da ville jeg vel fått samme problem med den andre sylinderen?

Forgasseren er nyoverhalt og justert hos HD verkstedet, så det tror jeg er utelukket.

Nostalgia:
Jeg tror det er ett billig forsøk å skifte pakningen mellom innsug og sylinder slik du beskriver, for det er meget sannsynlig at feilen ligger i nettopp dette området.
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Går på en sylinder på tomgang

Post by Nostalgia »

Erlend K wrote:Det jeg opplever noen ganger når jeg skal starte er at det kommer eksos ut fra luftfilteret, noe som i mitt hode forteller meg at problemet ligger i ventiljusteringen, mulig jeg tar feil der. Kan de også være ventilfjærer som er slitt/defekte?

Jeg har tendens til smell slik du beskriver, så falskluft er absolutt en mulighet. Jeg mener å huske at det kun er en pakning i innsuget og opplevde att det "manglet" en, men da ville jeg vel fått samme problem med den andre sylinderen?

Forgasseren er nyoverhalt og justert hos HD verkstedet, så det tror jeg er utelukket.

Nostalgia:
Jeg tror det er ett billig forsøk å skifte pakningen mellom innsug og sylinder slik du beskriver, for det er meget sannsynlig at feilen ligger i nettopp dette området.
"Eksos" i fra luftfilter vil det komme ved tilbakeslag ved feiltenning (smell), som igjen kan forårsakes av for mye luft i forhold til bensinmengde. Dette kan også forekomme om akselerasjonspumpe er feiljustert. Lurer på om for liten hoveddyse også kan forårsake det. Men tilfellet er jo også til stedet om det er falsk luft, da motoren får mer luft enn hva som er meningen.

Usikker på om hvordan pakningene på din type EVO ser ut, men det skal uansett være en pakning mellom hver sylinder og innsug, og en mellom forgasser og innsug. Feiltenningen vil uansett manifistere seg ved sylinderen med dårlig pakning.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Erlend K
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2014, 00:04

Re: Går på en sylinder på tomgang

Post by Erlend K »

Kan den suge falsk luft gjennom vippearmdekselet (rocker boxen)?
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Går på en sylinder på tomgang

Post by Nostalgia »

Nope, en lekkasje der vil kun vise seg som oljelekkasje, eventuelt blåse veivhusovertrykk ut.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”