tachometer/turteller

Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

tachometer/turteller

Post by Hanlucky »

Heisan godtfolk... Har gått til anskaffelse av tachometer og har montert dette på min fxstc evo, og der viser det seg at den viser for lite...sort koblet til jord, rød til lys ( hentet fra lys i speedo) og gul til coil øverste koblingpunkt som går til fremre tennplugg....er ikke dette riktig???
Raskere enn sin egen.....
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: tachometer/turteller

Post by chrissenator »

Har du målt ledningen fra jord til pluss og lest av riktig spenning?.
Hvilken årgang er denne sykkelen?.
Hva heter tach'en?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: tachometer/turteller

Post by Hanlucky »

Orginal Hd tachometer pn 107612. Målt 12,3 v mellom ledningene før start, tomgang 13,7 v det som er pussig, er at ved tomgang viser den rett, men ved høyere turtall viser den mer og mer feil. Ved 80km/h 2000 omdreininger, 130 km/h 2800 omdreininger. Fullt pådrag max 4000omdreininger. Dette er montert på en softail custom fxstc 1997 evomotor med org 5 trinnskasse
Raskere enn sin egen.....
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: tachometer/turteller

Post by chrissenator »

Det jeg lurer litt på er om du har tachometer uttak i pluggen til speedometeret?.

Signalet fra tenning til coil, har du prøvd å teste med det signalet?.

Prøv å ta en tynn ledning og surr den fire ganger om fremre pluggkabel, utenpå isolasjon :D og koble sammen gul til pluggkabel da får du et induktiv signal som normalt SKAL virke, og funker det er det noe muffens med koblingen til coil..

Har du FSM til sykkelen vil du finne tachometer signal i pluggen til speedometeret og da funker det 100% - det er alltid det beste signalet til et tachometer...

Tipper det er en rosa kabel i speedo pluggen kanskje plugg nr 3, på de fleste HD er rosa tachometer signal...
To Sportstere er dobbelt så gøy
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: tachometer/turteller

Post by Hanlucky »

Her ser du hvordan speedo jeg har...ingen plugger el noe lignende...ingen rosa ledning mellom tankene heller, derfor ble koblingen gjort på coil...pussige greier....
Attachments
IMAG0548.jpg
Raskere enn sin egen.....
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: tachometer/turteller

Post by Hanlucky »

De 2 grå ledningene som er koblet opp er pluss/minus til tacho....
Raskere enn sin egen.....
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: tachometer/turteller

Post by chrissenator »

Hanlucky wrote:De 2 grå ledningene som er koblet opp er pluss/minus til tacho....
Da ser vi bortifra tacho signal i plugg siden det ikke er hverken plug eller anna...

Hvor eksakt tar du signalet i fra er det pluss eller negativ på coil?..

Prøvde du å snurre en ledning 4-5 ganger rundt fremre pluggkabel og ta signal derifra?.

Har du original tenning/coil/singel/duel fire osv ?
To Sportstere er dobbelt så gøy
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: tachometer/turteller

Post by Hanlucky »

Koblet på pluss på coil. Farve på plussledningen er rosa. Den går rett til modul under sal, men finner ikke denne igjen på de ledningene som går videre fra modul og opp mellom tankene...ja testet med ledning rundt pluggledning...ingen utslag i det hele tatt....når det kommer til tenning og coil er dette orginal.....
Raskere enn sin egen.....
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: tachometer/turteller

Post by chrissenator »

Hur det gikk dette turteller prosjektet?...
To Sportstere er dobbelt så gøy
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: tachometer/turteller

Post by Hanlucky »

Heisan. Nei står på stedet hvil. Har søkt og lest på div fora uten og komme til bunns ang problemet. Dette skjedde med den forrige tach som jeg kjøpte hos en kompis for noen år siden.Kan det være at det ikke får rett puls pga at dette har stått på en Twin Cam da jeg har Evo???
Skal opp til HD Nord Norge i morgen en tur, og legge frem problemet, så får jeg høre om de har noe positivt svar og komme med...Skal gi lyd fra meg med "nytt" svar...

PS.Takk for knallgod hjelp Chrissenator :D
Raskere enn sin egen.....
Post Reply

Return to “Elektronikk”