Page 1 of 5

Regelverk og Søknad

Posted: 15 Mar 2010, 13:15
by RoadKing
Søknadsskjema for rammebytte/motorbytte på motorsykkel: Søknadsskjema (doc-fil)

Informasjon i forbindelse med endringer i Kjøretøyforskriftens kapittel 7, ramme-/motorbytte eller omfattende ombygging av motor/ramme på motorsykkel: Regelverk (doc-fil)

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 15 Mar 2010, 14:48
by harleymann
Tror jeg sitter innen med en del info om og rundt dette, så her er det bare å fyre løs med spørsmål så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

Knut

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 15 Mar 2010, 21:34
by Messiah
Hallai Harleymann(en)::vurderer rammebytte på Messiah`en(883 Sportster) vurderer 1200/1250(NHRS) kit på denne.
Er det sinnsykt mye pes ekstra å få den godkjennt som 1200 med det samme man får godkjennt rammebyttet, eller er det like greit å drite i det å gjøre som "alle" andre å sette på kit i etterkant? Denne er det også ikke godkjennt breddet baksving på (200), vil dette bli problem ved en førvisning av donor?

Mvh
Messiah(aka Mainnsjit)

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 15 Mar 2010, 21:51
by harleymann
Jeg kan ikke garantere for for alle svar rundt dette med biltilsynet osv. Dem har en del meninger som ikke alltid er like bra. MEN det som er utrolig viktig er at donor sykkelen stemmer, dva at rammenr og motornr er riktig, du MÅ vise donor sykkelen din før/samtidig som en søknad om rammebytte. At du i dag ikke har godkjent 200dekk tror jeg er helt uten problem, hva skal dem gjøre når du viser donor sykkelen? Gi deg mangel lapp for dette? Å så? Du skal jo bytte ramme og vil komme tilbake med rammebytte.

Ang volum øking har jeg pr.dags dato ikke fått bekreftet at noen har gjort dette etterboka å fått dette inn og betalt ekstra avgifter på dette. Men det skal ikke være noe problem å bytte ramme og bygge om motoren sånn jeg leser regelverket. Det gir rom for motorbytte eller rammebytte. Står ikke noe om at du ikke kan bygge om motoren, bare du beholder blokka som er identitets bærer på motorer.

Men det viktigeste ved søknad om rammebytte er at rammen du har tenkt å bruke har riktig dokumetasjon!! Uten vekt garantier fra ramme produsentet er dette ikke mulig.

Håper dette var litt hjelp, selv om jeg verken kan garantere svaret mitt og jeg har heller ikke oppforderet deg til å bygge om fra 883 til 1200 uten å gjøre dette lovlig.

Knut

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 15 Mar 2010, 22:36
by Messiah
Takker og bukker!
Ble endel klokere av dette ja=)Så ikke en eneste oppfordring her nei, men bekreftelse på at jeg må gjøre det som jeg har tenkt;)
Jeg tenkte å ta med "lite gjennomtenkt" bredding av bakramme som en av grunnene til at jeg søker om rammebytte, jeg kan ikke skjønne at dette ikke er en god grunn til rammebytte.Videre vil jeg legge frem grunner som at orginalrammen er litt kort for meg,men at jeg ønsker å bruke motoren fra min første HD(donor) til å bygge min helt perfekt tilpassede mc for meg.Er det noen standard begrunnelser for rammebytte man bør ha med i en søknad?
man spør som man har vett til.....
Mvh
Messiah

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 15 Mar 2010, 23:24
by harleymann
søknaden om rammebytte er egentlig bare en formalitet, har du nødvendig dokumetasjon og at du bygger noen som vil fungere så er det bare tut og kjør. Dem kan ikke stoppe deg der. Standard søknads sjema som du finner link til litt lengre opp på emne her, fyll dette ut så nøyaktig som mulig. I tillegg skal det være med fire bilder av donor sykkel din i søknaden av alle fire "sider". I tillegg så vil jeg anbefalle å skrive en kort A4 siden om hvordan du har tenkt deg bygget. Dette viser at du har tenkt igjennom bygget. Legg også ved KOPI av ramme dokumentasjonen.

Bestill visning time for rammebytte
Vis donor sykkel. Masse bilder og alle nr blir kontrolert
Send søknad
Vent på svar
Demonter donor sykkel
Bygg sykkelen, IKKE slå inn noe nytt nr i rammen. Her skal ramme nr som følger ramme dokumentasjonen stå.
Bestil time for visning av det nye bygget
Vis ny bygget og ta med den gamle rammen og orginal dokumentasjonen på den nye rammen. Da vil biltilsynet sette strek over ramme nr som er påd en nye rammen, skrive inn ramme nr fra donor rammen inn på den nye rammen og sette strek over orginal nr på orginal rammen. Her vil det også bli tatt masse bilder som lagres og dokumentere hvordan du viste sykkelen. I tillegg så tar dem orginal dokumentasjonen på den nye rammen så dette ikke kan brukes på ny et annet sted.

Det som er utrolig da er at biltilsynet skriver dette på frihand for at det ikke skal være mulig å forfalske dette nr over på en ny ramme, men dette gjør dem da på en ny lakkert ramme og det ser helt jævlig ut etterpå. Det jeg normalt gjør er at etter jeghar fått godkjent søknaden om ramme bytte og jeg har demontert donor sykkel så bestiller jeg time hos biltilsynet og får dem til å til å skrive over nr på den ubehandlete rammen. Da får jeg pyntet litt med lakk over og det blir ikke så ille.

DETTE ER DEN ENESTE MÅTEN Å GJØRE DETTE PÅ.

Knut

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 16 Mar 2010, 11:09
by BikerEva
Veldig sånn på siden ang rammenummer, gubben hadde PickUpen sin fra 2000-og noe på EU-kontroll før han solgte den, og fikk mangellapp på chassisnummeret som var noe uleselig.

Dro på biltilsynet, som ikke hadde LOV til å slå det inn på nytt? Istedet pusset og koste de litt med det, og smurte på ymse kjemikalier, uten at det ble så mye mer leselig....

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 16 Mar 2010, 12:53
by Assman
Jeg tror det kan være å ikke lakkere det stedet på rammen hvor rammenummeret skal stå.
La det være igjen en ulakkert oval med plass til nummeret.
Etter at de har risset/slått inn nummeret kan man lakke over med klarlakk.

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 06 Apr 2010, 22:29
by kleiven
Hva tar biltilsynet for sjekk + kostnader ved omregistrering osv? Er det andre snikavgifter?

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 06 Apr 2010, 22:35
by harleymann
heihei

Når du viser donor sykkelen har jeg aldrig betalt noen ting. Når jeg viser det ferdige bygget er det ca 400kr i adm gebyr.

Knut