Page 1 of 1

SE 536 eller SE 575

Posted: 07 Jan 2012, 10:15
by chrissenator
Noen som har SE 536 eller SE 575 kammer i Sportsteren?..
Det er på tide å bestille nye kammer og valget står egentlig mellom de to SE kammene.

"high output" is the "575" cam
"performance" is the "E" cam
"bolt in" is the "497" cam
"high performance" is the "536" cam

Re: SE 536 eller SE 575

Posted: 07 Jan 2012, 17:42
by Harlex
Slik jeg ser det per nå ville jeg valgt 575 hvis/når det blir min tur...

Dette har du garantert sett før men kanskje andre synes det er interessant:

http://www.nrhsperformance.com/tech_575 ... cams.shtml

Re: SE 536 eller SE 575

Posted: 07 Jan 2012, 19:11
by chrissenator
Den artikkelen var det som fikk meg i tvil, hadde lenge 536 som favoritt og de i 550ish variantene har ingen fordel over 536 så neste opp var RedShift eller kvasse Andrews men det betyr at det må heftigere ventilfjærer + + og de stemplene jeg har nå takler SE 575 like godt som 536 så det går litt i 575 tanker.
536 og 575 har forsåvidt gode referanser og belaster toppene moderat, det passer ypperlig for en slunken student kasse :D Så slipper jeg å bytte rocker arms og liftere så det blir noen tusen spart.
575 har jo litt mer å gi når en gir litt pådrag selv på 883 toppene og enda bedre passer de på stage 2 topper hvor det ser ut til at jeg med de kan klare å nå 100RWHP i følge tilsvarende bygg fra NRHS...

Re: SE 536 eller SE 575

Posted: 11 Jan 2012, 09:01
by chrissenator
Da har jeg valgt å gå for SE 575 kammer, de har akkurat det lille ekstra over SE 536 og gir en ørlite finere effekt kurve og leverer rimelig tidlig.

Rart at det er så få som skifter kammer på Sportstere her på berget, etter konvertering fra 883 til 1200 eller mer så vil man fort få en aha opplevelse om man bytter kammer og så er det rimelige Hk og Nm, og med feks 497 kammer vil man merke ganske stor forskjell uten at driftsikkerhet og kvalitet blir på noen måte dårligere.

SE 536 som eksempel er jo helt geniale kammer til en 883-1200 konvertering og man får utnyttet potensialet til oppgraderingen på en mye bedre måte.

SE, Andrews mf er veldig gode kammer med levetid som originale, et sett til Sportster koster ca $300 på nett og det er helt kurant å skifte selv, eller om man må bruke et verksted så er det neppe eksklusivt for det er en hurtig affære.

Re: SE 536 eller SE 575

Posted: 11 Jan 2012, 10:17
by Coldman
chrissenator wrote:...
Rart at det er så få som skifter kammer på Sportstere her på berget ...
Kanskje det ikke er så få? Kanskje det bare er du? :o :mrgreen:

Spøk til side: Det koster jo litt og medfører kanskje justering av et eller annet for alt jeg vet. Nå har ikke jeg Sportster, men det kunne likevel vært morro med litt mer futt i sykkelen. Blir jo egentlig aldri nok. Samtidig er det på en måte deilig å ha en uskrudd mortor/sykkel så lenge den går fint og "godt nok". Kanskje litt kjedelig tankegang (og om man skifter kammer ødelegger man selvfølgelig ikke motoren), men jeg tror flere tenker på samme måte. De skulle gjerne hatt mer futt, men er litt redd for at bytting av deler medfører "trøbbel" på en eller annen måte (noe det selvfølgelig ikke nødvendigvis betyr).

Alt jeg har gjort på min sykkel er å skifte styre et par ganger. Selv en så liten sak drar med seg mer jobb enn man skulle tro.

Re: SE 536 eller SE 575

Posted: 11 Jan 2012, 12:53
by chrissenator
Ser den tanken om uskrudd motor, det var min filosofi også i starten!.
Det som fikk meg over på tanken om div modifiseringer var å forbedre effekten etter jeg monterte V&H eksosen, der forsvant det mye effekt og så fant jeg fort at jeg kunne få litt tilbake ved å få et bedre luftfilter enn den originale matboksen. Etterhvert som jeg leste om stage 1.....3+ så oppdaget jeg hvor mye en HD motor egentlig tåler og om jobben hadde blitt gjort skikkelig så gikk det skjeldent utover driftsikkerheten - oppskriftene på motorene lå å fristet meg hele tiden og jeg oppdaget at 110Hk er en magisk grense i forhold til driftsikkerhet og en stabil Sportster. For meg ble det da etterhvert en grense på ca 100RWHP så vil jeg ha en kraftig maskin med lang levetid og så hadde jeg plutselig bestil et 1250 kit. Det ble liggende i flere år, i påvente av mer penger og å finne rette komponentene slik at det hele ble helt komplett. I tiden etter jeg fikk 1250 kittet så innså jeg de andre begrensningene på kjøreegenskapene til Sportsteren og det måtte stå i forhold - da begynte jakten på å få demperene bak så gode som mulig, der falt valget raskt på Progressive, men de var for stive så var det å prøve Airshocks fra en større HD og det er en utrolig forbedring som er justerbar men allerviktigst er det at de holder dekket på plass hele tiden. Gaffelen fikk seg en runde med luft ventiler, progressive fjærer og fork brace. Det er en helt annen sykkel, med ganske gode kjøreegenskaper så blir det Brembo calipper og V-rod skive til sommeren.
Så innså jeg tilslutt at uten skikkelige ventiler, kammer og porting ville jeg tape minst 20Hk som bare lå der og ventet, når jeg leser om hvor mange som har gjort dette før meg og har solide driftsikkre motorer var det ikke så vanskelig å ta valget :-) eller spranget, en del av de delene jeg bruker er nok bedre enn originalt så det ser jeg som en fordel, mye kan jeg gjøre selv og det er en fordel. Selve tuningen av EFI ser jeg nå på som en utfordring og tar meg av selv, Power Vision er på vei!..
Generelt så er det mye som skal passe sammen av deler for å få et godt resultat, og det er som du sier alltid noe ekstra, selv den enkleste jobb medfører noe mer enn tenkt og tid.

Det jeg savner litt er utveksling av erfaringer, og gode tips på tuningfronten.
Har planer om å lage en Power Vision tråd som tar for seg å justere EFI motorene slik at de går optimalt, må bare få min i hus og begynne litt selv før jeg kaster meg ut i EFIens vold.

Det hadde vert gøy med flere motorkyndige, hjemme portere, og mer erfaring - trimming er gøy og i normale porsjoner ingen risikosport for hverken motor eller eier(lommeboken sliter litt)...