Page 1 of 1

Vann? ut fra veivhusutluftinga

Posted: 17 Apr 2011, 21:57
by Toro
Når jeg stopper etter å ha kjørt så hender det drypper litt (ser ut som vann med en liten oljehinne) ut fra bunnen på luftfilter dekselet. Trodde det først kom fordi jeg hadde vasket sykkelen med tok ut luftfilteret og blåste og tørket det, men etter en kjøretur idag så kom dråpen igjen. Tok da av luftfilteret og så det var litt fukt i veivhusutlufingshullet. Startet opp og det kom litt til som ligner på vann. Lukter ikke bensin heller og er for klart og tynnflytende til å være olje. Noen som hveit hva det kan komme av :?:

Re: Vann? ut fra veivhusutluftinga

Posted: 17 Apr 2011, 23:29
by Jan-Ivar
det er nok bare kondensvann.

Re: Vann? ut fra veivhusutluftinga

Posted: 18 Apr 2011, 15:49
by jes70
Riktig som Jan-Ivar skriver.

Er jo ikke kjølevann på motoren, så det er kondens. Er gjerne et resultat av for korte turer. Hvis du tar deg en ordentlig tur og lar motor og olje få opp temperaturen, vil vannet begynne å fordampe. Finn gjerne en del lange bakker, der du får presset på litt. Gjenta dette til problemet er løst, og du har gjerne fått deg noen fine opplevelser også. Dette er også noe som kan komme av å starte opp sykkelen noen ganger om vinteren, uten at du får opp driftstemperaturen.

Re: Vann? ut fra veivhusutluftinga

Posted: 18 Apr 2011, 17:26
by Toro
Tusen takk for raske svar karer. :D :thumb: Har nemlig starta sykkelen en 2-3-ganger i vinter og de første kjøreturene har ikke vært så veldig lange så der har en svaret.

Re: Vann? ut fra veivhusutluftinga

Posted: 30 May 2011, 02:22
by hdccm
En gylden regel er at du aldri starter sykkelen under vinterlagring, da oppstår kondens. Dermed basta :-)

Re: Vann? ut fra veivhusutluftinga

Posted: 30 May 2011, 09:39
by Erlend
Tjah, selv starter jeg mer enn gjerne under vinterlagringa - om ikke annet enn for å høre på lyden (PMS-dempende tiltak). Men det er jo viktig at den får gå seg varm når du først starter den - ellers blir resultatet kondens, ja.

Re: Vann? ut fra veivhusutluftinga

Posted: 30 May 2011, 10:11
by Coldman
En sånn scavenger må da være kanon for å få ut både kondens og annet svineri man ikke ønsker å ha i motoren?

http://www.hd-forum.no/viewtopic.php?f=38&t=1851

Skulle gjerne brukt en selv, men de for Dyna er litt krøkkete... syes jeg, da.

Selv følger jeg slavisk det som står i boka... dvs. oljeskift før vinterlagring og ikke noe start i løpet av vinteren. Tipper vel at den ville overlevd også om jeg ikke fulgte boka.