Min 1958 Panhead har blitt vrang og spiller ikke lenger på lag med meg.
Den var, sist høst, lettstartet og grei å ha med å gjøre.
Det sto en stoooor Keihin Screaming Eagle forgasser på den med et luftfilter som stakk så langs ut at den var i veien for kneet.
Jeg kom over en mindre Keihin forgasser med en rundt, lite luftfilter for en billig penge i vinter og tenkte at dette var tingen for å heve det estetiske nivået på sykkelen.
Forgasseren ble vasket og renset i ultralydbad og satt opp med nye pakninger og div.
Etter at den ble montert var sykkelen umulig å starte.
Jeg skiftet tilbake til den forige forgasseren, som sykkelen hadde startet med tidligere, men det hjalp heller ikke.
Noe hadde tydligvis skjedd i løpet av vinteren, så jeg begynte på den vanlige feilsøkningen.
Luft, bensin og gnist.
Først luft. Av med luftfilteret og tester. Ikke forandring. Skjekker kompresjon. Den er innenfor spesifikasjoner og lik på begge sylyndre.
Ser det drypper bensin ut av innsuget (etter mange startforsøk (svetten renner nå)), så jeg skrur det av og oppdager råttne gummipakninger. Skifet disse.
Skjekker ventilløftere og de ser ut til å virke. De går opp og ned.
Begynner å se på tenning og ser at stiftene er slitt. Bytter disse og bytter samtidig condensator.
Så begynner morroa. Jeg har aldri justert tenningen på en Harley før.
Jeg har den orginale verkstedshåndboken og begynner å lese. Forklaringen her er veldig vag og dette i tillegg til at sykkel har en navnløs ettermarkeds distributor (hva heter det på norsk?) gjør at jeg klør meg mer i hodet en normalt.
Distributoren er av typen dual fire auto advance, altså en stift som sender gnist til begge tenpluggene samtidig og som avanserer tenningen automatisk. Greit nok.
Det samme gjelder Haynes manualen. Begge manualene beskriver prossedyren for å stille tenningen for denne type, men det er fortsatt uklarheter for meg så jeg er ikke sikker på at at jeg har klart dette riktig.
Har saumfart internett uten og finne en virkelig god beskrivelse på prossedyren.
Jeg har også skiftet tennplugger og oppdager at det bare er gnist på ene pluggen.
Bytter om pluggledningene på coilen, men det er fortsatt samme pluggen som ikke har gnist.
Kjøper ny coil og monterer denne i går kveld. Gnist på begge pluggene.
Prøver å stille tenningen på nytt, da jeg fant en post i et diskusjonsforum som forklarte det på en noe bedre måte.
Skrur ut tennpluggene og stiller tenningsmerket i hullet på blokken og kobler på prøvelampe på stiftene og jorder andre enden.
Løsner distributorhuset og stiller samtidig inn full advance på lokket på distrubutoren.
Skrur på tenningen og begynner å vri på distributoren. Prøvelampen skal nå lyse når stiftene åpner seg.
Det gjør den, men jeg får samtidig støt gjennon hånden som vrir på distributoren.
Er det riktig? Har jeg en overledningefeil i tennigssystemet?
Uansett så fester jeg distributoren akkurat der lampen tenner, skrur tilbake full advanve og prøver igjen å starte uten hell.
Jeg ser forgasserens akselerasjonspumpe spruter bensin inn i innsuget, så jeg vet det er bensintilførsel.
Det som forundrer meg er at uansett hvor mye jeg prøver blir aldri pluggene våte av bensin.
Det er et par usikre momenter her for meg.
Får virkelig sylindrene bensin?
Er tenningen stilt riktig?
Er det at jeg får støt fra distributoren riktig?
Er det andre ting jeg ikke har skjekket?
Jeg blir veldig glad for innspill fra dere, hvis det er noen som har noe å komme med.
Det jag hadde blitt mest glad for hadde vært hvis noen som er gode på dette kunne truffet meg og hjulpet meg med feilsøking.
Sykkelen står i Fetsund ( i en bra utstyrt mekkebås med varme og godt lys) og jeg spanderer pizza og øl og sikkert en flaske vin også
