Oljeskift

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
Fatboy92

Oljeskift

Post by Fatboy92 »

Som fersking må jeg nesten spørre før jeg suser til dealer og kjøper overpriset olje:
Hva slags olje bruker folket, og hvor selges den til fornuftige priser? Kjører 92-modell Fatboy.
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017

Re: Oljeskift

Post by Hanlucky »

Her er det en million meninger ang dette emnet.
Du kan lese mer om dette her: http://www.hd-forum.no/viewtopic.php?f= ... =oljeskift" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv kjører jeg på hd sin olje på motor gir og primær.
Kjøper olje hos dealer her hjemme.
Koster nok noen kronasjer mer enn på stasjonene, men støtter heller dealer på olje/ filter.
Jeg vet hva det koster og drive...har butikk selv...men det er jo meg det...;)
Raskere enn sin egen.....
Virago

Post by Virago »

Hanlucky wrote:Her er det en million meninger ang dette emnet.
Du kan lese mer om dette her: http://www.hd-forum.no/viewtopic.php?f= ... =oljeskift" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv kjører jeg på hd sin olje på motor gir og primær.
Kjøper olje hos dealer her hjemme.
Koster nok noen kronasjer mer enn på stasjonene, men støtter heller dealer på olje/ filter.
Jeg vet hva det koster og drive...har butikk selv...men det er jo meg det...;)
Enig, vi kan godt støtte lokale Dealer, det er jo ikkje mange kroner å spare på litt olje alikavel :oops:
Alderen er kun et tall som man selv velger hvordan man forholder seg til "Virago"
Fatboy92

Post by Fatboy92 »

Virago wrote:
Hanlucky wrote:Her er det en million meninger ang dette emnet.
Enig, vi kan godt støtte lokale Dealer, det er jo ikkje mange kroner å spare på litt olje alikavel :oops:
Regner med det er en million meninger, ja, men her inne pleier mange meninger å være godt begrunnet :) Har ingenting imot lokal dealer, har fått god service der hver gang jeg har vært innom. Men man hører jo om f. eks. "pølseboden" til bergenserne hvor de bruker tigangen på prislappen.
chrissenator

Post by chrissenator »

Fatboy92 wrote:Som fersking må jeg nesten spørre før jeg suser til dealer og kjøper overpriset olje:
Hva slags olje bruker folket, og hvor selges den til fornuftige priser? Kjører 92-modell Fatboy.
På min 2007 Sportster kjører jeg nå Biltema 5W50 og Mobil1 på primæren - i motsetning til lokal HD stealer så har Biltema TYDELIG merkede produkter og under halve prisen av HD systemet. Forøvrig holder Biltema langt over HD's spec til din sykkel, dvs du får en mye bedre olje dokumentert hos Biltema til halve prisen enn HD's olje.

Mange meninger men dykker vi ned i fakta så kommer HD olje langt bak i leksen om vi tar faktorene kvalitet og pris som grunnlag.

Betaler ikke dobbel pris på en vare og får knapt middels kvalitet på varen, da kjøper jeg heller god kvalitet og har mulighet til å donere en slant til trengende ;-) Pølseboden klarer seg sikkert fint uten økonomisk bistand fra meg.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Coldman

Post by Coldman »

chrissenator wrote:
Fatboy92 wrote:Som fersking må jeg nesten spørre før jeg suser til dealer og kjøper overpriset olje:
På min 2007 Sportster kjører jeg nå Biltema 5W50 og Mobil1 på primæren - i motsetning til lokal HD stealer så har Biltema TYDELIG merkede produkter og under halve prisen av HD systemet. Forøvrig holder Biltema langt over HD's spec til din sykkel, dvs du får en mye bedre olje dokumentert hos Biltema til halve prisen enn HD's olje.

Mange meninger men dykker vi ned i fakta så kommer HD olje langt bak i leksen om vi tar faktorene kvalitet og pris som grunnlag.

Betaler ikke dobbel pris på en vare og får knapt middels kvalitet på varen, da kjøper jeg heller god kvalitet og har mulighet til å donere en slant til trengende ;-) Pølseboden klarer seg sikkert fint uten økonomisk bistand fra meg.
Har du Biltema 5w50 på motor og girkasse (den er jo felles på din motor, chrissenator) og Mobil1 på primæren? I så fall: Hvorfor har du ikke Biltema-olje også på primæren hvis den er like god som annen olje?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
chrissenator

Post by chrissenator »

Coldman wrote:
chrissenator wrote:

Har du Biltema 5w50 på motor og girkasse (den er jo felles på din motor, chrissenator) og Mobil1 på primæren? I så fall: Hvorfor har du ikke Biltema-olje også på primæren hvis den er like god som annen olje?
Hm ja, du kan så si.
Det er 5W50 fra biltema på motoren inkl gear Coldman, burde se den der komme. :err:
Mobil 1 på primæren.

Hvorfor har jeg ikke Biltema-olje også på primæren siden den er like god som annen olje?
Jo det har seg slik Coldman at jeg kjøpte inn en del flasker av Mobil1 sin gear olje til veldig gunstig pris, og siden jeg har et par til liggende som jeg vil bruke opp før jeg skifter til annet merke utifra pris og spec, men jeg skal følgelig oppdatere når jeg går over til Biltema eller Comma eller whatever jeg finner rimelig og innenfor spec til min Sportster, kan godt være jeg får Mobil1 billligere neste gang og da blir det Mobil1.

Så jeg er ikke det spor bekymret for at Biltemas olje er under noen omstendighet dårligere enn andre oljer, jeg har tidligere surret rundt i den formening at det var så himla stor forskjell på oljer og at Biltema var av en kjipere kvalitet - det vet jeg i dag at slik er det ikke og sammenlignet med feks HDs olje så er Biltemas oljer bedre - så mye bedre som spec viser og det er en betydelig forskjell.

Lett å sjekke og fullstendig dokumenterbart(ligger link lenger oppe her).

Ergo er det teknisk helt idiotisk å betale HDs priser for en olje som ikke engang har skikkelig merking og skal du følge de fleste motorfabrikanters krav til olje så vil INGEN europeiske kjøretøy etter 1994 kunne benytte HDs olje for den holder ikke kravene i følge embalasjen!.
Det var min mening :D så får den enkelte kjøpe den oljen de vil, der de vil og til den pris de vil - alternativer tll HDs olje burde være vel dekket i flere tråder.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Coldman

Post by Coldman »

Chrissenator, jeg har ikke noen sterke meninger om hverken det ene eller det andre oljemerket. Jeg bare lurte.
Brukte Biltema-olje på den forrige bilen jeg hadde. En dieselmotor som skulle ha oljeskift ganske ofte - og mye olje. Klart det ble mye penger å spare.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”