Ser den tanken om uskrudd motor, det var min filosofi også i starten!.
Det som fikk meg over på tanken om div modifiseringer var å forbedre effekten etter jeg monterte V&H eksosen, der forsvant det mye effekt og så fant jeg fort at jeg kunne få litt tilbake ved å få et bedre luftfilter enn den originale matboksen. Etterhvert som jeg leste om stage 1.....3+ så oppdaget jeg hvor mye en HD motor egentlig tåler og om jobben hadde blitt gjort skikkelig så gikk det skjeldent utover driftsikkerheten - oppskriftene på motorene lå å fristet meg hele tiden og jeg oppdaget at 110Hk er en magisk grense i forhold til driftsikkerhet og en stabil Sportster. For meg ble det da etterhvert en grense på ca 100RWHP så vil jeg ha en kraftig maskin med lang levetid og så hadde jeg plutselig bestil et 1250 kit. Det ble liggende i flere år, i påvente av mer penger og å finne rette komponentene slik at det hele ble helt komplett. I tiden etter jeg fikk 1250 kittet så innså jeg de andre begrensningene på kjøreegenskapene til Sportsteren og det måtte stå i forhold - da begynte jakten på å få demperene bak så gode som mulig, der falt valget raskt på Progressive, men de var for stive så var det å prøve Airshocks fra en større HD og det er en utrolig forbedring som er justerbar men allerviktigst er det at de holder dekket på plass hele tiden. Gaffelen fikk seg en runde med luft ventiler, progressive fjærer og fork brace. Det er en helt annen sykkel, med ganske gode kjøreegenskaper så blir det Brembo calipper og V-rod skive til sommeren.
Så innså jeg tilslutt at uten skikkelige ventiler, kammer og porting ville jeg tape minst 20Hk som bare lå der og ventet, når jeg leser om hvor mange som har gjort dette før meg og har solide driftsikkre motorer var det ikke så vanskelig å ta valget

eller spranget, en del av de delene jeg bruker er nok bedre enn originalt så det ser jeg som en fordel, mye kan jeg gjøre selv og det er en fordel. Selve tuningen av EFI ser jeg nå på som en utfordring og tar meg av selv, Power Vision er på vei!..
Generelt så er det mye som skal passe sammen av deler for å få et godt resultat, og det er som du sier alltid noe ekstra, selv den enkleste jobb medfører noe mer enn tenkt og tid.
Det jeg savner litt er utveksling av erfaringer, og gode tips på tuningfronten.
Har planer om å lage en Power Vision tråd som tar for seg å justere EFI motorene slik at de går optimalt, må bare få min i hus og begynne litt selv før jeg kaster meg ut i EFIens vold.
Det hadde vert gøy med flere motorkyndige, hjemme portere, og mer erfaring - trimming er gøy og i normale porsjoner ingen risikosport for hverken motor eller eier(lommeboken sliter litt)...