! ADVARSEL ! Ulovlig MC verksted i Bergen

Hvem forhandler hva, hvem gir god service og hvem tror service er noe du dekker bordet med?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

! ADVARSEL ! Ulovlig MC verksted i Bergen

Post by chrissenator »

Det er i dag strenge krav til kommersielle aktører i verkstedsbransjen og selvfølgelig autorisasjon som offentlig godkjent verksted av statens vegvesen.

Det er også slik at du som kunde om du benytter uautorisert personell til å skru på din sykkel er selv ansvarlig for de følger som kan oppstå, regress krav fra forsikringsselskap er mer regelen enn unntaket..

Så i Bergen er det da et verksted på kokstaddalen 32 CMC Custom MotorCycles Norway og eller BigDog motorcycles - de samme som selger EvilKnievel sykkler(ikke typegodkjent, underkjent av statens vegvesen) dette er et etablissement som snart i to år har drevet uautorisert og da ulovlig verksted..

De CMC AS opplyser at de er i dialog med statens vegvesen - det har blitt avkreftet og verkstedet er defacto uten faglærte mekanikere(to polakker uten papirer) og da verkstedet uten et eneste papir som gir verkstedet lov til å skru på en sykkel.

Det pågår en del saker hos politi og i rettssystemet med reklamasjoner og alvorlige feil på MC som har blitt "mekket" på av "mekanikere" til CMC AS..

Håper Harley folket her i vest følger med og advarer mot bruk av dette ulovlige verkstedet, da det faktisk er ulovlig å benytte uautorisert verksted!.


Aksjon mot 29 ulovlige verksted i Bergen 2013 - les godt siste avsnitt: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 432439.cms" onclick="window.open(this.href);return false;

Forskrift om kjøretøyverksted: http://www.vegvesen.no/_attachment/105947/binary/178544" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: ! ADVARSEL ! Pirat MC verksted i Bergen

Post by BikerEva »

Brukte ikke du disse da du bygget om sykkelen din? Og har jobbet der selv?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: ! ADVARSEL ! Pirat MC verksted i Bergen

Post by chrissenator »

BikerEva wrote:Brukte ikke du disse da du bygget om sykkelen din? Og har jobbet der selv?
Dessverre så brukte jeg dem til litt forskjellig ja, har måtte ta igjen absolutt alt som de har tatt i..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: ! ADVARSEL ! Ulovlig MC verksted i Bergen

Post by chrissenator »

Bump.....

Det er pr i dag tre medlemmer her på forumet som har opplevd å få Harleyen defekt i retur fra Custom MotorCycles AS - bigbikes.no
Listen over klager og feil fra dette verkstedet ser ut til å være ganske lang og alvorlig så jeg har vert i kontakt med Statensvegvesen og der er ansvarlig på kontrollavdeling vest, Petter Lahn Johannesen - petter.lahn-johannessen@vegvesen.no som gjerne ønsker kontakt med brukere av dette verkstedet.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: ! ADVARSEL ! Ulovlig MC verksted i Bergen

Post by chrissenator »

Her følger liste fra Statensvegvesen over autoriserte verksteder i Hordaland per dags dato http://multimedia.api.no/www.ba.no/arch ... 92902a.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

CustomMotorCycles AS er IKKE autorisert på noen av de forretningsnavn de benytter.

CustomMotorCycles driver da helt ulovlig verksted og har blitt registrert av statensvegvesen på kontroll med ufaglærte arbeidere fra polen, det betyr at per i dag drives MC verkstedet fullstendig på ulovlig basis.

Statensvegvesen har flere opplysninger i dagspressen Bergensavisen : http://www.ba.no/nyheter/article6562117.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du hatt problemer eller reklamasjoner på grunnlag av verkstedet kontakt Statens vegvesen v aksjonsleder Kristian Andre Sæbø.
Ved alvorlige episoder eller personskade SKAL Fana lensmanskontor kontaktes umiddelbart og hendelse/skade rapporteres.

Har kontaktet to forsikringsselskap i dag og forevist dem liste over godkjente verksteder i Hordaland - begge forsikringsselskap vil på generelt grunnlag presisere at det er ulovlig å benytte piratverksteder og de følger opp saker om det meldes inn krav hvor det er benyttet uatorisert med regress, videre var verkstedet og CMC AS "kjent" for begge forsikringsselskap.


Til de som undres over min iver i denne saken så er sykkel nr 4 jeg har fått kjennskap til her i Bergen, er nå etter utført motorbytte, bytte av el anlegg, bremsearbeide etc på CMC AS verksted nå fullstendig ukjørbar og pr i dag uten garanti eller gyldig forsikring - verkstedet CMC AS har fraskrevet ethvert ansvar for den aktuelle MC og ønsker ikke å "ta" i sykkelen igjen..
Eieren har brukt i overkant 150 000kr på å få reparert sykkelen ved CMC AS verksted - nå er sykkelen satt inn på godkjent verksted til reparasjon og utbedring av de skader og feil CMC AS har påført MC.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: ! ADVARSEL ! Ulovlig MC verksted i Bergen

Post by BikerEva »

Det var jo ikke måte på din lovprisning av denne bedriften når du bygget om sykkelen din. Mener å huske behørig bildedokumentasjon i den forbindelse også. Synes det er rart at du ikke reagerte på alle disse angivelige feilene som ble gjort mens du stod og hang over mekanikeren?

Ut fra hva jeg har hørt om denne bedriften og deres tidligere "ansatte" eller hva man skal kalle det, og en del av disse sakene, synes jeg dere burde krangle om dette et annet sted litt mer privat?

Er autoriserte verksteder pålagt å ha tabbeforsikring? Hva i huleste har gyldig forsikring med ukjørbar sykkel å gjøre?

Om man bruker en kompis til å skru på sykkelen er det like ulovlig, uansett om det er hjemme i garasjen eller i et litt mer fancy lokale og det går på eget ansvar. Driter hobbymekanikeren min seg ut, er det mitt eget ansvar!!
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: ! ADVARSEL ! Ulovlig MC verksted i Bergen

Post by chrissenator »

Du har rett i at jeg i utgangspunktet var fornøyd med dem til å begynne med, det som fulgte etterpå er dessverre en helt annen historie.

Nå er jeg litt usikker på det du skriver og mener med tabbe forsikring, det er allerede linket til lov om godkjenning for verksteder - denne tråden er ment som en advarsel mot et ulovlig verksted.

Hva du har hørt om bedriftens tidligere ansatte(de har kun hatt to polakker ansatt) og de mange sakene du sier, bekrefter vel gjerne alvoret ved å benytte dette verkstedet, noe krangel er det langtifra.

Hvorvidt din hobbymekaniker gjør feil på ditt kjøretøy er og blir din sak, et firma som profilerer seg offentlig med mekanikere og customiseringverksted mm uten autorisasjon eller andre kvalifikasjoner er noe ganske annerledes og serdeles alvorlig for de som ikke er klar over at CMC AS verksted er ulovlig.

Nå har jeg linket til medieoppslag og statensvegvesen for å underbygge alvorligheten ved å benytte piratverksted, om du har store innvendinger eller anser denne informasjon som krangling så vil jeg tro at de som har mistet sine garantier på sine motorsykler eller de som sliter med forliksråd og advokater, de som har måtte levere inn sine sykkler til godkjente verksteder for å utbedre feil og mangler påført ved CMC AS verksted er nok veldig uenig med deg.
Det er en del som ikke ønsker å få mer problemer enn nødvendig, frykten for regresskrav ol er neppe noe normale mennesker driter i.
Så ER et det en del krav til forsikring på lovlige verksteder - helt uavhengig av hvorvidt du og/eller din hobbymekaniker mener noe annet, så er det ofte slik at når noen setter bort sykkelen sin for å få et verksted til å utføre et arbeide er det gjerne gjort for å ha en garanti og at arbeidet er gjort i hht de krav og regler myndighetene stiller - for nettopp å slippe at "hobbymekanikeren driter seg ut" - man betaler for at sikkerhet og kvalitet skal være ivaretatt og da betaler ganske mye for dette.

Når et verksted profilerer seg som et seriøst verksted men ikke ER seriøst så bør det advares mot det aktuelle verkstedet, å vite at kjørekompisen siger rundt på Harleyen sin som har fått skiftet bremser av en fremmedarbeider uten et eneste papir på faglige mekaniske kvalifikasjone og videre uten å si ifra er lite kompis, skulle uhellet være ute og biltilsynet finner feil på bremsene eller at sykkelen generelt er skrudd på av ukyndige så er det pr i dag ulovlig og eier av MC er strafferettslig ansvarlig, om det er så kult å vite at CMC AS er et ulovlig verksted og å ikke si ifra til kjørekompisen eller andre finner jeg underlig og langtifra bikerånden som vi liker å identifisere oss med.

Sorry BikerEva men jeg har sett skriftlig eksempel på tap og fraskrivelse av garanti på HD utstedt av HD Bergen - om du synes det er OK så du om det!. Har sett noe av det arbeidet som er utført hos CMC og å feks benytte Biltema strips til å feste bensinslange i beste "De to gode naboene stil"!! Det finner jeg som selv er mekaniker, har fagbrev med lang erfaring med kjøretøy er ganske alvorlig og ja jeg bruker muligheten til å informere om dette på forumet, i den tro at det er en av funksjonene til forumet - å opplyse, informere og dele kunnskap - at denne tråden har et negativt fokus er det min mening at CMC AS må stå til ansvar for og ingen andre.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: ! ADVARSEL ! Ulovlig MC verksted i Bergen

Post by BikerEva »

Du skulle vært politiker, all den tid du greier å bruke så mange ord og ikke greier å svare på et eneste konkret spørsmål.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: ! ADVARSEL ! Ulovlig MC verksted i Bergen

Post by chrissenator »

BikerEva wrote:Du skulle vært politiker, all den tid du greier å bruke så mange ord og ikke greier å svare på et eneste konkret spørsmål.
Alle godkjente og autoriserte verksteder er pålagt å inneha forsikring på de til kjøretøy de har til utbedring - om det innbefatter tabbeforsikring det vet jeg ikke - du finner sikkert ut av det om du er interessert ved å kontakte et forsikringselskap.

Benytter du en hobbymekaniker, piratverksted eller annet ikke godkjent og autorisert så har du pr definisjon lite og ingenting igjen av forsikringen din, du har brutt forsikringsavtalen din. Blir det oppdaget om uhellet skulle være ute så har forsikringsselskapet rett til å stille regresskrav, Dvs at de forskutterer all økonomisk i skadesaken og krever rubbel og bit tilbake igjen av deg pluss renter.
Det er i praksis ingen forsikring igjen på ombygging av kjøretøy uten godkjenning fra statensvegvesen, da stiller du likt som å bruke uautorisert verksted og du har i realiteten ingen forsikring - den saken jeg nevner lenger oppe blir rammet av begge deler og kunden må få godkjent ombygging og reperasjoner via et autorisert verksted før han har gyldig forsikring.

Detaljer om forsikring på kjøretøy finner du på nettsidene til de fleste forsikringsselskap, der finner du også spesifisert selskapets krav om å bruke autoriserte og godkjente verksted og de øvrige detaljer du måtte ha behov for.

Forøvrig var det et underlig spørsmål du stilte egentlig, du har jo vert/er yrkessjåfør og burde vite det meste om lover og regler for kjøretøy.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: ! ADVARSEL ! Ulovlig MC verksted i Bergen

Post by BikerEva »

Hvordan i huleste skal forsikringsselskapet finne ut hvem som har skrudd på sykkelen uten at jeg forteller dem det?

Får jeg motorhavari kontakter jeg ikke forsikringsselskapet.

Kjører jeg av veien og ødelegger sykkelen, ringer jeg forsikringsselskapet dersom jeg har kasko.

Kjører jeg av veien og det blir etterforskning fordi jeg dreper meg pga høy fart, kan de kanskje finne ut at sykkelen min hadde større motorvolum enn oppgitt om de skrur den fra hverandre og betaler ikke ut noe erstatning. Og bulker jeg en bil på veien får jeg regresskrav.

Kjører jeg av veien fordi jeg lot deg fikse bremsene mine, kan jeg skylde på meg selv. Fordi jeg ikke har forsikret meg om at du vet hva du driver med, og fordi jeg er så jævlig dårlig på å kjøre sykkel at jeg ikke merket det var feil på dem.

Til syvende og sist er det eier/fører av kjøretøyet som skal være sikker på at det er trygt og forskriftsmessig før man triller ut fra gårdsplassen.

At et verksted er autorisert er heller ingen garanti. Kjenner mange autoriserte verksteder som har bæsjet seg ut jeg.

Jeg synes du skal legge steinene dine pent fra deg der du sitter i glasshuset, all den tid denne kampanjen din er kommet istand tydeligvis pga en personlig konflikt med dette firmaet. Halve Bergen påstår du har jobbet der. Hele forumet vet du lovpriste dem da du endelig fikk bygget om din egen sykkel der.

Innlegget ditt er forøvrig rapportert.

Ha en flott påske!
Post Reply

Return to “Forhandlere og verksteder”