Om tiltrekking av bolter

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Om tiltrekking av bolter

Post by Coldman »

Fikk et par tips av en erfaren Harley-mekaniker (ikke en som jobber hos forhandler).
I servicemanualene er momentet angitt med fra-til-verdier. Han hadde alltid brukt momentnøkkel og valgte alltid verdien midt mellom fra og til. Når han i blandt skulle ettersjekke en bolt, satte han momentnøkkelen på laveste verdi.
Det synes jeg høres ut som en ganske lur metode. :notere:

Videre var det slik (noe sikker alle vet) at forskjellige boltyper krever forskjellig moment. Bytter man fra jern til rustfritt stål, skal man helst ikke bruke samme moment. Grade 2 og grade 8 bolter kan f.eks. bør kanskje strammes med forskjellig moment.
Men her kobler jeg av... blir altfor komplisert for min hjerne. :shit:
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Om tiltrekking av bolter

Post by chrissenator »

Coldman wrote:Fikk et par tips av en erfaren Harley-mekaniker (ikke en som jobber hos forhandler).
I servicemanualene er momentet angitt med fra-til-verdier. Han hadde alltid brukt momentnøkkel og valgte alltid verdien midt mellom fra og til. Når han i blandt skulle ettersjekke en bolt, satte han momentnøkkelen på laveste verdi.
Det synes jeg høres ut som en ganske lur metode. :notere:


Videre var det slik (noe sikker alle vet) at forskjellige boltyper krever forskjellig moment. Bytter man fra jern til rustfritt stål, skal man helst ikke bruke samme moment. Grade 2 og grade 8 bolter kan f.eks. bør kanskje strammes med forskjellig moment.
Men her kobler jeg av... blir altfor komplisert for min hjerne. :shit:
Veldig bra Coldman, det er konge å få disse stalltipsene inn i forumet.

Den gylne middelvei er helt genial, vi har jo litt feilmargin i momentnøkkelen også. En måte å sjekke at momentnøkkelen ikke er helt far out er å bruke den til å løsne bolter som en vet er trukket fra fabrikk og se om en er langt under eller over angitt moment - det er ingen kalibrering men en indikasjon

Skifter en fra jern, stål til SS så må en være litt forsiktig og det finnes overgangstabeller - mener det var noen i matematiske tabeller for maskin og mekaniske fag...

Lurer på om det finnes noen type/variant av en "gjør det selv" thingy til kalibrering av momentnøkkel?
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Om tiltrekking av bolter

Post by TCB »

Det blir vel litt vanskelig å kontrollere en momentnøkkel på den måten, da det brukes Loctite på de fleste skruer.
Kanskje bedre å bruke 1 momentnøkkel til å skru fast en skrue, og en annen til å løsne den med.
Da ser du om de løser ut på den samme kraften.
Men noe må man stole på her i livet, så hvorfor ikke momentnøkkelen. (hvis du ikke bruker den til alt mulig annet også).
Det finnes en type momentnøkkel med en viser på til ca 59,-kr, og den typen tror jeg ikke er så veldig nøyaktig.

Knut.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Om tiltrekking av bolter

Post by chrissenator »

Denne fant jeg på nett, men husker ikke helt hvor - uansett er den for bra til å la den passere :-)

En momentnøkkel gir deg beskjed når tiltrekkningsmomentet du har stilt den inn på en nådd.

Tiltrekkningsmoment er det samme som dreiemoment. Du dreier altså skruen/mutteren med en bestemt kraft

Siden du ikke er sterk nok i "klypa" til å tilføre denne kraften direkte på skruen så trenger du en utveksling i form av et skaft, eller arm, i dette tilfellet momentnøkkelen.

Det er kraften du tilfører armen som gir dreiemomentet du trekker til skruen med, Dermed har vi formelen "Kraft x Arm"

Verdiene heter jo Kilopondmeter (Kp/m), Newton meter (N/m), Kilogram force meter (Kgf/m) osv som alle beskriver at du tilfører kraft (Kp/N/Kgf) til en Arm som er en meter lang.
I vår verden så har vi jo også betegnelsen Pound-force foot Lbf/ft som betyr kraft i pound på en en foot stang..

Så over til det praktiske eksempelet/testen:

Du trenger en momentbøkkel, en fiskevekt og noe å trekke til på som sitter fast, for eksempel en bolt i skrustikka..

Hvis momentnøkkel du har er 405mm som biltema sin for eksempel, og det er ca 380mm mellom midten på firkanten og grepet/pungtet du kan dra med en fiskevekt, (gjerne et hull i enden av skaftet).

Du ønsker å sjekke om den løser ut riktig ved 50 N/m tiltrekkningsmoment:
regnestykket blir i såfall "50N/m delt på 0.380 (armen i meter)" = 131,58 N
Du må altså dra i momentnøkkelen med 131.58Newton for å få 50 N/m tiltrekningsmoment..

Nå er det ikke så mange som har fiskevekt oppgitt i Newton, så det kan være praktisk å konvertere kraften til Kilo. 1 Kilo = 9.8 Newton Så det er bare å dele 131.58 på 9.8 så får du 13.42 Kg

Når du har 13.42kg drag i momentnøkkelen så er altså dreiemomentet 50N/m. Hvis momentnøkkelen er innstilt på denne verdien så skal den "klikke" da.


Metoden kan selvfølgelig brukes også hvis du ikke her noen momentnøkkel, og skulle ha trukket til noe med en bestemt kraft... Latmannsarm og fiskevekt funker det også, men momentnøkkel er mye mere nøyaktig hvis du skal trekke til ett topplokk eller lignende hvor det er viktig at momentet blir likt på alle boltene (og det er her de 3% avvik kommer inn)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Om tiltrekking av bolter

Post by Coldman »

Ja, det der tipset har jeg hørt før. Takk likevel.
Man får kontrollert momentnøkkelen, men hvordan i huleste får man justert den etterpå hvis den er feil? Kanskje graderingen (tallene) kan flyttes på? Eller må man bare vite hvor mye feil den er og ta hensyn til det ved innstilling av moment...?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Om tiltrekking av bolter

Post by chrissenator »

Coldman wrote:Ja, det der tipset har jeg hørt før. Takk likevel.
Man får kontrollert momentnøkkelen, men hvordan i huleste får man justert den etterpå hvis den er feil? Kanskje graderingen (tallene) kan flyttes på? Eller må man bare vite hvor mye feil den er og ta hensyn til det ved innstilling av moment...?

Er den feil vil den være litt forskjellig feil, mer feil ved høye moment og mindre ved lave, eller omvendt jeg husker ikke det helt :oops: men til normalt bruk og om man spenner ned fjæren etter bruk så inbiller jeg meg at den typiske billig varianten vi snakker om holder til mange års bruk uten noe særlig feil, det hele handler vel om å ta vare på fjæren.
Viser min feil med mer enn 10% vil jeg rett og slett kassere den - det koster 3-400kr for en ny på klaus ølson.

Fikk med noen papirer på min og de er i bosset nå, men jeg mener at den skulle være innefor +/- 3% og det holder i bøtter og spann, +/- 5% er akseptabelt mange steder og normalt på et bilverksted så jeg inbiller meg at om jeg tar den fiskevekt metoden om noen år og den er rimelig innenfor så bare bruker jeg den as is...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Om tiltrekking av bolter

Post by ptb »

Vedr. momentnøkler, så ver det viktig at de oppbevares med fjæra avspent. Dvs. skru momentskruen ned til 0.
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”