Komprisjon

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Komprisjon

Post by Nostalgia »

Det var veldig spennende å lese om, lærte en god del nytt og så nå også sammenhengen mellom ting :) Takk!
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Komprisjon

Post by chrissenator »

Enkel forklaring på VE - volumetrisk effekt
Volumetrisk effekt er forholdet mellom mengden på drivstoffet som kan fylles i forbrenningskammeret og hvor raskt det flytter seg.

Når det kommer til volumetrisk effektivitet er det viktigste å unngå friksjonstap når drivstoffet blir matet fra forgasser/EFI og til forbrenningskammeret. Derfor er innsuget en av de komponentene som påvirker tapet av friksjon mest. Det er derfor veldig viktig at drivstoffet vandrer gjennom innsuget med et minimalt friksjonstap.

Veldig god forklaring: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Volumetric_efficiency" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Komprisjon

Post by Svima »

takamine4 wrote:Jeg vett ikke om det er av interresse for noen, men det vil vise seg. Hvis det er ønskelig kan jeg også skrive om andre tema, gi gjerne tilbakemelding på hva. Håper noen kan dra nytte av denne eller evn ett annet skriv.
Kjempefint bidrag. Artikkelforfattere er etterlyst her på forumet før, og er kjærkomment :)
/ Svima
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Komprisjon

Post by panser »

Ah, sånne artikler liker jeg :-). Takker for interessant og opplysende lesning!
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”