Høst prosjekt for startproblemer

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Høst prosjekt for startproblemer

Post by Jan-Ivar »

bør vel bytte om på kontaktene 30 og 87.
punkt 30 kobles alltid opp med konstant strøm fra batteriet
punkt 87 går toø forbruker
pukt 86 kobles som styrestrøm
punkt 86 kobles som jord

slik dette er kovbelt opp nå hodler det å slå på stor/run bryteren å sykkelen kan trilles i gang med indre man har electronisk tenning
ett slitk system bør vel kobles opp via tennings låsen elelr bruke den som styrestrøm

så store spennings all som det her skisseres med forekomer vel utrolig skjelden.
et slik spenningsfall vil man vel kun oppleve hvis det er brudd i flere av trådene i en ledning.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Høst prosjekt for startproblemer

Post by Jan-Ivar »

Joda strømmen går den veien den blir lagt.
i føllge skjemaet så er hovedstrømmen og styrestrømmen hentet direkte i fra batteriet. å sånn so det står tegnet her så er det bare å slå over stop/run bryteren å så dytte i gang elller bruke Kick for de av oss som har det.

dette start probleme er nok størst for de som kjører med høy komprimerte stor kubikks motorer vil nå jeg tro
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Høst prosjekt for startproblemer

Post by Jan-Ivar »

hvis ledningen går via tenninslåsen er det ikke noe problem. men nå man ser på dette skjemaet så er ikketenningslåsen koblet inn.
det var derfor jeg reagerte.

har bygget om til Dyna S singelfire tenning på min gamle shovelhead men har ikke opplev startproblemer enda. bortsett fra når jeg har glemt å slå av lyset. jeg kjører med et egen konstruert tennings anlegg med relé styring av alle funksjonene
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Høst prosjekt for startproblemer

Post by TCB »

Et rele skal alltid kobles med tilførselen (+) på kontakt 30.
Og det skal bestandig være sikring på (+) ledningen til kontakt 30.
Dette er for å unngå brenning av kontakter inne i releet ved feil / overbelastning.

Tilkoblingene til drosselen eller spolen :
Kontakt 85 skal til jord (-), releets minustilkobling på spolen.
Kontakt 86, styrestrøm til releet , + på spolen.

Arbeids og hvilekontaktene :
Kontakt 87 er effektstrøm (+) ut fra releet.Denne kontakten legges inn når releet får styrestrøm.
Det kan også finnes også en kontakt som heter 87a, og den legges ut når releet får styrestrøm, virker motsatt av 87.

Dette er den standarisert måten å koble et rele på, og det letter også feilsøkingen for nestemann hvis dette gjøres riktig.
Et rele kan kobles på mange måter, men det er denne som er godkjent som standard i hele verden.

Knut.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Høst prosjekt for startproblemer

Post by TCB »

Standarden kalles Din 72552 og brukes av alle.
Hvis noen bilprodusenter kobler bagasjelokkåpneren på en annen måte, gjør de det feil eller bruker en annen komponent enn et rele.
Denne standarden brukes fordi at når du leser et elektrisk skjema og kommer borti kontakt 30, så vet du at dette er hovedstrømmen inn på et rele.

Her finner du flere nummer på kontakter forklart :
http://www.alte-roller.de/biketipps/69- ... -din-72552" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette er ikke for å klage, men det blir bare rot hvis noen skal begynne å bruke disse nummerene som det passer best med hvilke ledningsender som er nærmest en kontakt.

Knut.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Høst prosjekt for startproblemer

Post by Jan-Ivar »

hvis du ser på bil bransjen så er det alltid hovedstrøm på 30 og til forbruker på 87.
hvordan releet styres kan variere. som regel brukes tenninsg spenning eller spennig fra en bryter på 86 og 85 som jord.
du kan også jordstyre releet ved å sette en bryter på jordkabelen i fra kontakt 85.

hvi san ser på avanserte koblings skjemaer i biler så er veldig ofte funksjoner jordstyrt i fra styre enhetene.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Pip-Pip
Posts: 45
Joined: 19 Mar 2010, 18:13

Re: Høst prosjekt for startproblemer

Post by Pip-Pip »

Jan-Ivar wrote:hvis du ser på bil bransjen så er det alltid hovedstrøm på 30 og til forbruker på 87.
En sannhet med modifikasjoner ;)

Hvordan relè koples, bestemmes også av hva de skal brukes til.

F.eks. har relèstyrte kjørelys annen konfigurering enn det som er standard...
D.I.L.L.I.G.A.F.
B.I.B.L.E.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Høst prosjekt for startproblemer

Post by Jan-Ivar »

Pip-Pip wrote:
Jan-Ivar wrote:hvis du ser på bil bransjen så er det alltid hovedstrøm på 30 og til forbruker på 87.
En sannhet med modifikasjoner ;)

Hvordan relè koples, bestemmes også av hva de skal brukes til.

F.eks. har relèstyrte kjørelys annen konfigurering enn det som er standard...


da må du forklare hvordan ett reléstyrt kjørelys er koblet opp. for meg er det en enkel måte å gjøre det på. å det er å j
koble det opp på samme måte som ett ekstra lys relé.
konstant strøm på stikk 30. til forbruker på 87 jord på 85 og styrestrøm fra tenningslåsen på 86. eventtuelt bruke ett svitsjende rel´å så bruke oljetrykks bryteren for å bryte jordsignalet som svitcher releet.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”