Valg av kam til EVO-1340

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Valg av kam til EVO-1340

Post by tutte »

Da jeg må sette opp motoren min på nytt går det ann å bytte saker å ting for å få det til å passe meg å kjørestilen min bedre.
Det som er klart er nye topper ,portet med større ventiler, og nye Wiseco 10,5 : 1 høykomp smidde stempler og antagelig ny tenningsmodul.
Har kjørt med Andrews EV27 kam og det har gått greit, men så var det noen som anbefalte å skifte til EV46 kam for å få mere krefter.Electraen er stor og tung så det er nødvendig å med høyere komp enn vanlig for ikke å miste for mye rundt 2000. Har drevet om sykkelen så den har blitt mere langbeint da det blir endel transportetapper/motorvei. Og det er da jeg kunne tenkt meg litt mere krutt.
Er det noen av dere som kjenner til forskjellen, hvordan arter dette seg i praksis.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Valg av kam til EVO-1340

Post by Per-øivind »

Hei Tutte. Hvvis du ikke får noen klare/ålreite svar på spørsmålet ditt her, hør med Janne på Pit stop i MCM. Har ikke e-mail adressen hans akkurat her jeg er nå, men har du ett MCM står det vel baki der. Han tror jeg absolutt kan hjelpe deg med spørsmålet ditt. Per-ø
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Valg av kam til EVO-1340

Post by panser »

Hei Tutte,

Nå har ikke min sykkel gått så langt som din (jeg er vel en pingle :-) )men jeg har allikevel valgt å gi den en runde med nye deler for å få ut litt mere "omph".

Har lest side opp og ned om kammer, og det er vel like mange meninger som det er folk som kjører ;-). Valgte selv ett set-up som skal være rimelig utprøvd og det er:

EV 27 Cam
10.0:1 Wiseco pistons

Samtidig setter jeg inn nye løftere fra Crane og en "steel breather" fra S&S. Da håper jeg å slippe å rote rundt i maskinisten med det første :-). Har allerede Screamin eagle slip-ons og Screamin Eagle luftfilter med dyser fra Dyno-Jet. Har også byttet tenningsmodul til en fra Screamin Eagle som har turtall sperre på 6000 rpm.

Om jeg har valgt riktig vil jo vise seg...Men, jeg vet jo at man ikke får i pose og sekk, og at alt handler om hvor i turtallsregisteret du ønsker å ha kreftene. Vurderte selv EV46 fra Andrews og EVL 3020 fra Comp cams, men er litt usikker på om jeg egentlig verver doningen såpass langt opp i registeret (starter å trekke på ca 3000 og gir seg vel ved nærmere 6000).

Så tilslutt landet jeg på EV27 som starter tidligere men som også "dør" tidligere, så får tiden vise om jeg valgte rett :-)

Uansett så ser jeg at mange skryter av EV27 som bolt-in kam, men som også sier at den ikke kommer til sin rett før man får økt kompresjon (noe vi begge ser ut til å gå for :-) )

Vet ikke om dette hjalp noe, men... som amerikanerne sier: it's just my 2 cents :-D

PS! For ordenskyld... jeg har en 1999 softail og kjører stort sett alene og uten ekstra vekt ;-), av alle foruminlegg jeg har lest ser det ut til at det for "baggere" er mest vanlig å gå for kammer som gir mest "omph" i bunn av registeret. Men, igjen... alt handler om kjørestil :-)
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Valg av kam til EVO-1340

Post by tutte »

Takk for godt svar Panser.
Har kjørt med EV 27 i snart 6 år og kjenner den godt. Men etter å ha fått drevet om sykkelen mangler den krefter når jeg kjører fort/motorvei.
Ser at på Andrews sider at EV 46 drar fra 2600 -til 6000 rpm. På amerikanske forum ser jeg at EV 46 gjerne blir brukt på lettere modeller som Softail og Dyna mens EV 27 blir brukt på Baggere spesielt hvis de ikke er portet eller har høykomp stempler. Nå har jeg begge deler og ingen turtallsperre og liker å ha turtallet litt høyt men alikevel er jeg ikke helt sikker på at EV46 er det riktige valget. :?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Valg av kam til EVO-1340

Post by panser »

Fryktelig usikker jeg også, har jo handlet med lurer fremdeles på om valget var riktig :-), det ser vi til våren.

Jeg har brukt denne siden mye: http://www.nightrider.com/biketech/hplist_evo80.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Der kan en i alle fall se ett utvalg av kammer med tilhørende Dyno Sheet (noen knapt leselig, men...) Jeg endte i alle fall opp med å føle at EV46 ville komme igang for sent for min smak. Og når man i innlegg på US forum skriver at EV27 er ett friskt pust på en original motor (noe som er mest vanlig) først kommer til sin rett når man øker kompresjonen, ja da tok jeg sjansen på det ;-).

Har også lest dette innlegget sikkert 100 ganger :-) http://harleytechtalk.org/htt/index.php?topic=2001.0" onclick="window.open(this.href);return false; og stadig lurt på Comp Cam 3020 :-), men endte opp med EV27 da dette med høykomp skal være en gjennomprøvd løsning :-) Får heller bytte senere om jeg blir missfornøyd :-D
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Valg av kam til EVO-1340

Post by Jan-Ivar »

sitter å ser litt på Nightrider.com og funderer litt.
forskjellen i effket mellom EV27 og EV er ikke stor. men legg merke til at de forskjelliege målingene er gjort med forskjellige motorer med forskjellig utstyr.

Jeg tror at en kombinasjonmed EV 27 kam og 10:1 komp vil fungere best i kombinasjon med ett Thunder header eksos anlegg og en noe større forgasser
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Valg av kam til EVO-1340

Post by panser »

Det har du nok rett i, Jan-Ivar.

Så vidt jeg vet så finnes det ikke bedre eksos anlegg for HD enn ett 2-1 anlegg, og da er vel Thunder header kjent for å være nummer 1 :-). Det aller meste er jo "looks" når det kommer til HD, og da ryker gjerne effekten ut av vinduet... Selv synes jeg Vanes & Hines Short Shots er kult, men effektmessig er det nok ingen høydare... Er ikke noe happy med å ha ett rør som forbinder den ene siden av anlegget mitt med den andre siden, og det rett under gassern... Men, med effektpotter så er dette visstnok tett opp mot optimalt når det gjelder 2-2 anlegg.

Utover dette så dyser jeg om CV gasseren, og jeg tror det skal holde bra... men, klart mulig at det blir bedre med en 42mm enn den originale 40mm'ern men jeg får satse på at det duger :-D

Utover dette så er det ett utall kombinasjoner på nightrider.com, synd det ikke er dyno sheet på alle sammen... Personlig er det ett fett med HK, bare jeg får masse moment der jeg ønsker det :-D.

Sikkert derfor jeg liker uttrykket fra gutta over dammen; Speed is how hard you hit the wall! Torque is how far you take the wall with you... :-D
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Valg av kam til EVO-1340

Post by tutte »

Da har jeg studert tabellene de var nyttige. Takk,takk.
Men jeg hadde allerede bestemt meg for å gå for EV46 til 10,5 stemplene.
Jeg synes at fra 69 til 81 er masse økning av hp, dette var da med CV og 8,5:1 stempler. Så økningen for min del blir enda høyere da jeg skifter til porta topper og 10,5 stempler.
Gleder meg som en unge :D :D
Og nå ryker ikke belten lenger har "HAYABUSA" kjede og drev.
Tut å kjør! (med Howards Hog Horns) :twisted: :P :twisted: :twisted:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Valg av kam til EVO-1340

Post by chrissenator »

tutte wrote:Da har jeg studert tabellene de var nyttige. Takk,takk.
Men jeg hadde allerede bestemt meg for å gå for EV46 til 10,5 stemplene.
Jeg synes at fra 69 til 81 er masse økning av hp, dette var da med CV og 8,5:1 stempler. Så økningen for min del blir enda høyere da jeg skifter til porta topper og 10,5 stempler.
Gleder meg som en unge :D :D
Og nå ryker ikke belten lenger har "HAYABUSA" kjede og drev.
Tut å kjør! (med Howards Hog Horns) :twisted: :P :twisted: :twisted:

Det kan være en ide å finne ut hvilken kam den/de som portet toppene hadde i tankene da portingen ble gjort, det er ofte en sammenheng der ifbm valget av ventilfjærer ofte avgjøres utifra størrelse på ventiler og økt flow igjennom toppene, du har jo fått litt større ventiler forstår jeg.

Viktig å finne rette kombinasjonen, også evnt endring i lengde på støtstengene om det er høvlet av en tier eller tre fra toppene,endring av tykkelse på toppakninger, små detaljer dette men de kan utgjøre en god del.

Litt greit å få kammer som klarer å utnytte potensialet av høyere komp og portede topper :D og et eksosanlegg som klarer å takle effekt, og et tenningsanlegg som følger opp - da blir det krutt i Konstabelen.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Valg av kam til EVO-1340

Post by panser »

Ah! Godt poeng fra Chrissenator!

Må innrømme at jeg ikke trodde at større ventiler var tema på Evo'n. Mener å huske at originaltoppene har meget god "flow", spesielt om man sammenligner med twincam... Men, klart om det er byttet fjærer så er det jo mulighet for at det er lagt opp til enda høyere løft enn EV46 har (om jeg ikke tar veldig feil :-) ). Og har noen høvlet toppene, så er vel justerbare støtstenger den eneste veien å gå. Kanskje greit å sjekke opp, siden det ifølge US forum faktisk er noe som heter for mye kompresjon også ;-), men så har jo de kun lavoktan da... Men, akkurat dette er jeg ikke noen ekspert på, selv om jeg liker å lese om emnet :-D.

(har jo lest om de som høvlet toppene i Evo dagene, men mener også å ha lest at det ikke ble anbefalt dersom man hadde råd med nye stempler. Høvling og tynnere pakninger fikk jeg litt følelsen av å være "fattigmannsløsning" for gutta i statene på den tiden. Men, så hadde de kanskje annen tilgang på kompetente maskineringsverksteder enn hva jeg har :-) )

Uansett, når alt er ferdig så gjetter jeg på at Konstabelen blir rett så ivrig når man strammer wire'n :-)
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”