Det er vel snart på tide å oppgradere bremsene på Konstabelen.
Kom nordfra på E6 forbi Ulven og skulle sørover på Ring 3. Her er det alltid lang kø i venstre felt mens høyre mot Økern/Sinsen er tom. Derfor skulle jeg smette inn i køa for jeg hadde litt dårlig tid til et viktig møte.
I det jeg legger meg inn og skal til å bremse blir det bråstopp i køa foran meg og siden jeg hadde større fart gikk det som det mått gå. Prøvde å unngå Hiacen foran, greide det nesten men klinket til støtfangeren med motorvernbøylen hvorpå den venstre ekstralampa(de gule)smalt inn i hjørnet på bilen og jeg gikk i bakken..
Må si Konstabelen er robust for skaden på Hiacen var større enn på sykkelen.
Så da lurer jeg på hva som er den greieste måten å oppgradere frambremsen på, vil ikke ha en som er så giftig at jeg får fremhjulsblokkade med en gang.
Er tross alt vant til Harley's ABS.
På tide med bedre bremser?
På tide med bedre bremser?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Re: På tide med bedre bremser?
Lurer på om du ikke får flerstemplede kalippere som passer rett på uten ombygging av fester og div. Dette vil jo øke bremse effekten uten at du låser framhjulet. Masse aftermarkeds kalippere å få til det meste av HD.
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: På tide med bedre bremser?
Du får brembo caliper på ebay og en flytende skive så er mye gjort. Gikk opp fra en til seks stemplet, stålomspunnet slange og en 13" skive, det er gode saker
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: På tide med bedre bremser?
Du har doble skiver og enkeltstempla kalippere på bussen din stemmer ikke det?
I såfall har du jo muligheten til å gjøre som jeg gjorde på -85 sportingen min. Der gikk jeg opp til 12,5" flytende skiver og orginale 4 stempla fra 2000 modell buss med egne adaptere. Du får også kjøpt adaptere ferdig. Det er de beste bremsene jeg har hatt noen gang. Enkel 13" og seksstempla som jeg har på bussen kniper bra det også, men ikke som sportingen
I såfall har du jo muligheten til å gjøre som jeg gjorde på -85 sportingen min. Der gikk jeg opp til 12,5" flytende skiver og orginale 4 stempla fra 2000 modell buss med egne adaptere. Du får også kjøpt adaptere ferdig. Det er de beste bremsene jeg har hatt noen gang. Enkel 13" og seksstempla som jeg har på bussen kniper bra det også, men ikke som sportingen
Re: På tide med bedre bremser?
Flere gode tips her, må ta å sjekke litt rundt for å se hva jeg gjør.
Men at jeg gjør noe er helt klart.
Kan ikke kjøre rundt med bremser som er dårligere enn medtrafikkantene.
Men at jeg gjør noe er helt klart.
Kan ikke kjøre rundt med bremser som er dårligere enn medtrafikkantene.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Re: På tide med bedre bremser?
Om mulig så gå på større skiver, om ikke så bruk større calipterer.
Eg har selv montert Yamaha R6 caliptere med braketter på originale skiver og det fungerer kjempe-bra.
Eg har ett sett R6 caliptere til overs, etter forrige prosjekt. Disse calipterene passer sammen med original bremsepumpe, noe som er helt essensielt for å få ting til å virke. Ta gjerne kontakt for mer info og "skisser" for hvordan å tilpasse calipterene til sykkelen.
Eg har selv montert Yamaha R6 caliptere med braketter på originale skiver og det fungerer kjempe-bra.
Eg har ett sett R6 caliptere til overs, etter forrige prosjekt. Disse calipterene passer sammen med original bremsepumpe, noe som er helt essensielt for å få ting til å virke. Ta gjerne kontakt for mer info og "skisser" for hvordan å tilpasse calipterene til sykkelen.
Re: På tide med bedre bremser?
Har tenkt en ganske enkel forbedring, som sagt ikke giftige bremser siden jeg også er ute på sykkel om 3-4 mnd også.
Er vant til HD's ABS og vil nødig ha en uforutsett fremhjulslåsing med en sykkel på 400 kg.
Er vant til HD's ABS og vil nødig ha en uforutsett fremhjulslåsing med en sykkel på 400 kg.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Re: På tide med bedre bremser?
Med skikkelige bremser er det lettere å dosere bremsekraften, men det enkleste trikset er å sjekke boring på bremsesylinderen du har. Den kommer i 3 forskjellige boringer der 3/4" er den største og 5/8"er minst. 11/16" er det rette for bedre bremsefølelse og kraft med doble skiver. Om du tar bremsepumpa av så er boringen stemplet inn på flaten mot gasshåndtaket, Denne boringen kom på sykler med dobble skiver fra 1984. Eller så kjøper du komplett styre fra 1996 og opp til en sykkel med dobble skiver som også funker mye bedre, men pga eletrise koblinger blir mer arbeid...
Re: På tide med bedre bremser?
jeg gikk fra 1 stempel til 4 stempel, og er kjempe fornøyd!
Sportster 1200/X1 1999
Hvorfor gå over på grønt, når du kan bli kjørt over på rødt!
Hvorfor gå over på grønt, når du kan bli kjørt over på rødt!
Re: På tide med bedre bremser?
Har fått råd (ikke her) om å sette på mindre bremsepumpe da vil jeg få mere kraft.Vigdilan wrote:Med skikkelige bremser er det lettere å dosere bremsekraften, men det enkleste trikset er å sjekke boring på bremsesylinderen du har. Den kommer i 3 forskjellige boringer der 3/4" er den største og 5/8"er minst. 11/16" er det rette for bedre bremsefølelse og kraft med doble skiver. Om du tar bremsepumpa av så er boringen stemplet inn på flaten mot gasshåndtaket, Denne boringen kom på sykler med dobble skiver fra 1984. Eller så kjøper du komplett styre fra 1996 og opp til en sykkel med dobble skiver som også funker mye bedre, men pga eletrise koblinger blir mer arbeid...
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.