Kamlager og ulyd
Kamlager og ulyd
Hei!
Jeg har helt siden jeg kjøpte Heritagen min ifjor hørt en liten summe/hvinelyd fra selve motorblokka. Den et turtallsrelatert, følger kun motorturtall og høres spesielt godt i blokka ved generatoren. Har fått det forklart bort med at "jeg kjører tross alt en Harley" og "det er jo en luftkjølt bigtwin, litt mekaniske lyder må tolereres". Men i den siste tiden har lyden blitt sterkere, og da spesielt ved kald motor. Da er det så ille at jeg faktisk hørte turtallet på min egen sykkel, da jeg lå 20 meter bak på en relativt bråkete Dyna.
Hadde en teori selv om at det er kule/rullelageret på veiv, men ble fortalt over telefon fra HD at det er høyst sjeldent de ryker på 70k km og at det sannsynligvis er kamlageret som er gått.
Har noen her skiftet det før og har forslag om hvordan jeg kan få ut/inn lageret, da det visstnok krever spesialverktøy? Og hva jeg burde skifte mens jeg først er igang med lageret?
Takker for alle svar
Mr. E
Jeg har helt siden jeg kjøpte Heritagen min ifjor hørt en liten summe/hvinelyd fra selve motorblokka. Den et turtallsrelatert, følger kun motorturtall og høres spesielt godt i blokka ved generatoren. Har fått det forklart bort med at "jeg kjører tross alt en Harley" og "det er jo en luftkjølt bigtwin, litt mekaniske lyder må tolereres". Men i den siste tiden har lyden blitt sterkere, og da spesielt ved kald motor. Da er det så ille at jeg faktisk hørte turtallet på min egen sykkel, da jeg lå 20 meter bak på en relativt bråkete Dyna.
Hadde en teori selv om at det er kule/rullelageret på veiv, men ble fortalt over telefon fra HD at det er høyst sjeldent de ryker på 70k km og at det sannsynligvis er kamlageret som er gått.
Har noen her skiftet det før og har forslag om hvordan jeg kan få ut/inn lageret, da det visstnok krever spesialverktøy? Og hva jeg burde skifte mens jeg først er igang med lageret?
Takker for alle svar
Mr. E
"You know Billy, we blew it."
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Re: Kamlager og ulyd
Kam lageret er et lite rullelegaer som sitter montert i blokka innmot veivhuset. dettemå du h aspesial verktøy for å demontere og montere.
når ting er på plass må kammen shimses for å få rett geometri på løfterene. det ytterste kamlageret sitter i grisetrynet og er ei bronse foring,
denne må du også ha riktig verktøy for å skifte. dettelageret mp som oftest broches opp til riktig mål eter montering noe som krever at dette
gjøres med spseial verkøty som igjen krever at blokka demonteres.
verktøy kan du kjøpe her http://www.jimsusa.com/
ta kontakt med Custom service i Oslo de kan sikkert hjelpe deg med å konstatere hva som er feil og skifte nødevendige deler. mulgi de bare skifter det indre lageret
når ting er på plass må kammen shimses for å få rett geometri på løfterene. det ytterste kamlageret sitter i grisetrynet og er ei bronse foring,
denne må du også ha riktig verktøy for å skifte. dettelageret mp som oftest broches opp til riktig mål eter montering noe som krever at dette
gjøres med spseial verkøty som igjen krever at blokka demonteres.
verktøy kan du kjøpe her http://www.jimsusa.com/
ta kontakt med Custom service i Oslo de kan sikkert hjelpe deg med å konstatere hva som er feil og skifte nødevendige deler. mulgi de bare skifter det indre lageret
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er
Re: Kamlager og ulyd
Takker for gode svar Jan-Ivar
Har hørt med både CS, Lazy og Østfold om jobben, og de svarte alle at de bare skifter rullelageret da det sjeldent er noe galt med bronseforingen.
Det var også relativt lang ventetid, så det ender vel med at jeg gjør jobben selv. Hvis Lazy er villige til å låne/leie bort verktøyet for en smal krone (da lyden strengt tatt var der ved kjøp av sykkel, dog i lavere volum) er det fort gjort. Hvis ikke blir det vel anskaffet via ebukta. Fikk også hele tre drevne mekanikere til å komme med konklusjonen om kamlager.
Så da er det bare å krysse fingrene for at det sitter justerbare støtstenger i øsa mi, ellers blir det også montert
Igjen, takker for godt svar
Har hørt med både CS, Lazy og Østfold om jobben, og de svarte alle at de bare skifter rullelageret da det sjeldent er noe galt med bronseforingen.
Det var også relativt lang ventetid, så det ender vel med at jeg gjør jobben selv. Hvis Lazy er villige til å låne/leie bort verktøyet for en smal krone (da lyden strengt tatt var der ved kjøp av sykkel, dog i lavere volum) er det fort gjort. Hvis ikke blir det vel anskaffet via ebukta. Fikk også hele tre drevne mekanikere til å komme med konklusjonen om kamlager.
Så da er det bare å krysse fingrene for at det sitter justerbare støtstenger i øsa mi, ellers blir det også montert
Igjen, takker for godt svar
"You know Billy, we blew it."
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Re: Kamlager og ulyd
da er du på sporet av noe.
med det samme du har kammen ute har du jo sjansen til å bytte til en noe friskere sak.
hvis du skal ha nye støtstenger er vel Velva touch noe som blir anbefalt. leveres med nye løftere og løfterhus.
koster noen kroner men de som har montert dem skryter vilt
med det samme du har kammen ute har du jo sjansen til å bytte til en noe friskere sak.
hvis du skal ha nye støtstenger er vel Velva touch noe som blir anbefalt. leveres med nye løftere og løfterhus.
koster noen kroner men de som har montert dem skryter vilt
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er
Re: Kamlager og ulyd
Hva mener du med relativt bråkete Dyna...he he heNostalgia wrote:Hei!
Jeg har helt siden jeg kjøpte Heritagen min ifjor hørt en liten summe/hvinelyd fra selve motorblokka. Den et turtallsrelatert, følger kun motorturtall og høres spesielt godt i blokka ved generatoren. Har fått det forklart bort med at "jeg kjører tross alt en Harley" og "det er jo en luftkjølt bigtwin, litt mekaniske lyder må tolereres". Men i den siste tiden har lyden blitt sterkere, og da spesielt ved kald motor. Da er det så ille at jeg faktisk hørte turtallet på min egen sykkel, da jeg lå 20 meter bak på en relativt bråkete Dyna.
Hadde en teori selv om at det er kule/rullelageret på veiv, men ble fortalt over telefon fra HD at det er høyst sjeldent de ryker på 70k km og at det sannsynligvis er kamlageret som er gått.
Har noen her skiftet det før og har forslag om hvordan jeg kan få ut/inn lageret, da det visstnok krever spesialverktøy? Og hva jeg burde skifte mens jeg først er igang med lageret?
Takker for alle svar
Mr. E
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.
-97 Heritage FLSTC-
-97 Heritage FLSTC-
Re: Kamlager og ulyd
Hei
jeg har min sykkel nå på verksteded for å bytte kanlager , jeg opdaget det for sent og det var nor jeg gjerne skulle gjort om.. om lagtret gåt i stykker så vil det bli bra med omkostninger siden det er en plate som kammer, veiv er lagtet opp u og den polata koster meren sin vekt i gull....
jeg har min sykkel nå på verksteded for å bytte kanlager , jeg opdaget det for sent og det var nor jeg gjerne skulle gjort om.. om lagtret gåt i stykker så vil det bli bra med omkostninger siden det er en plate som kammer, veiv er lagtet opp u og den polata koster meren sin vekt i gull....
Bruk hodet så går det som regel....... bra:)
Re: Kamlager og ulyd
Det var jaggu solide stenger der, så har nå bestilt Crane Time Saver-stenger til øsaJan-Ivar wrote:da er du på sporet av noe.
med det samme du har kammen ute har du jo sjansen til å bytte til en noe friskere sak.
hvis du skal ha nye støtstenger er vel Velva touch noe som blir anbefalt. leveres med nye løftere og løfterhus.
koster noen kroner men de som har montert dem skryter vilt
Har et ganske så begrenset budsjett om dagen, så blir ikke mer deler enn det som er nødvendig..
Når man merkbart endrer hørsel av å kjøre en sykkel, da betegner jeg den som relativt bråketeSharpeye wrote: Hva mener du med relativt bråkete Dyna...he he he
Men jeg liker bassdybden i rørene dine, er ikke ulikt sykkelen til Mari.
Heisann Hvordan opplevde du lyden fra motoren når det hadde gått så langt? Hos meg har jeg bare en middels høy hvinelyd som blir noe lavere når motoren har oppnådd driftstemperatur. Ikke noe metallisk lyd/skraping eller noe.Trondsen wrote:Hei
jeg har min sykkel nå på verksteded for å bytte kanlager , jeg opdaget det for sent og det var nor jeg gjerne skulle gjort om.. om lagtret gåt i stykker så vil det bli bra med omkostninger siden det er en plate som kammer, veiv er lagtet opp u og den polata koster meren sin vekt i gull....
"You know Billy, we blew it."
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Re: Kamlager og ulyd
Da har man endelig fått visse ting i gir, og fått demontert kamakselen.. Og der trengs det jammen en ny..
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (199.5 KiB) Viewed 6084 times
"You know Billy, we blew it."
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Re: Kamlager og ulyd
Noen som har gode forslag til cam's som ikke koster en halv arm og fungerer bra i en 1340 evo?
Og er det noen måte å identifisere den gamle cam'en på? Har ikke peil på hva som er gjort med min motor fra før, så vet intet om hva slags cam som satt der..
Og er det noen måte å identifisere den gamle cam'en på? Har ikke peil på hva som er gjort med min motor fra før, så vet intet om hva slags cam som satt der..
"You know Billy, we blew it."
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Re: Kamlager og ulyd
Nostalgia wrote:Da har man endelig fått visse ting i gir, og fått demontert kamakselen.. Og der trengs det jammen en ny..
Aj, den så litt lei ut...
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.
-97 Heritage FLSTC-
-97 Heritage FLSTC-