Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Jeg spør fordi jeg ikke helt skjønner hvorfor du mener at 0W eller 5W er gode egenskaper for en Big Twin eller en Evolution motor? Jeg skjønner hvorfor man trenger de egenskapene på nye biler med moderne motorer som skal starte opp i vinterkulda, men på en luftavkjølt HD som kjøres fra våren til høsten? Ikke er den viskositeten anbefalt heller. Nå sverger jeg til 20W50 fordi den er optimal ift været man som regel kjører i. Jeg har skeptisk til oljer men stort spenn, som feks 0W50 eller 0W60.

Sikkert en fin olje, den Mobil1 5W50, men jeg putter ikke den på min Sportster. Harley sier 20W50 alternativt 10W40.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Harley aksepterer så store variasjoner at det nesten blir litt komisk, så mitt valg av olje er som tidligere basert på pris pr liter av skikkelige oljer og mobil1 tilfredsstiller alle krav og vel så det. Den optimale olje kan man si :D

Forøvrig er det flere og flere som strekker sesongen i begge retninger og da faller litt av 20W50 argumentet av seg selv.
Spennet på en 0W50 eller 10W60 er ikke noe bekymring, det er flere myter involvert og en kan si det slik at en 0W50 varer i snitt fire ganger lenger enn en mineral olje under samme forhold.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

HD anbefaler 20W50 evt 10W40. Om du putter på noe annet så får jo det være din sak. Men synes du kan utvise noe forsiktighet med å anbefale oljer til andre. Du går som du sier kun etter pris og at de er full syntetiske. Viskositet spiller ingen rolle virker det som? Sammenligningene dine blir også litt off. Det finnes mange full synt oljer på 20W50 å velge i. HD20W50 mineral olje er IKKE den eneste 20W50-olja på markedet. Det samme gjelder for del synt. Og si at HD har godt av vinteregenskaper som 0W og 5W innehar, er jeg spørrende til. Med mindre du kjører HD i 5-10 kuldegrader så holder 20W50 lenge, selv i en forlenget MC sesong. Det er heller ikke noen myte at oljer med store viskositetsspenn innehar egenskaper som ikke alltid er optimale for en luftavkjølt motor. Det er nok info rundt dette på nett. Eksempelvis sier Volvo at på de nye 5-sylyndrede dieselmotorene så er det 0W30 som gjelder, og ikke f.eks 0W60. Det er det en grunn til. Mindre spenn gir som regel bedre egenskaper.

DynaCycle 20W50,som er semi-syntetisk, gruser Mobil1 5W50 hel-syntetisk på de vesentligste punkter. Og når DynaCycle i tilegg er innenfor viskositetsanbefalingene, så blir valget enkelt for meg. Mobil1 lager også 20W50 beregnet for Big Twin, og det er det en grunn til (selv om den ikke selges i Europa).

For de som setter på piggdekk på Haleyen sin og kjører hele vinteren, kan det være greit å bytte til vinterolje. For alle andre som kjører fra mars til oktober i temperaturene 5-25 varmegrader, fyll på 20W50, og fortrinnsvis hel- eller semi-syntetisk. Det er i hvertfall min klare anbefaling. ;) Det er ikke alltid at den billigste olja duger, bare fordi det står stemplet "Hel-syntetisk" på flaska...
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Ronin73 wrote:HD anbefaler 20W50 evt 10W40. Om du putter på noe annet så får jo det være din sak. Men synes du kan utvise noe forsiktighet med å anbefale oljer til andre. Du går som du sier kun etter pris og at de er full syntetiske. Viskositet spiller ingen rolle virker det som? Sammenligningene dine blir også litt off. Det finnes mange full synt oljer på 20W50 å velge i. HD20W50 mineral olje er IKKE den eneste 20W50-olja på markedet. Det samme gjelder for del synt. Og si at HD har godt av vinteregenskaper som 0W og 5W innehar, er jeg spørrende til. Med mindre du kjører HD i 5-10 kuldegrader så holder 20W50 lenge, selv i en forlenget MC sesong. Det er heller ikke noen myte at oljer med store viskositetsspenn innehar egenskaper som ikke alltid er optimale for en luftavkjølt motor. Det er nok info rundt dette på nett. Eksempelvis sier Volvo at på de nye 5-sylyndrede dieselmotorene så er det 0W30 som gjelder, og ikke f.eks 0W60. Det er det en grunn til. Mindre spenn gir som regel bedre egenskaper.

DynaCycle 20W50,som er semi-syntetisk, gruser Mobil1 5W50 hel-syntetisk på de vesentligste punkter. Og når DynaCycle i tilegg er innenfor viskositetsanbefalingene, så blir valget enkelt for meg. Mobil1 lager også 20W50 beregnet for Big Twin, og det er det en grunn til (selv om den ikke selges i Europa).

For de som setter på piggdekk på Haleyen sin og kjører hele vinteren, kan det være greit å bytte til vinterolje. For alle andre som kjører fra mars til oktober i temperaturene 5-25 varmegrader, fyll på 20W50, og fortrinnsvis hel- eller semi-syntetisk. Det er i hvertfall min klare anbefaling. ;) Det er ikke alltid at den billigste olja duger, bare fordi det står stemplet "Hel-syntetisk" på flaska...

Anbefalingene mine av oljer er absolutt kurant selv om du antar at noe annet enn det som er gitt ligger til grunn, det du ikke forstår kan vel ikke være avgjørende for mine anbefalinger om den optimale olje for en HD.
No1 HD anbefaler mye fler varianter enn du tar høyde for tom diesel olje og 60W olje om forholdene tilsier, det ligger fullstendig info i denne tråden om hvilke sykler som takler helsyntetisk olje og de fleste forstår at dette ikke gjelder veteran motorer.
Viskositet spiller stor rolle på tross av det du viser til her, du har vel tidligere antydet at du kan og forstår betegnelsen og forholdet til viskositet og merking av oljer, du sågar selger olje men nå er du litt på tulltur - regner med at du ser det selv.

Egentlig hadde jeg ingen lyst til å kjøre dette løpet med deg men jeg skal prøve å snu litt på flisen.
Hvilken forskjell kan du påvise på en motor om den kjører med 0W50, 5W50, 10W50 eller en 20W50 under samme forhold og hva er viskositetsforskjellen på angitt virkeområde?.

For de som kjører hele året eller de som kjører fra mai til juli så er fremdeles Mobil1 5W50 den optimale olje om man tar hensyn til at Spec overgår HDs anbefalinger(dvs at oljen har betydelig bedre egenskaper enn HD krever), vi tar hensyn til at den kan brukes hele året, den ligger i pris på 99.5kr literen som er bortimot uslåelig for en olje av så høy kvalitet. Oljen har lenger levetid og bedre egenskaper i sin levetid enn en delsynt og mineral olje. Tatt alle de forhold i betraktning, samt god tilgjengelighet(Jula/Mekonomen/CoopOBS) og at de fleste kan kjøre en sesong på denne oljen(10 000) km uten at oljen er blitt nevneverdig slitt/har tapt egenskaper så har jeg ingen som helst betenkeligheter med å anbefale Mobil1 5W50 til alle som bruker 20W50 og deres motor "spiser" helsyntetisk olje.
Gidder ikke å diskutere hvilken og hvorfor en del eldre sykler ikke takler helsyntetisk, de årsaker er de fleste som kjøre HD vel klar over!.

Så når det gjelder billigste olje og hvorvidt den duger så tror jeg at jeg tørr satse 10 000kr på at en uavhengig test ville vist så små forskjeller på en 5W50 olje enten det var Biltema,Dunacycle, Castrol eller Mobil1 at de aller fleste som leste testen uten tvil ville funnet oljene så gode at de ville tatt et kvalifisert valg basert kun på pris, de testene jeg har lest på nett hvor sammenligningen av helsyntetiske oljer så er forskjellene ikke av betydning før oljen har blitt kjørt rundt 13000 km og det er vel innenfor oljeskift intervallene til HD, normalt 8000km.
Så når det kommer til pris så har jeg overhodet ingen betenkeligheter med å anbefale Mobil1 5W50 som mange vil være mer fortrolig med enn feks Biltemas olje eller Dynacycle(relativt ukjent i Norge).

Så min lille til deg er at det er langtfra sikkert at Dynacycle er den beste oljen selv om Dynacycle påstår det, at det er en fullverdig og god olje er jeg ikke et sekund i tvil om, men best kan du nok avskrive..

Min subjektive påstand er og har vert at de fleste oljene her på berget, i Norge er av såpass god kvalitet at om en holder seg til de kjente merkene så er det ett fett hvilken olje en velger om en holder seg innenfor olje skift intervallene og Spec gitt av HD, en trenger ikke å kjøpe overpriset olje eller noe ultra hyper GTX super turbo XL olje til 799kr literen - selv Biltema olje er god nok til en HD. Ergo kan en kjøpe olje basert på pris, no more no less!.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

At du er selvutnevnt oljeguru på forumet kan ikke jeg gjøre noe med. Dine påstander om hva som er bra og ikke bra, eller om det er forskjeller på oljer eller ei får stå for dine utsagn. Du konkluderer med at det er ett fett hvilken olje man dytter i motoren (så lenge den er helsyntetisk). Merke spiller ingen rolle, viskositet spiller ingen rolle, tilsetningsstoffer i oljen spiller ingen rolle, pris spiller kun en rolle dersom den er lav. Du argumenterer ut fra ditt syn på at du har rett og får alt til å passe med din oppfatning. En slik diskusjon blir et umulig utgangspunkt, og blir heller ikke særlig objektiv. Når du finner en Mobil1 olje så er den den beste, punktum. Når du finner Biltema sin så er det den beste. Eller så garderer du deg bak om det faktisk ER forskjeller på oljene så er det så lite at det ikke spiller noen rolle.

Ikke orker jeg å svare på eksamensspørsmålet ditt heller, da forskjeller du måtte finne i motoren etterpå ikke nødvendigvis har noe med viskositet å gjøre. Men det visste du sikkert.

Men fyll på det du vil av olje, men ikke påstå at det er ett fett hva man bruker av olje. For deg er det sikkert ett fett, men det blir en annen diskusjon.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Nå er du bare usaklig og vanskelig.
At du ikke klarer å svare på et så enkelt og basic spørsmål om olje har vel du svart på det meste uten å svare, når det gjelder viskositet så har jeg forklart det i tillegg til at jeg har inkludert viskositet i de aktuelle poster.

Dine påstander over hva jeg har ment er virkelig morsomt og fantasifullt.

Utover det så kan jeg ikke se at du tilfører tråden annet en lille "pissing contest" og den kan du godt få vinne.

Og ja jeg har ingen problemer med å stå inne for det jeg har skrevet.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Helt klart. Det er du som har tilført denne tråden noe. Spesielt artig å skulle svare på spørsmålene dine, som du etterpå på med dine svært så objektive betraktninger svarer og synser.

Pissing contest!? Har du hørt for tull. Det er du som til stadighet trenger å forsvare hvorfor du kjøper din olje, ikke jeg. Jeg har lest nok om olje til å vite at olje ikke same shit different name.

Som jeg sier, fyll på hva du vil, men ikke påstå at det ikke spiller noen rolle...
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

:roll:
To Sportstere er dobbelt så gøy
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by mustang »

Var på Jula i dag og kjøpte olje :D Noen som vet hvor jeg får kjøpt en scavenger til sportser? :roll:
User avatar
HD-Per
Posts: 101
Joined: 03 Aug 2010, 23:52

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by HD-Per »

Her kanksje http://www.roguechopper.com/products/Sp ... _RC130.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply

Return to “Sportster”