Bensin lekasje (en kort stund)

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Storp

Bensin lekasje (en kort stund)

Post by Storp »

Opplevde noe rart i dag. Fylte bensin kjørte ca et pr km før jeg stoppet og snakket med noen. Plutselig så blir det en stor damm under sykkelen med bensin Sluttet og renne innen jeg fikk gått av sykkelen for og se hvor det kom fra . Ikke noe lekking verken før eller etter. Så ikke spor etter bensin på motor så det virket som det kom fra en overløpsslange eller lignende.
Har ikke så mye teknisk peil. sykkelen er en 2001 fatby efi. har noen en god forklaring på hva det kan ha vert ? kom ca 2-3dl kan jeg tenke.
ptb

Re: Bensin lekasje (en kort stund)

Post by ptb »

Dette har kommet fra overløpsslangen fra flottørhuset. Årsak er at flottøren her "hengt seg opp", Eller stengeventilen begynner å bli slitt. Dvs inni flottørhuset sitter det en ventil som stenger for bensintilførsel når flottøren stiger til riktig nivå. Når bensin forbrukes så synker flottøren, og det slippes på nytt inn mer bensin.

Dette kan skje uten videre en sjelden gang, men opplever du det igjen ville jeg fått det sjekket.
Storp

Post by Storp »

Takk for kjapt svar, høres veldig riktig ut. Skal følge med videre. Var litt usikker på om isprøytninga hadde flotør og kammer som en gasser.
Toro

Post by Toro »

Kan også være at du har fylt tanken for full. Har hendt meg sjøl et par ganger på min fat boy. Hvis du ser midt på tanken foran så ser du et lite rør som kommer ut av tanken med en overløpsslange.
01 Fat Boy stage 1 SEST
Sharpeye

Post by Sharpeye »

ptb wrote:Dette har kommet fra overløpsslangen fra flottørhuset. Årsak er at flottøren her "hengt seg opp", Eller stengeventilen begynner å bli slitt. Dvs inni flottørhuset sitter det en ventil som stenger for bensintilførsel når flottøren stiger til riktig nivå. Når bensin forbrukes så synker flottøren, og det slippes på nytt inn mer bensin.

Dette kan skje uten videre en sjelden gang, men opplever du det igjen ville jeg fått det sjekket.
Er vel ikke flotør på EFI?
Men overfylt slik at det har rent ut av overfyllinghullet
ved tanklokket vil jeg tro. Var i hvert fall det på min 2008 med EFI.
Skjedde meg også.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
ptb

Post by ptb »

Sharpeye wrote:
ptb wrote:Dette har kommet fra overløpsslangen fra flottørhuset. Årsak er at flottøren her "hengt seg opp", Eller stengeventilen begynner å bli slitt. Dvs inni flottørhuset sitter det en ventil som stenger for bensintilførsel når flottøren stiger til riktig nivå. Når bensin forbrukes så synker flottøren, og det slippes på nytt inn mer bensin.

Er vel ikke flotør på EFI?
Men overfylt slik at det har rent ut av overfyllinghullet
ved tanklokket vil jeg tro. Var i hvert fall det på min 2008 med EFI.
Skjedde meg også.
Ehh...EFI, selvfølgelig ikke flottør. Tenkte forgasser jeg.
Sløvt av meg å ikke få med meg det, da det sto spesifikt :(

Da er nok overfylling en riktigere diagnose.
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger

Post by Erlend »

Dette skjer meg med jevne mellomrom, også. Innholdet i tanken utvider seg litt pga varme, og med full tank og varm motor blir det fort til at sykkelen "skvetter" litt via overløpet. Trykket må jo ut et sted. Dette er helt normalt, og kan unngås ved å fylle litt mindre enn breddfullt.
Keep the rubber side down!
Storp

Post by Storp »

Ja da takker jeg igjen for svar, kjørt en del etter dette og ikke skjedd flere ganger. Stemmer bra med mye bensin, jeg fylte helt opp. Fikk litt hetta da det bare rant ut i en god strøm.
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015

Post by TCB »

Overløpslangen ender rett foran bakhjulet, så hvis det drypper under der så er det nok overfylling :)
Kanskje vanskelig å se hvor det kommer fra hvis det er en stor dam under sykkelen, men hvis det er bensin og sluttet etter at du hadde kjørt en tur så er det ikke noe å bekymre seg for.
Storp

Post by Storp »

Som jeg skrev så hadde det sluttet og renne før jeg fikk kommet meg ned på kne, men det kom helt klart fra foran bakhjulet. igjen takk for svar.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”