hei gutta!
jeg er ny på forumet og ny i Harleysvingen, Er vant til å skru på nyere Evo, og da blir jeg litt usikker på Shovel,
Denne chopperen er satt sammen av forskjellige motor deler for å bli godkjent som ombygd, 621
Ramma er utbyttet med en Chopper ramme, (Calles) og motorblokk fra 1955 er satt inn, der tidl, eier har satt på Shovel topper og sylindre.
Saken er den at den er Sat.. tungstarta, (fikk komp på den i dag, det merka min høyre ankel.!)
mistenker at det er satt på stempler med for høy komp?
noen forslag? er som sagt vant til elstart etc,
Tungstartet Shovel
Re: Tungstartet Shovel
ekte mannfolk har ikke el start!
det aller viktigste er att forgasser`n er riktig jsuster og at tennings tidspunktet er 100%
at du får tilbake slahg Kick`n m¨å du regne med fra tid til annen. etter ett par reale rapp over leggen lærer du deg å bruke tåa på pedalen. da glir du av pedalen når sparket kommer: hvis du har støvelhælen godt planta på pedalen er det fare for at du gir deg sjøl ett kne i panna.
Å kicke i gang en motor på 1200 ccm elelr mer er og blir trening. prøve seg frem til amn finne er start prossedyre som funker.
det aller viktigste er att forgasser`n er riktig jsuster og at tennings tidspunktet er 100%
at du får tilbake slahg Kick`n m¨å du regne med fra tid til annen. etter ett par reale rapp over leggen lærer du deg å bruke tåa på pedalen. da glir du av pedalen når sparket kommer: hvis du har støvelhælen godt planta på pedalen er det fare for at du gir deg sjøl ett kne i panna.
Å kicke i gang en motor på 1200 ccm elelr mer er og blir trening. prøve seg frem til amn finne er start prossedyre som funker.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er
Re: Tungstartet Shovel
Enig med Jan-Ivar.
Gasser og tenning er alfa omega.
Disse gamle motorene er alleforskjellige og vil trenge forskjellige startprossedyrer.
Man må bare prøve seg frem.
Hvordan ser pluggene dine ut?
Har du riktig komp på begge sylindre?
Ser stiftene fine ut?
Har du god gnist på begge pluggene?
Har du fersk bensin?
Gasser og tenning er alfa omega.
Disse gamle motorene er alleforskjellige og vil trenge forskjellige startprossedyrer.
Man må bare prøve seg frem.
Hvordan ser pluggene dine ut?
Har du riktig komp på begge sylindre?
Ser stiftene fine ut?
Har du god gnist på begge pluggene?
Har du fersk bensin?
Livet er en dans på roser........barbeint
Re: Tungstartet Shovel
Kick starte en motor med stort slagvolum og høy komp krever mer enn om motoren er liten og lav kompa det er det ingen tvil om.
men har da set ne hvis svenske som kjører Classic dragbike med en gammal Knukelhead kicke i gang en 1900cmm stor maskin som er bremsa til 155 hk.
komp er det mer en nok av når an voksne mann tett på 100 kg kan stå påkickpedalen i ett halvminutt uten at pedlen synker nevneverdig fro så å med en bår bevegelse
sparke i gang udyret med ett real spark.
helt rått å se på.
men har da set ne hvis svenske som kjører Classic dragbike med en gammal Knukelhead kicke i gang en 1900cmm stor maskin som er bremsa til 155 hk.
komp er det mer en nok av når an voksne mann tett på 100 kg kan stå påkickpedalen i ett halvminutt uten at pedlen synker nevneverdig fro så å med en bår bevegelse
sparke i gang udyret med ett real spark.
helt rått å se på.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er
Re: Tungstartet Shovel
Hva er årsaken til at du misstenker høykomp stempler?
Du skriver "tungstartet".
Mener du da tung å trå ned, eller vanskelig å starte?
Riktig tenning og blandingsforhold er nevnt - og det er alfa/omega.
Ingen sykler jeg har vært borti har man kunnet bruke samme startprosedyre på. Noen vil ha et par tråkk m/choke uten tenning på først. Andre vil ikke ha choke, men litt spjellåpning osv.
Det er få-nyttes å prøve å bare "trå ned" kick´n. Du må være bestemt og kontant. Et ordentlig "rapp" må til. Om du holder kick´n helt i bunnen hvis den ikke starter, så vil den ikke slå tilbake. Det er kún hvis/når du er i ferd med å slippe opp igjen kick´n dette skjer.
Sjekk også om innsugstetningene tetter ordentlig. Det er ikke uvanlig at den kan dra litt falsk luft der. Enkleste måte å finne ut det er med startgass.
Når syklen går på tomgang, så sprayer du litt forsiktig direkte mot innsugstetningene (mot toppene). Om den begynner å hoste når du sprayer, så drar den falsk luft - og tetningene må byttes.
Og - jada, du kan få en skikkelig karamell av en motor med ordinær komp også.
Du skriver "tungstartet".
Mener du da tung å trå ned, eller vanskelig å starte?
Riktig tenning og blandingsforhold er nevnt - og det er alfa/omega.
Ingen sykler jeg har vært borti har man kunnet bruke samme startprosedyre på. Noen vil ha et par tråkk m/choke uten tenning på først. Andre vil ikke ha choke, men litt spjellåpning osv.
Det er få-nyttes å prøve å bare "trå ned" kick´n. Du må være bestemt og kontant. Et ordentlig "rapp" må til. Om du holder kick´n helt i bunnen hvis den ikke starter, så vil den ikke slå tilbake. Det er kún hvis/når du er i ferd med å slippe opp igjen kick´n dette skjer.
Sjekk også om innsugstetningene tetter ordentlig. Det er ikke uvanlig at den kan dra litt falsk luft der. Enkleste måte å finne ut det er med startgass.
Når syklen går på tomgang, så sprayer du litt forsiktig direkte mot innsugstetningene (mot toppene). Om den begynner å hoste når du sprayer, så drar den falsk luft - og tetningene må byttes.
Og - jada, du kan få en skikkelig karamell av en motor med ordinær komp også.
Re: Tungstartet Shovel
hei gutta, nu har æ prøvd det ene og det andre, tenninga er riktig og alle merker på svinghjulet tenningen etc. er som de skal være,
Men like forr... så få jeg ikke start på gamla. bare tenner tilbake, og gir meg en karamell.
kan det være forgasser? men den får jo bensin..
Men like forr... så få jeg ikke start på gamla. bare tenner tilbake, og gir meg en karamell.
kan det være forgasser? men den får jo bensin..
Re: Tungstartet Shovel
hvis en får for mye bensin kan du få deg noen reale smeller.
høresforøvrig ut som et hop kok av deler spesielt motoren med 55 blokk og shovel sylindre og topper.
høresforøvrig ut som et hop kok av deler spesielt motoren med 55 blokk og shovel sylindre og topper.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er
Re: Tungstartet Shovel
jepp den er regga som 1955 med i.d. på blokka, ramma er jo utbyttet på 90-tallet,
så da var nok alternativet for tidl eier å bygge seg en motor ut fra 1955 blokka,
men i prinsippet skal den da bli lik Early Shovel. så det er ikke noe problem.
så da var nok alternativet for tidl eier å bygge seg en motor ut fra 1955 blokka,
men i prinsippet skal den da bli lik Early Shovel. så det er ikke noe problem.
Re: Tungstartet Shovel
fuck fuck fuck!! steike vondt i ankelen nu! den tente tilbake for N'te gang! får fan ikke start på haugen!
skjønner ikke noe, alt av tenningsmerker etc stemmer jo. :-X
skjønner ikke noe, alt av tenningsmerker etc stemmer jo. :-X
Re: Tungstartet Shovel
Hvordan er tilstanden til batteriet da?
Måler det høy nok spenning - også under belastning?
Mål hvilespenning uten tenning på. Mål så spenningen når du slår på hovedlyset.
Måler det høy nok spenning - også under belastning?
Mål hvilespenning uten tenning på. Mål så spenningen når du slår på hovedlyset.