Shims-tykkelse på jernsportster

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Jottoen
Posts: 16
Joined: 27 Feb 2011, 16:29

Shims-tykkelse på jernsportster

Post by Jottoen »

Hei.

Har en 80-mod jernsportster som jeg skal sette sammen. Lurte på om noen har peiling på hvordan man finner ut hvilke tykkelse man skal ha på shimsene på camene. De som var på var av forskjellige tykkelser og noen av dem var ødelagt. Vet det finnes forskjellige tykkelser og at cam nr. 1, 3 og 4 skal ha en størrelse og cam nr. 2 skal ha en annen.

På forhånd takk. :)
"Ride to live"
1980 Sportster xlh1000
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Shims-tykkelse på jernsportster

Post by Jan-Ivar »

verksteds manuel er en fin tn. der finner du ofte slike mål og hvordan ting skal gjøres
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Shims-tykkelse på jernsportster

Post by chrissenator »

Akkurat shims tykkelse leste jeg om på XLForum for en tid tilbake og det er en del modell spesifikke forskjeller så du må være obs!.
Skal se litt senere om jeg finner en link til tråden, men som Jan Ivar skriver så er verkstedsmanualen helt suveren, der står alt du ønsker å vite og litt til.
En billig investering når du har en IronHead :D
Du har jo dessverre fått erfare at selv "verksteder" burde hatt et eksemplar å kikke i FØR de invalidiserte hele sykkelen din :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: Shims-tykkelse på jernsportster

Post by trøndertore »

Er ikke nødvendig å shimse, er visst en service buletin på det, shimsen kan spises opp av kammene og gjøre ugang.
Bare å bruke kun dog-bone trøst-lagringen og ikke mere, er en tråd på XL Forum om det.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
Jottoen
Posts: 16
Joined: 27 Feb 2011, 16:29

Re: Shims-tykkelse på jernsportster

Post by Jottoen »

Takker for svar alle sammen. Jeg har klart å lese meg til fremgangsmåten for å sjekke om det er nødvendig med shims. Det står greit forklart i Clymer-boken. Venter på deler nå og gleder meg til å sette sammen jernhesten.

Ja, Chrissenator. Jeg har jo hatt boken hele tiden, og når jeg sa det på verkstedet (etter jeg hentet sykkelen) så spurte han hvorfor jeg ikke hadde sagt fra før.
"Ride to live"
1980 Sportster xlh1000
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”