startmotor problem...

Alt det andre
Post Reply
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

startmotor problem...

Post by Hanlucky »

Skulle starte opp hoyen, men her ble det problemer.. starter går men innslaget slår ikke ut på clutchhuben....noen som har en god og enkel løsning på dette? Ser for meg at jeg må demontere bakdekk, innerskjerm og oljetank for og komme til her...hmm.. :?
Raskere enn sin egen.....
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: startmotor problem...

Post by panser »

Ser du har tatt av primæren :) det er bra, da er det bare å skru løs oljetanken og svinge den til siden. Selv hang jeg den opp med litt tape :-D. Da kommer du til boltene på starter. Og får tatt ut denne. Nb! Du må skru ut den skruen som fester drevet på startern slik at den blir igjen på primærsiden når du trekker ut starteren.
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: startmotor problem...

Post by Hanlucky »

[youtube]EJtxz58n6L8[/youtube]
Her er en videosnutt av problemet..
Takker Panser..da er det nok bare og demontere... går utfra at jeg må bestille nytt innslag til hoyen..
Last edited by Hanlucky on 04 Sep 2011, 23:57, edited 1 time in total.
Raskere enn sin egen.....
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: startmotor problem...

Post by Hanlucky »

Har søkt og lest litt på nett, og funnet ut at det kan være starter clutch'n som er gåen...
skal se på Ebay om jeg finner en der..
Raskere enn sin egen.....
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: startmotor problem...

Post by Jan-Ivar »

det har du nok helt rett i! regner me det sitter en type enveis lager på drevet som skal slippe når motoren fyrer og primæren begynenr å gå fortere rundt en det starter drevet gjør.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: startmotor problem...

Post by Hanlucky »

Der er jeg helt blank på det området Jan-Ivar.
Har aldri plukket starter i biter før...
Har tegning over delene, så her er det bare og hive seg til....
Raskere enn sin egen.....
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: startmotor problem...

Post by Hanlucky »

panser wrote:Ser du har tatt av primæren :) det er bra, da er det bare å skru løs oljetanken og svinge den til siden. Selv hang jeg den opp med litt tape :-D. Da kommer du til boltene på starter. Og får tatt ut denne. Nb! Du må skru ut den skruen som fester drevet på startern slik at den blir igjen på primærsiden når du trekker ut starteren.

Du skriver at du svingte oljetanken ut til siden...demonterte du eksos for og få det til?
Har skrudd ut skruene i feste front og skrudd løs festeplate bak, men får ingen sving på tanken..virket som slangene stritter imot...
Raskere enn sin egen.....
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: startmotor problem...

Post by panser »

Ja, det stemmer :) glemte det i farten... Eksosanlegget må av. Ellers var det trangt som juling, men oljetanken går klar bare du får løsnet alle relevante fester. Akkurat det var litt plundrete før jeg skjønte hva som måtte løsnes. Alle slangene foruten tappeslangen til oljetanken sitter på forsiden og er så vidt jeg husker ikke stripset fast i rammen. Var bare å lirke ut tanken og svinge den til side. Har bilder av dette på jobb pc'n så det kan jeg poste i morgen om du vil :)

Ellers ble jeg også forvirret av alle navnene på delen som må byttes. Går under: starter clutch, innslag og bendix drev :) Men, det er den samme delen og det er nok den som skaper krøll for deg.

Hadde en kollega som tok en titt på den gamle delen etter at jeg hadde byttet, og han mente at det faktisk var mulig å redde den med en god rens og oppsmøring... Jeg tror faktisk at han hadde rett... Men, byttet er byttet :)

Når det gjelder å bytte delen i starteren så var dette rimelig enkelt når den først lå på arbeidsbenken :) med den sprengskissen til hjelp, bør du ikke ha noen problemer med det :)
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: startmotor problem...

Post by Hanlucky »

Da var tank løsnet fra sykkelen. Hengt opp i styre med en reim. Løsnet starter fra sykkelen så den ligger klar til demontering på benken.
Skal fortsette i morgen. Snakket med en kompis av meg som mente at det kunne være fjæren( del nr 80 på tegning ) som kunne være knekt. Det finner jeg ut av i morgen. Kommer med flere bilder etter hvert. Takk for god hjelp så langt panser..knallbra :D
Raskere enn sin egen.....
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”