shovelhead veivhsu ventilasjon

Shovelhead
Post Reply
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

shovelhead veivhsu ventilasjon

Post by Jan-Ivar »

i dag har jeg lært noe! HEHEHE!

jhar i hele vår og til dels i fjor slitt med oljesvetting fra påfyllingslokket i olje tanken. har skifta ut den originale emd en hestesko tank.
har også hatt tildesl olje lekkasjer fra endepluggen i vipperarms akslene.
hra skifta tettninger rensa og strama men alldrig fått helt hasen på faenskapet.
men etter å ha lest en artikkel på http://www.shovelheadus.com" onclick="window.open(this.href);return false; måtte noe gjøres. jeg har kjørt med ett sånn kromma filter på slangen i fra veivhuset å trodd at det er jo bra. men de stor guruer har nå frotalt meg at det skal iek en Shovelhead motor ha.
vel vel. ut å mekke. røske at dritten å skifte ut med en ny slange. denen skulel trekkes 5-6+" opover å så bøyes og legges ned igjen. som sagt så gjort.
ut å prøvekjøre å lekkasjene er og blir borte! kjørte motoren god og avrm uten tegn til lekkasjer i fra rocker boxene. ei lita strippe med olje komeer fortsatt fra oljetank lokket men det skal jeg skifte ut.
men det tyder da på at jeg rett å slett har hatt litt over trykk i veivhuset. skal ut på en tur i morra så da får jeg testa det skikkelig.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: shovelhead veivhsu ventilasjon

Post by harleyhaug »

Samme problemet har jeg å hatt på mine shovler, har dervet å forska litt med filter av/på men tenkt som så at nææ , sikkert bare innbillning at det svetter mindre....... så det er knallbra å høre!! :err: :err: her i gården blir det slutt på chrommafilter :heh: :heh:
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: shovelhead veivhsu ventilasjon

Post by Jan-Ivar »

søeng dritten. har vært tur retur Sarpsborg i dag å ser ikke tegn til svetin gi fra rocker boksene. ei lita stripe i fra på fyllingslokket. men det tror jeg skyldes pakningen.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Gravene MC
Posts: 220
Joined: 09 Mar 2010, 21:40

Re: shovelhead veivhsu ventilasjon

Post by Gravene MC »

Samme her :) Skrudde av det filteret, og bare la slangen ned under girkassa.. Resultat: Tett Shovel! Hadde lekkasjer i rocker bolter, rockerpakninger, påfylling (den er fortsatt der) og støtstenger... Har en catchbox som jeg hadde tenkt til å prøve, men det ser ut til å funke med bare slangen, så.....
Sitat, Albert Einstein: Hvis du ikke kan forklare en sak på en enkel måte, kan du ikke nok om saken!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: shovelhead veivhsu ventilasjon

Post by Jan-Ivar »

det funker enda bedre i år.
måtte ta av den bakre toppen i vinter for å få laget nytt festehull til eksos anlegget.

sist vinter hadde demonterte jeg det mste av motoren for å skifet ut svettende pakninger. det endte med lekkasjer i stedet så i vinter
var det ingen bønn alle oakningene skulle skiftes på nytt. hanlda inn en James Gasket kit å satte i gang. blokka ble sandblåst og all epanings flater ble skrapt rene og pussa med fins smergel papir og vasket helt reine for olje og fett. sylindre, topper og rocker boxer fikk samme behandling. skiftet ut løfter hus og løftere til hydrauliske.
til støtstangs røra kjøpte jeg teflon tettninger istede for de originale kork tettningene som lekekr som siler. til rocker armene ble det nylon tettninger som har holt tett bortsett fra den bakre akselen på bakre topp. men den fiksa jeg i gå rmed en O-ring
men det er den eneste lekkasjen jeg har hatt så langt i åpr bortsett fra den lilel som kom ved oppstart som bel fikset med engang

det er så godt å se at det kun er ett eller to små drypp under sykkelen.

veivhus ventilasjons filter er bortkasta penger på gamle motorer enkelt og greit de blir for tette.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: shovelhead veivhsu ventilasjon

Post by chrissenator »

Det beste er en PCV ventil(enveisventil) og en catchcan, PCV er en ventil som slipper ut dampen og lukkes slik at ingenting kommer tilbake - ned i en catch can med "chromma" filter til å slippe ut luft, problemet med "chromma" filter er at de ofte går tett fra innsiden og dermed blir det et bra trykk før noe slipper ut og olje spytting og sleving(lekkasje) er resultatet.
Den varianten med å heve slangen oppover og så ned igjen er ganske effektiv, men sjekk av og til at det ikke samler seg en god skvett i "u"/bøyen, ellers får du samme effekten som med et "chromma" filter og det blir overtrykk som bare MÅ ut og da suges det med ekstra olje!

Selve poenget med utlufting er veldig sunt for motoren og en god løsning er viktigere enn mange tror, men det er minst like viktig å sørge for at det ikke blir sugd inn luft i utluftingen...

Har eksperimentert litt på sportsteren og catch can løsningen er av de bedre og med en PCV ventil og slange som følger tyngdekraften til catch can er den beste, fungerer alt skikkelig så finner du nesten bare oljevann i oppsamlings kannen...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: shovelhead veivhsu ventilasjon

Post by Jan-Ivar »

Man må passe på at det ikke blir en bøy på lufte slangen som det kan samle seg olje i .

en annen ting som er viktig er at kule ventilen i olje pumpa er tett slik at det ikke olja hra mulighet til å renne t ned i veivhuset når motoren står rolig.

Catch can med filter funker det så lenge filteret ikke tettes da er man vel like langt,

jeg hoilder meg til åpen slange.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: shovelhead veivhsu ventilasjon

Post by Lariat »

Hum lurer på om eg skal kvitte meg med mitt filter på jernhøna ;)

Jepp fjerna filteret det var rimelig tett nå for eg se etter en enveisventil .
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”