Tolle trøbbel

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
User avatar
Gravene MC
Posts: 220
Joined: 09 Mar 2010, 21:40

Tolle trøbbel

Post by Gravene MC »

Har kjørt en lengre tur idag, og oppdaget etter en stund en metallisk lyd jeg ikke hadde hørt før. Ved nærmere ettersyn viste det seg at framhjulet har flyttet seg sideveis i gaffelen (Tolle 18"+) I hjulbolten sto det en bolt fra hver side (5/8" hode) med en stor skive... Tror ikke det skal være sånn??? Veit ikke helt hvilken type Underbein det er, men tror det er Tolle Classic. Hva mangller jeg her?

Image
Sitat, Albert Einstein: Hvis du ikke kan forklare en sak på en enkel måte, kan du ikke nok om saken!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Tolle trøbbel

Post by Jan-Ivar »

ser for meg ut som om du mangler ett overfall som skal hilde akselen på plass.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Gravene MC
Posts: 220
Joined: 09 Mar 2010, 21:40

Re: Tolle trøbbel

Post by Gravene MC »

Hvis du mener nedre del av gaffelbeinet så har jeg skrudd det av for å sjekke/ta bilde.. tror det skal være noe inni hølet der, sannsynligvis noe med kon, hylse eller bolt?? Kan sikkert lage det selv, men ville visst hvordan det skal se ut.
Sitat, Albert Einstein: Hvis du ikke kan forklare en sak på en enkel måte, kan du ikke nok om saken!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Tolle trøbbel

Post by Jan-Ivar »

sjekk http://www.tolle.se" onclick="window.open(this.href);return false; mulig du kan finne noe der.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Gravene MC
Posts: 220
Joined: 09 Mar 2010, 21:40

Re: Tolle trøbbel

Post by Gravene MC »

Finner dette bildet i kataligen deres:

Image

Ingen sprengskisser eller monteringsbeskrivelse.
Må jo være noen som har montert hjulaksel på en Tollegaffel her???
Sitat, Albert Einstein: Hvis du ikke kan forklare en sak på en enkel måte, kan du ikke nok om saken!
User avatar
Gravene MC
Posts: 220
Joined: 09 Mar 2010, 21:40

Re: Tolle trøbbel

Post by Gravene MC »

Trur kanskje jeg har skjønt det nå :) Det er overfallet som holder akselen, de andre boltene er bare sikring?? Har skrudd sammen igjen og kjørt en lang testrunde i finværet :) Funker fett!!! Det er jo ikke som det skal være, men det virker.
Sitat, Albert Einstein: Hvis du ikke kan forklare en sak på en enkel måte, kan du ikke nok om saken!
User avatar
fossy
Posts: 20
Joined: 10 Mar 2010, 15:56

Re: Tolle trøbbel

Post by fossy »

Hei.
Akslingen settes sammen med en hylse på hver side og skrus sammen med boltene som på det vedlagte bilde fra Tolle. Hylsene har kon som skal vende utover og passer sammen med boltene. Overfallet eller "klemmene" skrus så fast under gaffelbeina.

Om du har bolter med skiver liggende utenpå gaffelbeina, så er ikke dette slik Tolle har levert gaffelen... boltene skal være konet og passe mot hylsene :)
User avatar
Gravene MC
Posts: 220
Joined: 09 Mar 2010, 21:40

Re: Tolle trøbbel

Post by Gravene MC »

:oops: Beklager treg oppdatering her.. Har fiksa dette nå. Med god hjelp fra Tolle AB :D Som er et firma jeg kan anbefale på det varmeste.. Sendte dette bildet til de også, de svarte med detaljert beskrivelse av hvordan dette skal være skrudd sammen :D I tillegg sendte de meg kostnadsfritt de to M12 Forsenkningsboltene som manglet her :D Snakk om å stå 100% bak sine produkter :D :D
Sitat, Albert Einstein: Hvis du ikke kan forklare en sak på en enkel måte, kan du ikke nok om saken!
Post Reply

Return to “Chassis”