Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Hjelmer, klær og personlig utstyr – og alt det andre som ikke passer inn under "deler ønskes kjøpt".
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Post by 276ccm »

Har aldri helt skjønt hvorfor, men jeg har sett både klesrulle og gamle skomakersymaskiner stilt ut i hagen til folk som pynt.. jeg ser ikke helt det naturlige bruksområdet der, men uansett.. jeg vet det finnes en del av disse maskinene på diverse loft og kjellere også som ikke er gjennomrustet, så hvis du har, vet om eller kommer over en slik type skomakersymaksin som vist på bildet si gjerne ifra for da kan jeg være interressert å kjøpe for å bruke på noe lærarbeid.. bør være relativt ok stand. Tror denne modellen heter K29 og er fra Singer, men det finnes flere varianter og merker.. tips mottas med takk :-)
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Post by mustang »

Det ble nedlagt 2stk skomakerverksteder i Drammen, et i fjor og et i år. Husker ikke i farten navna på disse , men skal prøve å vri hjernen og se om det går an å finne det ut. Mulig det går an å ringe til Drammen kommune for å spore opp noe der. Skal prøve å sjekke opp og kommer tilbake hvis jeg finner ut noe positivt :D
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Post by 276ccm »

mustang wrote:Det ble nedlagt 2stk skomakerverksteder i Drammen, et i fjor og et i år. Husker ikke i farten navna på disse , men skal prøve å vri hjernen og se om det går an å finne det ut. Mulig det går an å ringe til Drammen kommune for å spore opp noe der. Skal prøve å sjekke opp og kommer tilbake hvis jeg finner ut noe positivt :D
Toppers! :-)
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Post by mustang »

276ccm wrote:
mustang wrote:Det ble nedlagt 2stk skomakerverksteder i Drammen, et i fjor og et i år. Husker ikke i farten navna på disse , men skal prøve å vri hjernen og se om det går an å finne det ut. Mulig det går an å ringe til Drammen kommune for å spore opp noe der. Skal prøve å sjekke opp og kommer tilbake hvis jeg finner ut noe positivt :D
Toppers! :-)
Hei . Da har jeg sjekka litt rundt og ringt noen gamle skomakere angående disse to som var lagt ned.Den ene var alt tømt og kjørt på fyllinga og eier av den andre svarte ikke på tlf, men hvis Du vil prøve selv så er det nr.32818079 og han heter Gunnar Sverreson og han la ned verkstedet i 2010. Har pratet med min fetter som drev salmakerverksted i mange år men han hadde ikke noe utstyr igjen og hadde heller ingen marskiner av den typen Du trenger. Fikk et tips av han: Skinnlaaven .no som ligger på Norderhov tlf. 32103190 har maskiner som de syr saler til hester og annet grovt arbeid. Han mente at de kanskje er behjelpelig med arbeid som Du skal ha gjort eller kan gi noen tips om hvor man kan få tak i marskiner som tilsvarer dine behov, men sa også at sånne marskiner koster nok en del kroner.

Lykke til. Hvis jeg skulle få snusen i noe så får Du en tilbakemelding. ;)
User avatar
shovel78
Posts: 279
Joined: 31 Jul 2010, 21:18

Re: Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Post by shovel78 »

En slik en kanskje?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27959228" onclick="window.open(this.href);return false;
Når det gjelder %, er det vel 96% i kaffen jeg trives med.
Bikes don't leak oil, they mark their territory
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Post by 276ccm »

Mustang, tusen takk for hjelpen! Veldig snilt gjort.. jeg skal prøve å ringe noen ganger og se om det kan dukke opp noe. Skal også se om det finnes noen skomakere med liv i og ta runden og høre, kanskje de vet om noen som kanskje vet om noen som kanskje visste.. :-)

Skal jeg kjøpe en ny seriøs salmakermaskin må jeg fort opp i minst 30 laken, men flesteparten ligger nok rundt 70 til 100 :o og da er det klart at hvis noe bare må bli gjort er det en løsning å be om hjelp, men halve gleden er å gjøre jobben selv og vite at det blir akkurat sånn jeg vil :-) så derofr går jeg for den litt tungvinte metoden, enn så lenge..

Shovel78: Nesten.. denne er nok ikke så god og passer nok best i en hage, men er jo ikke rent ulik sånn med en gang :-) Ser det ligger et par tre alternativer ute, men enten ikke i så god stand eller noe overpriset. Modellen jeg la ut bilde av ble rappet rett før meg og var til salgs for en tusing, men takk for tips likevel :-)

Sjekker for nye maskiner på markedet på finn to tre ganger om dagen..

Takker igjen :-)
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Post by 276ccm »

Da er den i hus.. og funker akkurat slik den skal :-) Men det var ikke helt 100% den modellen jeg aller helst ville ha så jeg er fortsatt på let hvis noen kommer over.. vet Adler også lagde en modell som ligner ganske mye som er gull, men enn så lenge klarer jeg meg med denne :-)
Image
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Post by mustang »

Fikk Du noe napp fra han i Drammen. :)
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Post by 276ccm »

Nei, prøvde et par ganger men ikke noe svar, men takk likevel. Satte inn en annonse på finn og så ringte det en hyggelig fyr i går formiddag fra Porsgrunn og vi avtalte en hyggelig pris. Det var mulig han skulle på hytta men hadde han dratt kunne vi bare hente den i garasjen og legge penger i postkassa :-) Det er godt det fortsatt finnes slike folk! Så fikk jeg en jeg kjenner på CBP til å plukke den opp og han skulle tilfeldig til Oslo samme kveld, så plutselig var den her :-)

Nå skal jeg jakte på en Adler skomakersymaskin :-)
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Gammel skomaker-symaskin slash hagepynt..

Post by mustang »

Det er greit, men nå skal Du høre: Dattera til min svigerinne har 2 stk skomakermaskiner av merket Husqvarna. 1 stk en- fas og den andre 3- fas. Hun er utdannet skomaker og jeg spurte om hun vil selge dem og det var greit. 3-fasen kan sy tykt lær sa hun og hun sa også at det var mulig å bytte til en-fas motor på den( ikke vet jeg). For tiden er hun i Oslo men reiser hjem på fredag til Langfjord i Alta der maskinene står og tar en sjekk på dem. Begge skal være i orden. Da tar hun bilder av dem og sender til meg på sms i løpet av helgen. De veier ca 100kg. pr stk med bord som kan demonteres. Jeg skal oppover dit på ferie i år som alle andre år. ( har hus der) Hvis det er noe av interresse for deg så gi beskjed. Skal kjøre bil tur- retur. ( stasjonsvogn men vet ikke om jeg eventuelt får plass til noen maskin. Hun sa ikke noe pris nå , men tror ikke det kan bli så mye. Noe å tenke på!!!!!!!!! :err:
Post Reply

Return to “Annet ønskes kjøpt”