Ødelagte gjenger

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Fatboy92
Posts: 187
Joined: 28 Mar 2011, 18:54

Ødelagte gjenger

Post by Fatboy92 »

Under oljeskift oppdaget jeg (vi) at noen hadde dratt rundt bunnpluggen både på girkassen og primæren. Primærdekselet ble tatt av, og det lokale serviceverkstedet fikk jobben med å få ut pluggen. Resultatet ble at de har snittet i gjengene for å få ut den ødelagte pluggen og anbefalte meg å bruke Loctite Liquid Gasket sammen med ny bunnplugg.
Er det noe som kommer til å holde, eller er det like greit å innse nederlaget og kjøpe nytt primærdeksel?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Ødelagte gjenger

Post by chrissenator »

Hva er primærdekselet laget av?.
Er det alu kan du få sveist i en "bung" et rør med gjenger i og så er det god sort.

Du kan få lagt i helicoil gjenger - det er flere muligheter.
Ta et bilde eller to så ser vi kjapt en løsning.

BTW: riktig moment er viktig og det som har skjedd med dine plugger er et resultat av en eller annen som tror de har innebygget moment i underarmen...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Fatboy92
Posts: 187
Joined: 28 Mar 2011, 18:54

Re: Ødelagte gjenger

Post by Fatboy92 »

chrissenator wrote:Hva er primærdekselet laget av?.
Er det alu kan du få sveist i en "bung" et rør med gjenger i og så er det god sort.

Du kan få lagt i helicoil gjenger - det er flere muligheter.
Ta et bilde eller to så ser vi kjapt en løsning.

BTW: riktig moment er viktig og det som har skjedd med dine plugger er et resultat av en eller annen som tror de har innebygget moment i underarmen...
Ja, enten det eller feil verktøy.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Ødelagte gjenger

Post by Coldman »

På nyere modeller har Harley heldigvis bytta ut den teite tappepluggen. Nå er det skikkelig bolt med o-ring både på primær, gir og motor. Tror veldig mange har hatt problemer med den "gamle" tappepluggene på primæren... det er bare å ta en titt på amerikanske fora. Årsaken er nok at de har trukket for hardt til.

Hjalp en kompis med oljeskift (2003-modell). Der skulle ikke pluggen trekkes til med moment, men skrus inn til den var et stykke utafor dekslet. Lurer på om det var 4 mm. Vi syntes den satt veldig, veldig løst, men valgte å stole på boka. Tett ble det og ikke har'n hatt lekkasje heller.

Men det må da gå an å få gjenget opp eller fikset det på en eller annen måte... Har forresten hørt at helicoil ikke er det beste for bolter som skal inn og ut relativt ofte, men aner ikke om det stemmer.

I verste fall finner du nytt primærdeksel på eBay. Se bare her. Blir vel fort kr 1.500 med frakt og moms.

Lykke til. :)
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Fatboy92
Posts: 187
Joined: 28 Mar 2011, 18:54

Re: Ødelagte gjenger

Post by Fatboy92 »

Coldman wrote:På nyere modeller har Harley heldigvis bytta ut den teite tappepluggen. Nå er det skikkelig bolt med o-ring både på primær, gir og motor. Tror veldig mange har hatt problemer med den "gamle" tappepluggene på primæren... det er bare å ta en titt på amerikanske fora. Årsaken er nok at de har trukket for hardt til.

Hjalp en kompis med oljeskift (2003-modell). Der skulle ikke pluggen trekkes til med moment, men skrus inn til den var et stykke utafor dekslet. Lurer på om det var 4 mm. Vi syntes den satt veldig, veldig løst, men valgte å stole på boka. Tett ble det og ikke har'n hatt lekkasje heller.

Men det må da gå an å få gjenget opp eller fikset det på en eller annen måte... Har forresten hørt at helicoil ikke er det beste for bolter som skal inn og ut relativt ofte, men aner ikke om det stemmer.

I verste fall finner du nytt primærdeksel på eBay. Se bare her. Blir vel fort kr 1.500 med frakt og moms.

Lykke til. :)
Den var hardt trukket til, det er i hvert fall sikkert. Har bestilt nye plugger, og så er jeg spent på om CBP tar skylda for ødeleggelsene.
User avatar
stein
Posts: 66
Joined: 10 Mar 2010, 17:26

Re: Ødelagte gjenger

Post by stein »

Jeg har drevet å tullet med det samme, og har prøvet det meste utenom å kjøpe nytt deksel. ga til slutt f.... og kjøpte dette setttet :D no more oil in primary :twisted:
http://www.ebay.com/itm/Primo-Brute-III ... 23136e4580

Så vinter jobben blir å skifte til dette, i tillegg til at er jeg i markedet for en 6 trinns girbox :D

8-) Stein
FLSTC 1550
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

Re: Ødelagte gjenger

Post by bobber-48 »

Würth har svjv løsgjenger som er en hylse, og ikke tråd som helicoil, skal vistnok være gasstette
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Ødelagte gjenger

Post by Coldman »

Pluggen på nye sykler ser ut til å være 1/2"-20 UNF. Hvis du kan gjenge opp og samtidig ha såpass flate rundt hullet at en o-ring vil tette, så kan du bruke en plugg fra f.eks. en 2008 Twin Cam. Før gjenging må det bores med et 29/64" bor, men det går kanskje med et 11,5 mm også.

Gjengetapp for 1/2"-20 burde være greit å få tak i. På min går o-ringen inn i et spor (eller hva jeg skal kalle det). Det gjør vel at den tetter noe bedre enn om den bare nå an mot en plan flate. Jeg har en ekstra plugg som du kan få låne (en med ekstra kraftig magnet)... dersom du vil prøve å gjenge opp.

NB! Du får verifisere det ovenstående med forhandleren eller andre som har peil på sakene.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Ødelagte gjenger

Post by Jan-Ivar »

kobber ringer er perfekt som tettning. den gir seg litt når man strammer til og tetter
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Fatboy92
Posts: 187
Joined: 28 Mar 2011, 18:54

Re: Ødelagte gjenger

Post by Fatboy92 »

Coldman wrote:Pluggen på nye sykler ser ut til å være 1/2"-20 UNF. Hvis du kan gjenge opp og samtidig ha såpass flate rundt hullet at en o-ring vil tette, så kan du bruke en plugg fra f.eks. en 2008 Twin Cam. Før gjenging må det bores med et 29/64" bor, men det går kanskje med et 11,5 mm også.

Gjengetapp for 1/2"-20 burde være greit å få tak i. På min går o-ringen inn i et spor (eller hva jeg skal kalle det). Det gjør vel at den tetter noe bedre enn om den bare nå an mot en plan flate. Jeg har en ekstra plugg som du kan få låne (en med ekstra kraftig magnet)... dersom du vil prøve å gjenge opp.

NB! Du får verifisere det ovenstående med forhandleren eller andre som har peil på sakene.
Jeg har bitt i det sure eplet og bestilt nytt deksel + nye supermagnetplugger fra Unaiten bløff.
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”