Smøring av styrelager

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Smøring av styrelager

Post by Coldman »

Tiden for 48.000-service nærmer seg seg. Siden garantien er gått ut, vurderer jeg å gjøre dette selv. Det er jo meget enkle greier. Unntaket er kanskje smøring av styrelager. På min er det nemlig ikke noen smørenippel slik det var for noen år tilbake. For å få smurt lagrene må man demontere hele greia. Det skal jeg vel alltids klare, men jeg lurer på om det er verdt jobben. Jeg mener, hvis jeg først demonterer greiene, er det jo fristene å bytte lagrene samtidig - og da kan jeg jo like godt vente til jeg tror de begynner å ta kvelden.

Meninger?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Smøring av styrelager

Post by Per-øivind »

Har du ikke problemer, så ikke gjør noe med det. Ta det til vintern.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Smøring av styrelager

Post by Coldman »

Godt forslag, Per-øivind. :D

Nei, ingen problemer. Da blir det oljeskift osv. Så klasker jeg bare inn nye, nysmurte lagre til vinteren. Smøringa er jo mest for å tette mot vann og spare lagrene. Med tanke på hvor liten bevegelse det er (sammenliknet med et lager i en motor f.eks.), regner jeg med at de varer veldig, veldig lenge uten ettersmøring. Men man vil jo gjerne følge boka til punkt og prikke.

Egentlig litt rart at de har droppa smørenippelen. De har jo også droppa avtappingsskruen på gaffelbeina.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
HD-Per
Posts: 101
Joined: 03 Aug 2010, 23:52

Re: Smøring av styrelager

Post by HD-Per »

Coldman wrote:Godt forslag, Per-øivind. :D

Nei, ingen problemer. Da blir det oljeskift osv. Så klasker jeg bare inn nye, nysmurte lagre til vinteren. Smøringa er jo mest for å tette mot vann og spare lagrene. Med tanke på hvor liten bevegelse det er (sammenliknet med et lager i en motor f.eks.), regner jeg med at de varer veldig, veldig lenge uten ettersmøring. Men man vil jo gjerne følge boka til punkt og prikke.

Egentlig litt rart at de har droppa smørenippelen. De har jo også droppa avtappingsskruen på gaffelbeina.


De sparer $$ på å droppe de, og tjener $$ på service timer...hehe :twisted:
User avatar
zeppelin
Posts: 25
Joined: 12 Dec 2010, 14:39

Re: Smøring av styrelager

Post by zeppelin »

Det går jo ann å ettermontere nibbel når du først skal åpne likevel.
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Smøring av styrelager

Post by Toro »

Sjekk at du ikke har slark i styrelagera. Hvis ikke vent :!:
01 Fat Boy stage 1 SEST
Post Reply

Return to “Chassis”