Page 1 of 1
Turtallsvillig sportster og rød-streken
Posted: 20 May 2011, 15:26
by kkanst
Etter at jeg fikk satt på v&h+++ på lazy, merker jeg nå en reell effektøkning i form av en turtallsvillig motor på sportsteren. Kommer over et viss turtall så setter "turboen" inn, og sykkelen skyter fart.
Men når i huleste vet jeg når sperregrensen er nådd? Når jeg er på 6000 o/min?
Hva er forresten turtallet på en 883 v/100 km/t?
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Posted: 20 May 2011, 17:06
by Harlex
Du merker når turtallsperren slår inn.... den vil bare ikkje mer....

Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Posted: 20 May 2011, 18:38
by BikerEva
Fnis ja, jeg hilste på min engang. Hvorpå selgeren på HD-Bergen på Torget etterpå kunne fortelle meg at R'en min IKKE stod for Racing.
Hvorpå en japsekjørende kompis sa "Hæææ??" :err:
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Posted: 20 May 2011, 19:30
by kkanst
aha, ok.. så det ER turtallsperre??!!
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Posted: 20 May 2011, 20:10
by chrissenator
kkanst wrote:aha, ok.. så det ER turtallsperre??!!
2006 modeller er fabrikkinnstilt på 6,000rpm
Har du tenkt deg over 7000rpm så bør du begynne med litt heftigere topper...
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Posted: 20 May 2011, 20:37
by Harlex
chrissenator wrote:kkanst wrote:aha, ok.. så det ER turtallsperre??!!
2006 modeller er fabrikkinnstilt på 6,000rpm
Har du tenkt deg over 7000rpm så bør du begynne med litt heftigere topper...
JA med litt omprogramering får du an opp i underkant av 7000 rpm har max registrert 6850 på dakotaen min per nå og jeg har ikke hatt fokus på å dra den helt ut (ennå)
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Posted: 21 May 2011, 07:09
by Coldman
Det lønner seg vel ikke å dra mototoren helt ut til turtallssperra? Hvis man har det travelt altså.
Jo, på høyeste gir selvfølglig - men for å akse kjappest mulig bør man vel gire opp litt før fordi motoren gjerne mister en del kraft noe før max RPM. Stemmer ikke det?
Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken
Posted: 21 May 2011, 09:17
by Harlex
Coldman wrote:Det lønner seg vel ikke å dra mototoren helt ut til turtallssperra? Hvis man har det travelt altså.
Jo, på høyeste gir selvfølglig - men for å akse kjappest mulig bør man vel gire opp litt før fordi motoren gjerne mister en del kraft noe før max RPM. Stemmer ikke det?
Det er sant... Man trenger ikkje alltid makse turtall i alle gir...... alltid..... Men av og til går det.... Spesielt når man har fått dakota digital og kan se hvor høyt turtall man oppnådde... :err: