Kontinuerlig turtall, anbefalt for Dyna 96

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Kontinuerlig turtall, anbefalt for Dyna 96

Post by kkanst »

I det siste har jeg grublet over hva slags turtall man bør cruise rundt på med en nylig innkjørt 2012 Dyna 96. Er det noen som aner hva slags rev man bør ha på dampmaskinen? Ligger gjerne på 3000 o/min her da motoren har færre vibs, og maks dreiemomentkurve der. Men er det bra?
2001 1550 Deuce.
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: Kontinuerlig turtall, anbefalt for Dyna 96

Post by trøndertore »

kkanst wrote:I det siste har jeg grublet over hva slags turtall man bør cruise rundt på med en nylig innkjørt 2012 Dyna 96. Er det noen som aner hva slags rev man bør ha på dampmaskinen? Ligger gjerne på 3000 o/min her da motoren har færre vibs, og maks dreiemomentkurve der. Men er det bra?
Hvorfor skulle ikke 3000 være bra?
Det at maks dreiemoment ligger der indikerer at dette er det mest økonomiske turtallet, er også såpass høyt at en ikke lugger motoren.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Kontinuerlig turtall, anbefalt for Dyna 96

Post by kkanst »

Anber ikke jeg, Derfor jeg spør. Har en mistanke om at det er bra turtall, men vil forhøre meg rundt..
2001 1550 Deuce.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Kontinuerlig turtall, anbefalt for Dyna 96

Post by chrissenator »

Det verste du gjør med en Harley er å "lugge" motoren i for lavt turtall, du har jo funnet 3000rpms som et bra område med lite vibrasjoner og god effekt, det er vel ideal målet for en motor når du finner ut hvor den går best og la den få puttle på i det området.
Dessuten har du en motor med plenty power så du har nok et greit register å kjøre på :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”