Lakkering av eksos

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
Post Reply
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Lakkering av eksos

Post by 69-Shovel »

Noen med erfaring av lakkering av eksosanlegg?
Cromen er ikke pen, coating er for dyrt, wrapping blir fort misfarget synes jeg, blir brun.
Ønsker en sort matt finish.

Anders
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Lakkering av eksos

Post by tutte »

En kompis av meg bruker varmebestandig lakk fra Biltema koster ca 70,-.
Det som er enda viktigere enn til vanlig lakkering er forarbeidet, sliping og avfetting
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Lakkering av eksos

Post by chrissenator »

Så er det også viktig å varme opp eksosanlegg etter lakkering gradvis slik at den får satt seg ordentlig, og som tutte sier er forarbeid alfa og omega.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Lakkering av eksos

Post by tutte »

Jeg tenkte, eksos er ikke så store ting går det ann og herde dette i en stor steikeovn?
Vil det gi et bedre resultat.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Lakkering av eksos

Post by chrissenator »

Har prøvd litt forskjellig og det jeg har funnet ut er at de fleste lakk typene liker å bli "herdet" litt, kjøre i et par minutter til eksosen er god og varm og så kjøle helt ned, gjenta et par ganger før det utsettes for full varme da holder lakken ofte veldig lenge.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Lakkering av eksos

Post by Lariat »

Når det gjelder biltemas lakk så gikk det helt galt for min del i allefall. Ente på en lakk fra lakkspesialisten den funka biltemas lakk brant rett av røra etter kortens stund .
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Lakkering av eksos

Post by 69-Shovel »

Det finnes litt ymse typer der ute , med varierende oppgitt Max. Temp.
Hvor varme blir disse røra egentlig?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Lakkering av eksos

Post by chrissenator »

Det er normalt med 400 til 650 grader litt ymse resultater å lese men det er jo flere faktorer inne i bildet. En motor som går veldig magert oppnår høyere eksostemperatur og temperatur på rørene 700++ grader.
Et godt tips er lakk til grill, Weber har en lakk som er helt rå og den kan fåes som matt og gloss black, vet ikke hvor den kjøpes, men den holder i årevis om den påføres etter oppskriften og kan flikkes om det oppstår et hakk eller en blemme i ettertid og det blir nesten ikke synlig.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Chriva
Posts: 10
Joined: 06 Sep 2013, 20:13

Re: Lakkering av eksos

Post by Chriva »

Jeg har brukt Biltemas varmebestandig lakk og den fungerer bra på en R sykkel.
Kan love at anlegget der er varmt!
Sandblåste eksosanlegg før lakkering. Lakken sitter bra den, men den er jo matt...
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Lakkering av eksos

Post by 69-Shovel »

En liten oppdatering på temaet.
Brukte Biltema sin varmebestandige lakk,slipte røra med stålbørste først,sprayet 2 ganger,nydelig resultat :D
Nå er sesongen snart over,og det må sprayes over igjen, har brent av øverst mot toppene.
Men det skal sies at jeg har kjørt inn motoren etter honing-ringskifte og det gjør vel at motoren går litt varmere enn normalt?
matting/vasking og en ny runde spray tar vel ikke mer enn 10-15 min. så det er greit,
min konklusjon er at dette er helt greit, raskt, billig og ser helt ok ut på den gamle shovelen!Fornøyd :D

Anders
Post Reply

Return to “Eksos”