På tide med bedre bremser?

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

På tide med bedre bremser?

Post by tutte »

Det er vel snart på tide å oppgradere bremsene på Konstabelen.
Kom nordfra på E6 forbi Ulven og skulle sørover på Ring 3. Her er det alltid lang kø i venstre felt mens høyre mot Økern/Sinsen er tom. Derfor skulle jeg smette inn i køa for jeg hadde litt dårlig tid til et viktig møte.
I det jeg legger meg inn og skal til å bremse blir det bråstopp i køa foran meg og siden jeg hadde større fart gikk det som det mått gå. Prøvde å unngå Hiacen foran, greide det nesten men klinket til støtfangeren med motorvernbøylen hvorpå den venstre ekstralampa(de gule)smalt inn i hjørnet på bilen og jeg gikk i bakken..
Må si Konstabelen er robust for skaden på Hiacen var større enn på sykkelen.
Så da lurer jeg på hva som er den greieste måten å oppgradere frambremsen på, vil ikke ha en som er så giftig at jeg får fremhjulsblokkade med en gang.
Er tross alt vant til Harley's ABS.
DSC_0070.JPG
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: På tide med bedre bremser?

Post by Sandman »

Lurer på om du ikke får flerstemplede kalippere som passer rett på uten ombygging av fester og div. Dette vil jo øke bremse effekten uten at du låser framhjulet. Masse aftermarkeds kalippere å få til det meste av HD. :)
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: På tide med bedre bremser?

Post by chrissenator »

Du får brembo caliper på ebay og en flytende skive så er mye gjort. Gikk opp fra en til seks stemplet, stålomspunnet slange og en 13" skive, det er gode saker :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: På tide med bedre bremser?

Post by kane »

Du har doble skiver og enkeltstempla kalippere på bussen din stemmer ikke det?
I såfall har du jo muligheten til å gjøre som jeg gjorde på -85 sportingen min. Der gikk jeg opp til 12,5" flytende skiver og orginale 4 stempla fra 2000 modell buss med egne adaptere. Du får også kjøpt adaptere ferdig. Det er de beste bremsene jeg har hatt noen gang. Enkel 13" og seksstempla som jeg har på bussen kniper bra det også, men ikke som sportingen :)
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: På tide med bedre bremser?

Post by tutte »

Flere gode tips her, må ta å sjekke litt rundt for å se hva jeg gjør.
Men at jeg gjør noe er helt klart.
Kan ikke kjøre rundt med bremser som er dårligere enn medtrafikkantene.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: På tide med bedre bremser?

Post by Vigdilan »

Om mulig så gå på større skiver, om ikke så bruk større calipterer.
Eg har selv montert Yamaha R6 caliptere med braketter på originale skiver og det fungerer kjempe-bra.
Eg har ett sett R6 caliptere til overs, etter forrige prosjekt. Disse calipterene passer sammen med original bremsepumpe, noe som er helt essensielt for å få ting til å virke. Ta gjerne kontakt for mer info og "skisser" for hvordan å tilpasse calipterene til sykkelen.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: På tide med bedre bremser?

Post by tutte »

Har tenkt en ganske enkel forbedring, som sagt ikke giftige bremser siden jeg også er ute på sykkel om 3-4 mnd også.
Er vant til HD's ABS og vil nødig ha en uforutsett fremhjulslåsing med en sykkel på 400 kg. :shock:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: På tide med bedre bremser?

Post by Vigdilan »

Med skikkelige bremser er det lettere å dosere bremsekraften, men det enkleste trikset er å sjekke boring på bremsesylinderen du har. Den kommer i 3 forskjellige boringer der 3/4" er den største og 5/8"er minst. 11/16" er det rette for bedre bremsefølelse og kraft med doble skiver. Om du tar bremsepumpa av så er boringen stemplet inn på flaten mot gasshåndtaket, Denne boringen kom på sykler med dobble skiver fra 1984. Eller så kjøper du komplett styre fra 1996 og opp til en sykkel med dobble skiver som også funker mye bedre, men pga eletrise koblinger blir mer arbeid...
User avatar
ktherat
Posts: 51
Joined: 01 Oct 2010, 14:43

Re: På tide med bedre bremser?

Post by ktherat »

jeg gikk fra 1 stempel til 4 stempel, og er kjempe fornøyd!
Sportster 1200/X1 1999
Hvorfor gå over på grønt, når du kan bli kjørt over på rødt!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: På tide med bedre bremser?

Post by tutte »

Vigdilan wrote:Med skikkelige bremser er det lettere å dosere bremsekraften, men det enkleste trikset er å sjekke boring på bremsesylinderen du har. Den kommer i 3 forskjellige boringer der 3/4" er den største og 5/8"er minst. 11/16" er det rette for bedre bremsefølelse og kraft med doble skiver. Om du tar bremsepumpa av så er boringen stemplet inn på flaten mot gasshåndtaket, Denne boringen kom på sykler med dobble skiver fra 1984. Eller så kjøper du komplett styre fra 1996 og opp til en sykkel med dobble skiver som også funker mye bedre, men pga eletrise koblinger blir mer arbeid...
Har fått råd (ikke her) om å sette på mindre bremsepumpe da vil jeg få mere kraft.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Chassis”