Page 1 of 1

Ventiltikking som kommer og går

Posted: 20 Jun 2014, 21:22
by tutte
På min -89 EVO har jeg hydrauler men på tur til Sørlandet på tirsdag begynte lyden, først veldig svakt men sterkere etterhvert. På hjemveien var ikke lyden der når jeg startet så kom den men forsvant etter en stund for så å komme tilbake.
I dag kjørte jeg flere mil men så kom den plutselig tilbake.
Får ta å se støtstengene igjen, men det er litt merkelig siden de ble justert for under en måned siden.

Re: Ventiltikking som kommer og går

Posted: 20 Jun 2014, 22:28
by chrissenator
Det er vel bakdelen med justerbare støtstenger, kan ikke se noe gevinst overhode med justerbare stenger!. Ennå ikke hørt om en eneste som har sluppet unna problemer med dem :-) lett å installere men thats it. Det er mange som leverer støtstenger i forskjellige lengder og en i "hel ved" varer evig...

Re: Ventiltikking som kommer og går

Posted: 20 Jun 2014, 22:55
by Jan-Ivar
Har justerbare støtstenger i begge syklene mine. de lager ikke noe mer problemer en standard.

det kan være flere grunner til lyden.
slitte hydrauliske løftere.
for lavt olje trykk
feil justerte støtstenger.
Løse ventil tettninger
slitte ventilestyringer eller ventilstammer.
geometrien i ventil systemet eldre Harley modeller er ikke akkurat ideelt for å si det sånn.

Re: Ventiltikking som kommer og går

Posted: 21 Jun 2014, 02:34
by tutte
chrissenator wrote:Det er vel bakdelen med justerbare støtstenger, kan ikke se noe gevinst overhode med justerbare stenger!. Ennå ikke hørt om en eneste som har sluppet unna problemer med dem :-) lett å installere men thats it. Det er mange som leverer støtstenger i forskjellige lengder og en i "hel ved" varer evig...
Problemet er vel å få montert de eller?
Ingenting varer evig,Spør meg, jeg vet.
Material fatigue
Peilepinnen til girkassa smuldret helt opp og forsvant ned i kassa..
Støpt aluminium.
Det var et eksempel.

Re: Ventiltikking som kommer og går

Posted: 21 Jun 2014, 12:19
by chrissenator
Riktig det, litt mer arbeide å montere faste støtstenger. Det skal ekstremt mye til å ødelegge faste støtstenger, derfor de brukes til topptrimmede motorer. Følgelig kan de også gå i stykker, men det er uhyre skjeldent i forhold til alle postene men leser på div forum med problemer relatert til justerbare støtstenger.
Lite problemer å lese om fastestøtstenger, nå er det jo ikke sikkert støtstengene er problemet på din - dog er det vel levert originalt faste på konstabelen siden den var trimmet til Police utgave.

Blir spennende å få resultatene av inspeksjonen.

Re: Ventiltikking som kommer og går

Posted: 23 Jun 2014, 12:05
by Coldman
Hmmm. Interessant.
Jeg tenker... om stengene er justert til riktig lengde en gang, er det ALDRI noe mer justering som behøves... så lenge man har hydrauliske løftere, vel og merke.
Men det er klart... hvis de av en eller annen grunn skulle bli deformerte, ja da må man jo ta dem ut og kaste dem. Jeg tviler sterkt på at du greier å justere bort ventiltikkingen. Støtstengene skal ha en fast lengde enten de er produsert slik eller skrudd sammen til en lengde.

Nå kan det - for alt jeg vet - hende at justerbare støtstenger er svakere enn faste, veier mer osv, og at dette kan være en ulempe. Men er de justert til samme lengde som en fast, og ikke deformeres (f.eks. blir vesentlig kortere) tror jeg du bare kan glemme dem og finne årsaken til tikkingen andre steder.

Re: Ventiltikking som kommer og går

Posted: 23 Jun 2014, 12:57
by tutte
Har hatt samme problemet før med fremre eksosventil, den bare løsner og skrur seg sammen..
Kanskje den ikke er som den skal. Skal gjøre et forsøk nå etterpå med å få det riktig.
Noe jeg ikke liker er at ved pådrag er lyden borte, men kommer sterkt når jeg går av gassen. Råde??