Støtstangshylser, hvordan demontere?

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Nostalgia

Støtstangshylser, hvordan demontere?

Post by Nostalgia »

Er det noen enkel måte å løsne/demontere hylsene rundt støtstengene på 1340 Evo?

Har ganske mye dempet "rakling" fra motoren, spesielt ved litt turtall. Jeg aner ikke hva som er gjort med motoren før min tid, så det jeg kunne tenkt å sjekke ut er om det sitter justerbare støtstenger montert.
Jeg har en utskrift fra benkkjøring hos Lazy som sier 64 hk på bakhjulet, og det etter 68.000km. Så et eller annet regner jeg med er gjort :)

Happy trails! :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Nostalgia

Re: Støtstangshylser, hvordan demontere?

Post by Nostalgia »

Forresten, er det hydroelementer på Evo'en originalt? Og isåfall, hvor sitter de? :)

Coldman

Post by Coldman »

Hvis du tenker på hydrauliske løftere, så har du det. :-)

Her kommer litt om å få av og på dekslene. Veldig enkelt egentlig...
pushrod1.jpg
pushrod2.jpg
pushrod3.jpg
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Coldman

Post by Coldman »

Og løfterne sitter rett ovenfor kammen... under dekslet som der støtstengene går inn i motoren (de firkantede dekslene under støtstangdekslene). Løfterne hviler mot kammen med et rullelager. De er lette å få ut. Vel, jeg har aldri vært med på det utenom på en shovel, men regner med at det er like enkelt på evo.

Du kan sjekke løfterne ganske bra ved å dreie sakte på motoren og lytte om du hører et skummelt knepp fra området der løfterne sitter. Drei flere runder. Om lagret i en løfter er gåent, knepper det kraftig... og du hører det absolutt når motoren er i gang. Vet ikke om løfterne kan sette seg fast. Altså at hydraulikken ikke får noen virkning, om du skjønner hva jeg mener. I så fall vil du jo få lyder også.

De som skifter til justerbare stenger pleier å bare sage over de gamle faste for å spare arbeid. Nye justerbare kan settes inn uten ta av annet enn dekslene.
Coldman
Nostalgia

Post by Nostalgia »

Tusen takk for et glimrende svar!! Blir veldig spennende å se hva jeg finner av støtstenger.. Opplever ulyden mer som en rasling enn rakling, så er det en mulighet for at eventuelt de hydrauliske løfterne begynner å bli en smule slitne?

Coldman

Post by Coldman »

Jeg har lært litt om hvordan ting er skrudd sammen...og i servicemanualen står det en del om hvordan man skal sjekke tilstanden til løfterne, men der stopper dessverre min kunnskap. Noen her inne vet nok noe. Det er bare om å få dem på banen.
Coldman
tutte

Post by tutte »

Nostalgia wrote:Tusen takk for et glimrende svar!! Blir veldig spennende å se hva jeg finner av støtstenger.. Opplever ulyden mer som en rasling enn rakling, så er det en mulighet for at eventuelt de hydrauliske løfterne begynner å bli en smule slitne?
Inne i hydrauliske ventilløftere sitter en pute med olje som demper slaget, hvis denne punkterer vil det banke (hard tikking).
Jeg har byttet disse på min.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Jan-Ivar

Post by Jan-Ivar »

det skal rasle i en motor spesielt på en Harley.

hvis du er ute etter lyd løs gange ui en motor kjøper du noe med Japansk opprinnelse.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Nostalgia

Post by Nostalgia »

Tutte: Har ikke har tikking, ikke som jeg ville kalt det iallefall :) Kun en rasling. Men ifølge Lazy som jeg var innom igår,er det slik den skal høres ut^^ Så det får bare være slik inntil videre, så kan du jo høre på den når man møtes, og fortelle om det var tilnærmet samme lyden du hadde i din :)

Jan: Er ikke ute etter en lydløs motor, men som mekaniker er jeg allergisk mot alle lyder som ikke hører hjemme der. Og med den minimale kunnskapen og erfaringen jeg har med HD generelt, så reagerer jeg spontant på ting jeg syns hører det minste unormalt ut :) Og da er det tilløp til å gå litt vel over skaftet på en HD...

Per-øivind

Post by Per-øivind »

Kan være hvis fjærene i støtstangshylsene begynner å miste litt av spennet i seg vil nok det gi en liten "rasling".
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”